Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
W przypadku spalonego komunalnego osadu ściekowego większość publikacji z zakresu wykorzystania tego surowca w technologii materiałów budowlanych wskazuje na jego przydatność w postaci popiołu w produkcji cementu lub jako jego zamiennik w kompozytach cementowych.
S. Chin et al. [12] zbadali wpływ temperatury spalania (600oC i 800oC) oraz udział popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 10%, jako częściowego zamiennika cementu, na wytrzymałość zaprawy cementowej. Ustalili, że surowy osad ściekowy zawiera głównie tlenki krzemu, fosforu i żelaza (SiO2, P2O5, Fe2O3). Natomiast po jego spaleniu popiół zawiera głównie: SiO2, Al2O3, Fe2O3, P2O5. Zastąpienie popiołem 10% wag. cementu opóźnia proces hydratacji, a także wczesną wytrzymałość zaprawy, bez względu na temperaturę spalania osadu ściekowego. Jednak w przypadku popiołu uzyskanego w temperaturze spalania 800°C udział 10% w zaprawie poprawił nieco wytrzymałość po 28 i 90 dniach dojrzewania.
Wpływ spalonego osadu ściekowego na właściwości cementu w procesie wypalania klinkieru zbadali Y. Lin et al. [13]. W ramach wykonanych badań analizowano wpływ popiołu powstałego podczas spalania osadu ściekowego w ilości 0,5-15%, który dodawano do klinkieru. Tak uzyskaną mieszaninę wypalano w temp. 1450°C przez 2 godziny. W procesie tym uzyskano bardzo podobny skład do cementu portlandzkiego. Zauważono jednak, że faza C2S wzrastała w miarę zwiększania ilości popiołu w odniesieniu do ilości klinkieru. Również zaobserwowano wydłużenie czasu wiązania zaczynu, przy czym wytrzymałość na ściskanie zapraw malała.
P. Garcés et al. [14] sprawdzili kompatybilność popiołu powstałego podczas spalania osadów ściekowych z cementami typu CEM I i CEM II o różnej zawartości klinkieru cementowego. Testowano zaprawy z udziałem popiołu od 10% do 30% masy cementu. Najkorzystniej wypadły zaprawy z udziałem 10% popiołu, jako zamiennika cementu CEM II/B-M (V-LL) 42,5R. Natomiast B. Krejcirikova et al. [15], oprócz ustalenia parametrów chemicznych i granulometrii popiołu uzyskanego podczas spalania osadów ściekowych, wykonali oznaczenia wybranych właściwości fizycznych zaprawy cementowo-popiołowej. Zauważono, że cząsteczki popiołu są większe od cząsteczek cementu. Natomiast obecność popiołu w zaprawie jako zamiennik cementu wpływa na wzrost porowatości struktury, co spowodowało obniżenie 28-dniowej wytrzymałości na ściskanie. Potwierdzono także zwiększoną absorpcję wody, z drugiej zaś strony nie zauważono wyraźnego oddziaływania na izotermy sorpcji badanych zapraw.
Przykłady wykorzystania kruszyw odpadowych
Najczęściej spotykane są kruszywa odpadowe pozyskane z gruzu betonowego i ceramicznego, a także ze stłuczki szklanej. W ostatnim czasie również spalony komunalny osad ściekowy jest przedmiotem badań, których celem jest zagospodarowanie tego odpadu w kompozytach cementowych (fot. 2).
S. Ray et al. [16] dokonali przeglądu publikacji prezentujących wyniki badań cech fizycznych, mechanicznych i mikrostrukturalnych ceramicznego kruszywa pozyskanego z odpadów ceramicznych, charakteryzujących się różną strukturą, a także ukształtowaniem wyrobu (np.: cegły, płytki, dachówki etc.). Na podstawie analizowanych wyników badań stwierdzono, że beton z udziałem kruszywa ceramicznego ma porównywalne właściwości techniczne do betonu konwencjonalnego. Parametry betonu z kruszywa ceramicznego, takie jak: wytrzymałość na ściskanie, przepuszczalność, przyczepność do podłoża itp., spełniają wymagane kryteria określone przez różne międzynarodowe normy i wymagania techniczne, co potwierdza przydatność odpadów ceramicznych jako skutecznego zamiennika kruszyw naturalnych w betonie konstrukcyjnym.
Autorzy zauważają jednak, że nie badano właściwości konstrukcyjnych elementów żelbetowych na bazie odpadów ceramicznych, proponując tym samym temat przyszłych badań. Także A. Sivakumar et al. [17] zbadali zastosowanie ceramiki odpadowej jako zamiennika kruszywa w betonach cementowych. Do badań przygotowano próbki z odpadami ceramicznymi w postaci kruszywa drobnego i grubego o różnym poziomie procentowym: 0%, 10%, 20%, 30%, 40% i 50%. Wykonano oznaczenia właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i betonu. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono przydatność kruszyw drobnych i grubych z odpadów ceramicznych. Gdy ich udział w ogólnej mieszance kruszywa wynosił nie więcej niż 20%. Na tym poziomie zamiany kruszywa naturalnego na kruszywo odpadowe podstawowe parametry betonu były porównywalne z betonem konwencjonalnym.
H.J. Chen et al. [18] przeanalizowali zastosowanie materiałów ceramicznych w betonie oraz prefabrykatach betonowych, głównie pod względem ich wytrzymałości na ściskanie. Stwierdzono, że gruz ceramiczny można przekształcić na wartościowe kruszywo ceramiczne poprzez odpowiednią obróbkę. Odniesiono się do wpływu kruszywa ceramicznego płukanego i bez tego zabiegu na właściwości mechaniczne betonu. Zauważono, że przy w/c = 0,38 wytrzymałość betonu z udziałem kruszywa recyklingowego niepłukanego w odniesieniu do betonu bez jego udziału obniżyła się o ok. 40%, natomiast z zabiegiem płukania (w/c = 0,6) jest to 25%.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...