Zabezpieczenie drogi krajowej nr 75 na obszarze osuwiska w Tęgoborzu

W rejonie Tęgoborza droga krajowa nr 75 znajduje się w obrębie czynnego osuwiska nr MPL0051. Stanowi to najbardziej niekorzystne połączenie z punktu widzenia zarówno inżynierskiego, jak i komunikacyjnego. W efekcie na przestrzeni lat okazało się, że na terenie Małopolski nie ma miejsca druga taka skomplikowana sytuacja związana z zabezpieczeniem korpusu drogowego na czynnym osuwisku.

Problemy z utrzymaniem połączenia komunikacyjnego pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem istniały co najmniej od kilkudziesięciu lat. Średniorocznie na skutek ruchów osuwiskowych warstwy bitumiczne na DK75 w rejonie osuwiska uzupełniano dwukrotnie. Zrobiono to wiosną po roztopach oraz jesienią w okresie intensywnych opadów. Nakłady finansowe na utrzymanie ciągłości komunikacyjnej wynosiły ok. 500 tys. zł rocznie. W wyniku ruchów masowych (osuwiskowych) w ciągu 20 lat droga krajowa nr 75 na odcinku ok. 200 m uległa przemieszczeniu o ok. 15 m w dół zbocza, poza obręb istniejącego pasa drogowego. W efekcie wybudowania autostrady A4 droga krajowa nr 75 nabrała szczególnego znaczenia. Traktowana jest jako główne połączenie Sądecczyzny z siecią autostrad i dróg ekspresowych.

Powódź w 2011 roku pokazała, w jakim stanie technicznym znajduje się przedmiotowy odcinek DK75 zlokalizowany na osuwisku. W okresie długotrwałych intensywnych opadów deszczu w 2011 r. stan konstrukcji nawierzchni uległ pogorszeniu. Do tego stopnia, że występowała konieczność uzupełniania warstw bitumicznych na drodze średnio 2 razy w tygodniu. Dzięki bardzo dużemu nakładowi pracy i środków GDDKiA Oddział w Krakowie w tym trudnym okresie ciągłości drogi nie przerwano.

W związku z powyższym zapadła decyzja o konieczności znalezienia rozwiązania problemów w sposób inżynierski i kompleksowy.

Po p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.