Uszkodzenia barier ochronnych i krawężników drogowych na terenach górniczych – przyczyny i profilaktyka
Podsumowanie i uwagi dodatkowe
Drogowe bariery ochronne i krawężniki to elementy mające ogromny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, należy tu mieć na uwadze zarówno kierujących pojazdami, jak i pieszych, rowerzystów. Z uwagi na wysoką sztywność osiową i znacznie mniejszą sztywność na kierunku prostopadłym do osi podłużnej bariery ochronne i krawężniki w przypadku górniczych spełzań terenu mogą zostać uszkodzone w sposób, który nie tylko wyklucza ich rolę prewencyjną, ale stanowi istotne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.
Uszkodzenia barier ochronnych i krawężników są bardzo spektakularne, abstrahując od zagrożeń związanych z uszkodzeniami tych elementów, widoczne uszkodzenia elementów dróg wpływają negatywnie na społeczny odbiór eksploatacji górniczej.
Na terenach górniczych należy zapewnić możliwość przejmowania odkształceń poziomych terenu przez bariery ochronne i krawężniki drogowe na kierunku w ich osi podłużnej. Możliwość przejmowania górniczych spełzań terenu jest zapewniana głównie poprzez wykonanie odpowiednich przerw dylatacyjnych.
Z uwagi na nagłe pojawianie się i szybkie narastanie uszkodzeń barier ochronnych i krawężników celowa jest regularna kontrola odcinków dróg poddanych górniczym spełzaniom terenu. Istotne spełzania terenu trwają krótko i są związane z przechodzeniem eksploatacji (ściany górniczej) pod drogą, dlatego celowa jest współpraca zarządcy drogi z kopalnią w celu ustalenia, kiedy i na jakim odcinku prowadzić wzmożone kontrole elementów drogi.
Piśmiennictwo
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1518).
- Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych. Załącznik do Zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa, styczeń 2014.
- Małek K., Hadryś D.: Ochronne bariery drogowe. „Magazyn Autostrady”, 6-7/2019, s. 32-36.
- PN-EN 1317-5-I-A2:2012. Systemy ograniczające drogę. Cz. 1-5.
- Rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43, poz. 430) (tekst jednolity: Dz.U. z 20.01.2016, poz. 124 ze zmianami).
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000 nr 63, poz. 735 ze zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych. (Dz.U. 12/2002, poz. 116 ze zmianami).
- Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach wojewódzkich województwa kujawsko-pomorskiego. Część I. Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 13/2020 Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy z dnia 31 marca 2020 r.
- PN-EN 1340:2004: Krawężniki betonowe. Wymagania i metody badań. (z uzupełnieniem PN-EN 1340:2004/AC:2007).
- Łój G.: Banalna rzecz – krawężnik? „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 3/2008, s. 67-69.
- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych: Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Warszawa 2014.
- Kowalski A.: Deformacje powierzchni w Górnośląskim Zagłębiu Węglowym. „Główny Instytut Górnictwa”, 2015, s. 123-139.
- Tajduś K., Misa R.: Wpływ podziemnej eksploatacji górniczej na drogi szybkiego ruchu – doświadczenia krajowe oraz zagraniczne. „Przegląd Górniczy”, 5/2014, s. 39-47.
- Grygierek M., Bętkowski P.: Typowe uszkodzenia obiektów infrastruktury komunikacyjnej na terenach górniczych. [W:] Warunki gruntowe projektowanie dróg i mostów. Budownictwo drogowe. Katowice 2020, s. 199-208.
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2021, poz. 2351 z późniejszymi zmianami).
- Instytut Techniki Budowlanej: Wymagania techniczne dla obiektów budowlanych wznoszonych na terenach górniczych. Instrukcja nr 364/2007. Warszawa 2007.
- Wytyczne techniczno-budowlane projektowania i wykonywania obiektów mostowych na terenach eksploatacji górniczej. Załącznik do Zarządzenia Ministra Komunikacji. 1976, Dz.U. M. K. nr 31, poz. 290.
- Grygierek M., Waszak A.: Zmiana sztywności nawierzchni drogowej w obszarze deformacji nieciągłej. „Przegląd Górniczy”, 3/2015, s. 30-37.
- Bętkowski P.: Wpływ uszkodzeń na odporność statyczną i dynamiczną mostów na terenach górniczych. „Przegląd Górniczy”, 2/2020, s. 1-10.
- Bętkowski P.: Modeling of information on the impact of mining exploitation on bridge objects in BIM. E3S Web of Conferences, Vol. 36, 2018, 01002, p. 1-8, https://doi.org/10.1051/e3sconf/20183601002.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...