Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
Przykłady wykorzystania materiałów w postaci proszków odpadowych
Oprócz klasycznych dodatków do zapraw i betonów cementowych, takich jak: granulowany żużel wielkopiecowy [1, 2], popioły lotne [3] i pył krzemionkowy [4], w ostatnich latach można zaobserwować wzrastającą liczbę publikacji prezentujących wyniki badań kompozytów mineralnych z udziałem odpadowych proszków (fot. 1) pozyskanych z odpadów betonowych i ceramicznych, ze stłuczki szklanej czy też z osadów ściekowych.
Ł. Gołek i E. Kapeluszna w swojej publikacji [5] przedstawili wyniki badań, których celem była ocena możliwości zastosowania mieszaniny szklano-popiołowej z wykorzystaniem popiołów fluidalnych „Pątnów” i „Turów” w technologii wytwarzania spoiw hydraulicznych. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że mielona stłuczka szklana w obecności popiołów zawierających wolne wapno wykazuje aktywność pucolanową. Świadczyć o tym możę przyrost wytrzymałości zaczynów sporządzonych ze spoiw zawierających zróżnicowane ilości popiołów i stłuczki szklanej.
Natomiast R.M. Termino et al. [6] badali efekty trwałości mikrostruktury po 1500 dniach dojrzewania zapraw, w których zastosowano proszek szklany jako zamiennik klinkieru. Na podstawie badań mikrostrukturalnych wykazali, że obecność proszku szklanego wpłynęła na rozproszenie większych porów, dzięki temu powstały pory w przeważającej ilości o średnicy poniżej 10 nm. Było to także odczuwalne podczas analizy odporności na działanie chlorków, które miały większą trudność migracji do wnętrza tak małych porów. Generalnie stwierdzono, że dodanie do 20% proszku szklanego jako zamiennik klinkieru nie pogarsza właściwości zaprawy. Nawet wpływa korzystnie na mikrostrukturę, co pozytywnie przekłada się na poprawę ich trwałości.
L. Gautam et al. [7] przeprowadzili eksperymentalne badania betonów samozagęszczalnych (SSC), wykorzystując jako drobne kruszywo ceramiczny proszek odpadowy z chińskiej porcelany stołowej. W składzie mieszanki betonowej piasek zastąpiono wagowo ceramicznym proszkiem odpadowym w ilości: 0%, 10%, 20%, 30%, 40% i 50%. Podobnie S. Subasi at al. [8] zastosowali granulowany odpad ceramiczny o uziarnieniu mniejszym niż 0,125 mm jako wypełniacz w betonie samozagęszczalnym (SCC). W fazie świeżej i stwardniałej określono właściwości betonów samozagęszczalnych o zawartości cementu 550 kg/m3, przy czym ilość wypełniacza odpadowego dozowano pod względem masy cementu w ilościach: 5%, 10%, 15% i 20%. W rezultacie ustalono, że zastosowanie wypełniacza ceramicznego ma pozytywny wpływ na lepkość mieszanek, jednak nastąpił nieznaczny spadek wartości wytrzymałości. Stwierdzono więc, że drobno zmielony odpad ceramiczny można dodawać do 15%, jeśli parametry mieszanki betonowej i wytrzymałość oceniane są łącznie.
Także A.S. El-Dieb et al. [9], wstępnie oceniając cechy odpadowego proszku ceramicznego, takie jak: skład, morfologia i aktywność, zaplanowali zastosowanie odpadowego proszku ceramicznego jako częściowego zamiennika cementu w betonach trzech klas wytrzymałości (25 MPa, 50 MPa i 75 MPa). Udział odpadowego proszku ceramicznego jako zamiennika cementu był różny i wynosił: 10%, 20%, 30% i 40%. Autorzy wykonali szereg badań zarówno mieszanki, jak i betonu, również z zakresu trwałości tego kompozytu. Na podstawie uzyskanych wyników wykazano, że mieszanki betonowe z ceramicznym proszkiem odpadowym charakteryzowały się zmienną wydajnością mierzonych właściwości w zależności od zastosowanego poziomu zastąpienia.
W celu zoptymalizowania specyficznych właściwości mieszanki i betonu z udziałem ceramicznego proszku odpadowego opracowano indeks wydajności (PI). Uwzględnia urabialność, wytrzymałość na ściskanie i trwałość jako mierniki wydajności przy wyborze najbardziej odpowiedniego poziomu zastąpienia cementu ceramicznym proszkiem odpadowym. Autorzy zasugerowali także, że PI można rozszerzyć o dodatkowe kryteria. W takim ujęciu problemu cement można zastąpić ceramicznym proszkiem odpadowym nawet do 40%.
L.G. Li et al. [10] wykonali eksperymentalne badania dotyczące wykorzystania ceramicznych odpadów polerskich, które powstają w trakcie polerowania ceramiki, jako zamiennik zaczynu cementowego. Wykonano szereg mieszanek zaprawy o różnej zawartości cementu, wody i ceramicznych odpadów polerskich. W ramach badań sprawdzano urabialność mieszanki, a także oznaczono wytrzymałość i przeprowadzono analizę SEM struktury stwardniałej zapraw. Stwierdzono, że dodając do 20% objętościowo ceramicznego odpadu polerskiego jako zamiennik zaczynu. Zawartość cementu można zmniejszyć o 33%, wytrzymałość na ściskanie zwiększyć o co najmniej 85%, a mikrostruktura zaprawy jest bardziej zagęszczona.
L. Gautam et al. [11] natomiast przedstawili potencjalne wykorzystanie odpadów granitowych jako zamiennika cementu i kruszyw naturalnych. W swoich badaniach wykorzystali odpady granitowe powstające jako produkt uboczny w procesie cięcia i szlifowania kamienia granitowego w przemyśle kamieniarskim. Zakres badań obejmował oznaczenie właściwości betonu takich jak: urabialność, wytrzymałość na ściskanie, wytrzymałość na zginanie, wytrzymałość na rozciąganie, skurcz przy wysychaniu, prędkość impulsu ultradźwiękowego (UPV), przepuszczalność, nasiąkliwość, porowatość i oddziaływanie siarczanów. Porównując wyniki badań z betonem referencyjnym, ustalono optymalny udział procentowy odpadów granitowych, a ich różnorodność zapewnia skuteczne rozwiązanie wykorzystania odpadów granitowych w betonie jako materiału zastępczego w określonym procencie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...