Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym
W wielu z wymienionych urządzeń można spotkać się z przenośnikami taśmowymi, nie tylko przy wydobyciu węgla brunatnego, ale i podczas eksploatacji innych surowców, np. węgla kamiennego, wapienia rozdrobnionego, rudy miedzi, żwiru i piasku. Urządzenia potrzebne do tego, np. koparki czy zwałowarki, charakteryzują się długością przenośników taśmowych sięgających do 250 m. Wynika to z faktu wydłużania tym maszynom czasu ciągłej pracy, bez konieczności przemieszczania ich, chęci wyrównania urobku lub poziomu wysokości urabiania czy zwałowania lub do osiągnięcia dużych wysokości skarp, które wpływałyby na bardzo dużą wydajność urabiania oraz zwałowania [1]. Długość przenośników stacjonarnych i przesuwnych jest jeszcze większa, sięga nawet kilkudziesięciu kilometrów. Co więcej, do danego typu przenośnika taśmowego należy zainstalować odpowiedni silnik.
Można także wyróżnić przenośniki poziomowe, powiązane z koparkami, i zwałowe, związane z pracą zwałowarek. Jednak nie są to ostatnie rodzaje przenośników, gdyż w maszynach takich jak koparka można spotkać jeszcze inne: odbierające urobek z koła wielonaczyniowego, wygarniające urobek spod zbiornika przesypowego, teleskopowe ładujące, ścierowe czy zrzutowe [2]. Jeszcze większa różnorodność przenośników jest wtedy, gdy bierze się pod uwagę kryterium, jakim jest konstrukcja. W górnictwie odkrywkowym, ze względu na budowę przenośnika, możemy wyróżnić przenośniki z ośrodkiem pośredniczącym – przenoszące surowiec w strumieniu gazu, oraz cięgnowe i bezcięgnowe – wykorzystujące cięgna. Znanymi przenośnikami taśmowymi, wykorzystywanymi w górnictwie odkrywkowym, są również CBS – cable belt conveyor systems, RCS – rope can system, PLS – pocket lift system. Różnią się one budową, warunkami eksploatacji oraz funkcjami, jakie pełnią.
Na całym świecie widoczny jest postęp technologiczny przenośników taśmowych. Tym samym, z biegiem czasu, eksploatacja górnictwa odkrywkowego staje się coraz lepsza i innowacyjna. Liczba, a co się z tym wiąże – różnorodność przenośników taśmowych – jest bardzo duża, w związku z tym w dalszej części artykułu zostaną przedstawione ukonkretyzowane rodzaje przenośników, ich zastosowanie, czynniki wpływające na ich dobór, a także informacje niezbędne do lepszego ich poznania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
W podziale tym uwzględnia się również rozwiązania ze względu na kształt obwodu elektromagnetycznego (wirnik i umieszczeniu w nim magnesów trwałych). Podział ten jest następujący (rys. 1) [3]: SPM (Surface Permanent Magnet). IPM (Interior Permanent Magnet). Istnieje też inny podział maszyn, wykonany ze względu na sposób zasilania i sterowania [3]: silniki synchroniczne, silniki bezszczotkowe prądu stałego z komutatorem elektronicznym sterowane sinusoidalnie, silniki bezszczotkowe prądu stałego...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...