Wybrane aspekty bezpieczeństwa konstrukcji sprężonych kablami zewnętrznymi w świetle zaleceń „Biuletynu fib” nr 97
W artykule zaprezentowano przegląd dostępnych na rynku rodzajów zewnętrznych cięgien sprężających, opisując zarówno ich zalety, jak też wady i ograniczenia.
Bezpieczeństwo konstrukcji mostowych zależy od bardzo wielu czynników. W przypadku konstrukcji sprężonych jednym z ważniejszych są jakość i trwałość zastosowanych kabli sprężających. Artykuł dotyczy szczególnego ich rodzaju – kabli służących do sprężenia zewnętrznego zarówno konstrukcji betonowych, jak i stalowych.
Sprężające kable zewnętrzne są cięgnami prowadzonymi poza przekrojem konstrukcji nośnej, lecz mieszczącymi się w jej obrysie (kable prowadzone poza obrysem konstrukcji, tzw. kable extradosed, podlegają innym kryteriom oceny i przepisom). Dzisiejszy stan techniki pozwala na stosowanie rozwiązań o różnych, także bardzo wysokich poziomach zaawansowania technologicznego. Odpowiednio można im przypisać różne poziomy trwałości opisane w przepisach normowych i wytycznych, w tym w najnowszym wydaniu biuletynu fib poświęconym kablom sprężającym – „Biuletyn fib” nr 97 External Tendons for Bridges.
Wprawdzie stosowanie technologii najbardziej zaawansowanych nie zawsze jest technicznie, a zwłaszcza ekonomicznie uzasadnione, jednak zarówno biura projektowe, jak też jednostki administracji publicznej zamawiające i eksploatujące obiekty mostowe powinny mieć jak najwyższy poziom wiedzy na temat kryteriów ich wyboru. Zastosowanie optymalnego rodzaju cięgien do sprężenia zewnętrznego, w szczególności sposobu ich zabezpieczenia antykorozyjnego, może mieć kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i trwałość tych konstrukcji.
Strategie ochrony antykorozyjnej

Wydany w grudniu 2020 roku „Biuletyn fib” nr 97 External Tendons for Bridges to najnowsze opracowanie tak wysokiej rangi, poświęconym kablom zewnętrznym. W obszarze zabezpieczenia antykorozyjnego odnosi się do zdefiniowanych uprzednio w „Biuletynie fib” nr 33 Durability of post-tensioning tendons filozofii i strategii ochrony. Strategie ochrony z kolei opierają się na zasadzie ochrony wielowarstwowej:
- PL1 (Protection Level 1): poziom ochrony PL1 uzyskuje się poprzez zastosowanie rury osłonowej i środka ją wypełniającego o właściwościach antykorozyjnych.
- PL2: drugi poziom ochrony uzyskuje się poprzez rozszerzenie zabezpieczenia poziomu PL1 o pełne zamknięcie cięgna na całej długości i zapewnienie trwałej bariery wodoszczelnej.
- PL3: poziom PL3 stanowi rozszerzenie poziomu PL2 o możliwość monitorowania i przeglądu integralności kabla lub jego hermetyzacji. Jak dotychczas najlepsze znane i jedyne wprowadzone do praktycznego zastosowania rozwiązanie to kable izolowane elektrycznie EIT.
W filozofii strategii ochrony wymagany w konkretnym zastosowaniu poziom zabezpieczenia kabla sprężającego PL1-PL3 dobiera się, biorąc pod uwagę dwa czynniki:
- agresywność środowiska i klasę ekspozycji: zgodnie z zasadami określonymi w normie PN-EN 206-1 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność (obecnie wycofana i zastąpiona przez PN-EN 206+A2:2021);
- poziom zabezpieczenia konstrukcyjnego: pod uwagę bierze się jakość betonu i otulinę kabla, systemy ochrony powłokowej betonu lub systemy izolacji, system odwodnienia, urządzenia dylatacyjne, zarysowania betonu, styki konstrukcyjne, styki segmentów (konstrukcje prefabrykowane), trasę kabla sprężającego, dostęp w celu przeglądu i prac utrzymaniowych.
Zasadę doboru przedstawia schemat przedstawiony w tab. 1.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...