Wybrane aspekty bezpieczeństwa konstrukcji sprężonych kablami zewnętrznymi w świetle zaleceń „Biuletynu fib” nr 97
Pod względem konstrukcyjnym kable tego typu stanowią rozwinięcie opisanych powyżej systemów. Cięgno składa się z wiązki splotów typu monostrand (rys. 2). Każdy splot dostarczany na budowę już zabezpiecza się przed korozją indywidualną osłonką HDPE oraz wypełnieniem wolnych przestrzeni pomiędzy drutami i osłonką smarem lub woskiem. Teoretycznie możliwe jest nawet zastosowanie na drutach powłoki cynkowej, co nie jest jednak raczej praktykowane. Wiązka monostrandów umieszczona jest w zbiorczej rurze osłonowej HDPE, a wolną przestrzeń wypełnia się zaczynem cementowym. W ten sposób uzyskuje się kable o czterech (a nawet pięciu – po zastosowaniu splotów ocynkowanych) warstwach osłony antykorozyjnej: zbiorcza rura osłonowa, iniekt cementowy, indywidualne osłonki splotów, smar.
Kable mogą być wymienialne, możliwe są monitorowanie siły sprężającej oraz doprężenie. Uszkodzenie korozyjne pojedynczych elementów redukuje siłę w kablu, nie zwiększając naprężeń w pozostałych splotach cięgna. Brak możliwości wykonania iniekcji w warunkach zimowych przestaje być zagrożeniem dla trwałości kabla. Minimalne promienie krzywizny są dużo niższe, gdyż obowiązują zasady jak dla pojedynczych splotów, tj. 2-2,5 m. Możliwe jest więc konstruowanie dewiatorów o znacznie mniejszych rozmiarach.
Kable o konstrukcji opisanej powyżej zaczynają wyznaczać standard dla kabli zewnętrznych w krajach, w których w przeszłości zmagano się z ich awariami. Bez przeszkód mogłyby być stosowane również w Polsce, gdyż ma je w swojej ofercie każda z obecnych na rynku firm sprężalniczych.
Kable typu taśmowego
Są to kable, w których cięgna składają się z pakietów, każdy w liczbie od dwóch do czterech równolegle prowadzonych splotów (stąd nazwa rozwiązania, nawiązująca do kształtu pojedynczego pakietu). Sploty konstrukcyjnie są podobne do monostrandów: każdy umieszczony jest w indywidualnej osłonce, a wolne przestrzenie są wypełnione smarem. Dodatkowo każdy pakiet umieszcza się w zbiorczej osłonie HDPE (rys. 3).
Opcjonalnie możliwe jest zastosowanie splotów skompaktowanych, o polu przekroju poprzecznego 165 mm2 i wytrzymałości na rozciąganie 1820 MPa, których nośność jest o ok. 7% wyższa niż typowych splotów. Jest to system przygotowywany fabrycznie, operacje na budowie sprowadzają się do montażu i naciągu oraz zabezpieczenia zakotwień. Kable są wymienialne, umożliwiają doprężenie oraz kontrolę siły. Z uwagi na swoją konstrukcję, która nie wymaga wykonywania iniekcji, kable typu taśmowego znakomicie nadają się do zastosowań jako kable z trasami o dużych różnicach wysokości (sprężanie pionowe pylonów, doprężanie ustrojów nośnych do podpór, sprężanie wież siłowni wiatrowych). Reprezentują poziom ochrony PL2.
Kable zewnętrzne izolowane elektrycznie
Idea całkowitego odseparowania elementów kabla przewodzących elektryczność od sprężanej konstrukcji, jako metoda ochrony kabli przed szkodliwym wpływem prądów błądzących, narodziła się w Szwajcarii. Pierwotnie pomyślana dla kabli z przyczepnością w mostowych obiektach kolejowych na liniach zelektryfikowanych, w ostatnich latach została z sukcesem zaimplementowana także w kablach zewnętrznych. Rozwiązania konstrukcyjne firm sprężalniczych różnią się między sobą, idea pozostaje niezmienna: głowica kotwiąca ze szczękami oraz sploty nie stykają się bezpośrednio z płytą oporową ani innymi elementami kabla i sprężanej konstrukcji, lecz są od nich elektrycznie odizolowane (rys. 4).
W okresie użytkowania monitorowaniu podlega opór elektryczny kabla. Kable izolowane elektrycznie reprezentują najwyższy poziom ochrony antykorozyjnej PL3. Są też rozwiązaniem najdroższym. Sprawdzają się w inżynierii kolejowej, obiektach położonych w pobliżu zelektryfikowanych szlaków kolejowych oraz na terenach silnie zurbanizowanych, gdzie istnieje podwyższone ryzyko wystąpienia prądów błądzących.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...