Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym

W artykule przedstawiono zagadnienia obejmujące: ogólny podział przenośników taśmowych w górnictwie odkrywkowym, ich zadania, dobór, a także kierunki modernizacji.

Do jednych z podstawowych środków transportu materiałów sypkich oraz ziarnistych w górnictwie odkrywkowym należą przenośniki taśmowe (rys. 1) [4]. Wynika to z tego, że odznaczają się one małą złożonością budowy, wysokim poziomem niezawodności i bezpieczeństwa, a także niskim zużyciem energii. Przenośniki taśmowe charakteryzują się również dużą wydajnością, sięgającą do kilkunastu tysięcy ton na godzinę. Kolejnymi zaletami, które skłaniają do ich użytkowania, są: prędkość taśmy wynosząca do 12 m/s, plastyczność dopasowania się do różnego rodzaju tras oraz niskie koszty eksploatacji [1]. Dzięki tym, jak również innym zaletom przenośników taśmowych, można zauważyć, że przyczyniły się one w pewnym stopniu do eliminacji między innymi kopalnianych kolei podziemnych czy wyciągów szybowych oraz zmiany współczesnych kopalń. Zmiany te dotyczyły między innymi budowy nowoczesnych napędów o dużej mocy czy sposobów eksploatacji – bardziej energooszczędnych i wydajnych [2].

Niestety, przenośniki taśmowe mają również pewną niedogodność, jaką jest duży koszt zakupu taśmy przenośnikowej. Co więcej, pomimo że jest ona bardzo droga, jej żywotność jest zależna od sposobu eksploatacji i czynności obsługowych.

KRU_2_23_Michal_Stawowiak_TRANSPORT_KRUSZYW_W_GORNICTWIE_ODKRYWKOWYM_RYS_1_ARys. 1a. Rodzaje napędów przenośników taśmowych [1]: napęd czoł...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami

Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.