Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
Podsumowanie
Przedstawione przykłady badań wykonanych w laboratoriach na całym świecie wyraźnie wskazują na możliwości wykorzystania w technologii kompozytów mineralnych zarówno proszków. Jak i kruszyw uzyskanych poprzez zmielenie czy też rozdrobnienie odpadów, których surowcem pierwotnym są m.in.: beton, ceramika, szkło czy też osad ściekowy. Parametry techniczne charakteryzujące wyroby z udziałem surowców odpadowych często nie odbiegają od tych, które są wykonane w technologii standardowej. Zdarza się także, że są od nich korzystniejsze. Warto więc zauważyć, że wsparcie nauki w postaci prezentowanych wyników badań w czasopismach naukowo-technicznych. Jak rónież realizacji wspólnych projektów z przedsiębiorstwami w ramach działalności badawczo-rozwojowej urealnia wdrażanie coraz większej ilości zrównoważonych technologii do produkcji materiałów budowlanych o przydatnych parametrach technicznych.
Piśmiennictwo
- Giergiczny E., Góralna K.: Mielony granulowany żużel wielkopiecowy – dodatek do betonu typu II. „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 1/2008, s. 56-59.
- Ortega J.M., Pastor J.L., Albaladejo A., Sánchez I., Climent M.A.: Durability and compressive strength of blast furnace slag-based cement grout for special geotechnical applications. „Mater. Constr.”, 64/2014.
- Mirza J., Mirza M., Roy V., Saleh K.: Basic rheological and mechanical properties of high-volume fly ash grouts. „Constr. Build. Mater.”, 16/2002, s. 353-363.
- Lee S.T., Moon H.Y., Swamy R.N.: Sulfate attack and role of silica fume in resisting strength loss. „Cem. Concr. Compos.”, 27/2005, s. 65-76.
- Gołek Ł., Kapeluszna E.: Zastosowanie stłuczki szklanej i popiołów fluidalnych do produkcji spoiw. „Świat Szkła”, 5/2013
- Tremińo R.M., Real-Herraiz T., Letelier V., Branco F.G., Ortega J.M.: Effects after 1500 Hardening Days on the Microstructure and Durability-Related Parameters of Mortars Produced by the Incorporation of Waste Glass Powder as a Clinker Replacement. „Sustainability”, 13/2021, 39-79.
- Gautam L., Kumar Jain J., Alomayri T., Meena N. and Kalla P.: Performance evaluation of self-compacting concrete comprising ceramic waste powder as fine aggregate. „Materials Today: Proceedings”, 43/2021.
- Subaşı S., Öztürk H. and Emiroğlu M.: Utilizing of waste ceramic powders as filler material in self-consolidating concrete. „Construction and Building Materials„, 149/2017.
- El-Dieb A.S. and Kanaan D.M.: Ceramic waste powder an alternative cement replacement – Characterization and evaluation. „Sustainable Materials and Technologies„, 17/2017, e00063.
- Li L.G., Zhuo Z.Y., Zhu J., Chen J.J., Kwan A.K.H.: Reutilizing ceramic polishing waste as powder filler in mortar to reduce cement content by 33% and increase strength by 85% Powder. „Technology”, 355/2019, 119-26.
- Gautam L., Jain J.K., Kalla P., Choudhary S.: Sustainable utilization of granite waste in the production of green construction products: A review. „Materials Today: Proceedings”, 44/2020, s. 4196-4203.
- Chin S.C., Shu Ing. Doh, Kusbiantoro A., Wan Ahmad S.: Characterization of sewage sludge ASH (SSA) in cement mortar. „Journal of Engineering and Applied Sciences”, 11 (4)/2016. s. 2242-2247.
- Lin Y., Zhou S., Li F., Lin Y.: Utilization of municipal sewage sludge as additives for the production of eco-cement. „Journal of Hazardous Materials”, 213-214/2012, s. 457-465.
- Garcés P., Pérez Carrión M., García-Alcocel E., Payá J., Monzó J., Borrachero M. V.: Mechanical and physical properties of cement blended with sewage sludge ash. „Waste Management”, 28 (12)/2008. s. 2495-2502.
- Krejcirikova B., Ottosen L.M., Kirkelund G.M., Rode R., Peuhkuri R.: Characterization of sewage sludge ash and its effect on moisture physics of mortar. „Journal of Building Engineering”, 21/2019, s. 396-403.
- Ray S., Haque M., Sakib Md.N., Mita A.F., Rahman M.D.M. and Tanmoy B.B.: Use of ceramic wastes as aggregates in concrete production. „A review Journal of Building Engineering”, 43/2021, s. 102-567.
- Sivakumar A., Srividhya S., Sathiyamoorthy V., Seenivasan M. and Subbarayan M. R.: Impact of waste ceramic tiles as partial replacement of fine and coarse aggregate in concrete. „Materials Today: Proceedings”, 2021.
- Chen H.J., Yen T. and Chen K.H.: Use of building rubbles as recycled aggregates. „Cement and Concrete Research”. 33/2003, s. 125-132.
- Medina C., De Rojas M.I.S., Frías M. and Juan A.: Using Ceramic Materials in Ecoefficient. „Concrete and Precast Concrete Products” (IntechOpen), 2011.
- Lotfy A., Al-Fayez M.: Performance evaluation of structural concrete using controlled quality coarse and fine recycled concrete aggregate. „Cement and Concrete Composites”, 61/2015, s. 36-43.
- Sikora P., Horszczaruk E., Skoczylas K., Rucinska T.: Thermal properties of cement mortars containing waste glass aggregate and nanosilica. „Procedia Engineering”, 196/2017, s. 159-166.
- Sikora P., Augustyniak A., Cendrowski K., Horszczaruk E., Rucinska T., Nawrotek P., Mijowska E.: Characterization of Mechanical and Bactericidal Properties of Cement Mortars Containing Waste Glass Aggregate and Nanomaterials. „Materials”, 9(8)/2016, 701.
- Rucińska T.: Sustainable cement mortars. „E3S Web of Conferences”, 49(00090)/2018, s. 1-8.
Przeczytaj również: Zastosowanie kruszyw w realizacjach drogowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...