Wybrane aspekty bezpieczeństwa konstrukcji sprężonych kablami zewnętrznymi w świetle zaleceń „Biuletynu fib” nr 97
W artykule zaprezentowano przegląd dostępnych na rynku rodzajów zewnętrznych cięgien sprężających, opisując zarówno ich zalety, jak też wady i ograniczenia.
Bezpieczeństwo konstrukcji mostowych zależy od bardzo wielu czynników. W przypadku konstrukcji sprężonych jednym z ważniejszych są jakość i trwałość zastosowanych kabli sprężających. Artykuł dotyczy szczególnego ich rodzaju – kabli służących do sprężenia zewnętrznego zarówno konstrukcji betonowych, jak i stalowych.
Sprężające kable zewnętrzne są cięgnami prowadzonymi poza przekrojem konstrukcji nośnej, lecz mieszczącymi się w jej obrysie (kable prowadzone poza obrysem konstrukcji, tzw. kable extradosed, podlegają innym kryteriom oceny i przepisom). Dzisiejszy stan techniki pozwala na stosowanie rozwiązań o różnych, także bardzo wysokich poziomach zaawansowania technologicznego. Odpowiednio można im przypisać różne poziomy trwałości opisane w przepisach normowych i wytycznych, w tym w najnowszym wydaniu biuletynu fib poświęconym kablom sprężającym – „Biuletyn fib” nr 97 External Tendons for Bridges.
Wprawdzie stosowanie technologii najbardziej zaawansowanych nie zawsze jest technicznie, a zwłaszcza ekonomicznie uzasadnione, jednak zarówno biura projektowe, jak też jednostki administracji publicznej zamawiające i eksploatujące obiekty mostowe powinny mieć jak najwyższy poziom wiedzy na temat kryteriów ich wyboru. Zastosowanie optymalnego rodzaju cięgien do sprężenia zewnętrznego, w szczególności sposobu ich zabezpieczenia antykorozyjnego, może mieć kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i trwałość tych konstrukcji.
Strategie ochrony antykorozyjnej
Wydany w grudniu 2020 roku „Biuletyn fib” nr 97 External Tendons for Bridges to najnowsze opracowanie tak wysokiej rangi, poświęconym kablom zewnętrznym. W obszarze zabezpieczenia antykorozyjnego odnosi się do zdefiniowanych uprzednio w „Biuletynie fib” nr 33 Durability of post-tensioning tendons filozofii i strategii ochrony. Strategie ochrony z kolei opierają się na zasadzie ochrony wielowarstwowej:
- PL1 (Protection Level 1): poziom ochrony PL1 uzyskuje się poprzez zastosowanie rury osłonowej i środka ją wypełniającego o właściwościach antykorozyjnych.
- PL2: drugi poziom ochrony uzyskuje się poprzez rozszerzenie zabezpieczenia poziomu PL1 o pełne zamknięcie cięgna na całej długości i zapewnienie trwałej bariery wodoszczelnej.
- PL3: poziom PL3 stanowi rozszerzenie poziomu PL2 o możliwość monitorowania i przeglądu integralności kabla lub jego hermetyzacji. Jak dotychczas najlepsze znane i jedyne wprowadzone do praktycznego zastosowania rozwiązanie to kable izolowane elektrycznie EIT.
W filozofii strategii ochrony wymagany w konkretnym zastosowaniu poziom zabezpieczenia kabla sprężającego PL1-PL3 dobiera się, biorąc pod uwagę dwa czynniki:
- agresywność środowiska i klasę ekspozycji: zgodnie z zasadami określonymi w normie PN-EN 206-1 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność (obecnie wycofana i zastąpiona przez PN-EN 206+A2:2021);
- poziom zabezpieczenia konstrukcyjnego: pod uwagę bierze się jakość betonu i otulinę kabla, systemy ochrony powłokowej betonu lub systemy izolacji, system odwodnienia, urządzenia dylatacyjne, zarysowania betonu, styki konstrukcyjne, styki segmentów (konstrukcje prefabrykowane), trasę kabla sprężającego, dostęp w celu przeglądu i prac utrzymaniowych.
Zasadę doboru przedstawia schemat przedstawiony w tab. 1.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...