Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym
Jedną z najważniejszych części przenośników są taśmy oraz napędy. Górnictwo odkrywkowe charakteryzuje się taśmami ogólnego zastosowania. Najczęściej taśmy mają kształt niecki, dzięki czemu taśma może dobrze ułożyć się na taśmach pędnych. Ponadto przenośniki są zaopatrzone w krążniki, które umożliwiają pracę przenośnika, przez cały czas przewijając taśmę. Aby we właściwy sposób dobrać taśmę przenośnikową, trzeba poświęcić dużo czasu na rozważenie, jakiej taśmy użyć, koncentrując się na głównie jej właściwościach, odporności i wytrzymałości, jak również na urobku, który ma być transportowany. Aktualnie kopalnie starają się korzystać z przenośników o dużej wydajności, które charakteryzują się relatywnie wysoką niezawodnością, jasnym i nieskomplikowanym układem kontroli i sterowania. Co więcej, ważne jest, aby przenośniki taśmowe nie zagrażały środowisku. W związku z tym przeprowadza się modernizację przenośników taśmowych, których celem jest zmniejszenie poboru mocy. Modernizacje przyjęte przez dystrybutorów mają też za zadanie zmniejszyć hałas i koszt eksploatacji przenośnika.
Ważnym zagadnieniem jest energooszczędność, dotykająca również sprawy ochrony środowiska. Realizowany jest program mający na celu rozpowszechnienie czystej energii czy zatrzymanie zmian, jakie zachodzą obecnie w klimacie. Innym ważnym czynnikiem, który mógłby przyczynić się do spadku zużycia energii, są nowe silniki napędowe, które charakteryzują się niezawodnością ruchową, są mniej hałaśliwe, bezpieczniejsze i odznaczają się lepszą kontrolą i diagnostyką silników. Kolejnym elementem budowy przenośnika taśmowego, na który warto zwrócić uwagę, są krążniki, dzięki którym można zmniejszyć opory toczenia poprzez zastosowanie czterech krążników, dopasowujących się do taśmy [6].
Poprawne działanie przenośników taśmowych jest zależne od urządzeń do czyszczenia taśm przenośników taśmowych. Za ich pomocą zwiększa się trwałość taśmy i elementów wchodzących w jej skład, np. krążników. Urządzenia czyszczące selekcjonuje się głównie w zależności od rodzaju materiału eksploatowanego. Znane sposoby pracy tych urządzeń to: wibrowanie, płukanie, skrobanie, zdmuchiwanie, wykruszanie czy uderzanie. Maszyny te najczęściej montowane przy zejściu taśmy bębna zrzutowego, dzięki czemu prosto można odprowadzić pozostały materiał. Znanym i efektywnym sposobem czyszczenia taśmy jest zastosowanie skrobaków, wyposażonych w ostrza trudnościeralnego materiału. Skrobaki usuwają pozostały urobek poprzez docisk do taśmy. W związku z tym należy zastosować dużą siłę docisku, aby urządzenie poprawnie oczyściło taśmę. Innym urządzeniem czyszczącym taśmę jest maszyna hydrauliczno-natryskowa, wykorzystująca dysze wodne ze sprężonym powietrzem (około 1 MPa).
Praca taśmy przenośnikowej jest zależna od napędu, którego moc musi być większa aniżeli opór ruchu przenośnika. Co więcej, napęd ma za zadanie utrzymać taśmę w wymaganej prędkości. Ważne jest, aby zmniejszyć napięcie taśmy poprzez łagodny rozruch oraz wyposażyć napęd w funkcję hamowania, która regulowałaby prędkość taśmy i utrzymywałaby stabilnie przenośnik bez względu na jego kąt nachylenia. Lepsza praca przenośnika możliwa jest dzięki napędom pośrednim. Można spotkać się z napędami jedno- lub wielobębnowymi, zwiększającymi kąt opasania taśmy. Mimo to zdarza się, że napędy wielobębnowe doprowadzają do nierównomiernej pracy, a co więcej – do większego obciążenia bębnów czy straty energii.
Ważne jest również zastosowanie stacji napinającej, która zmienia siłę napięcia taśmy przenośnika, co umożliwia jej prawidłową pracę z bębnem oraz nadaje taśmie kształt. Wykorzystuje się stację napinającą śrubową, a także obciążniki, a głównie ich ciężar, by nadać stałe napięcie taśmy przenośnika, oraz stacje napinające hydrauliczne zwiększające naprężenie taśmy.
Piśmiennictwo
- Antoniak J.: Przenośniki taśmowe w górnictwie podziemnym i odkrywkowym. Gliwice 2007.
- Antoniak J.: Przenośniki taśmowe w górnictwie podziemnym i odkrywkowym. Energooszczędne. Gliwice 2010.
- Fajer R. i in.: Optymalizacja rozwiązań technicznych przenośników taśmowych w PGE GIEK SA oddział KWB Bełchatów. „Górnictwo i Geoinżynieria”, 35/3, 2011.
- Gladysiewicz L.: Przenośniki taśmowe. Teoria i obliczenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003.
- Gładysiewicz L., Kawalec M.: Długie, energooszczędne przenośniki taśmowe. „Górnictwo i Geoinżynieria”, 33/2, 2009.
- Glapa W., Korzeniowski A.I.: Mały leksykon górnictwa odkrywkowego Wrocław 2005.
- Hardygóra M., Woźniak D.: Transport taśmowy w górnictwie surowców skalnych – eksploatacja taśm przenośnikowych. „Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej”, 132/2011.
- Hawrylak H. i in.: Maszyny i prace pomocnicze w górnictwie odkrywkowym. Katowice 1975.
- Kawalec W.: Postęp w zakresie transportu taśmowego w górnictwie. „Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej”, nr 102/29, Wrocław 2002.
- Mazurkiewicz D.: Studium wybranych aspektów diagnostyki eksploatacyjnej transportu taśmowego. Lublin 2011.
Przeczytaj również: Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...