Kategorie dróg publicznych – nadawanie i pozbawianie kategorii, wyłączenie drogi z użytkowania
Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii
Organ właściwy do nadania drodze kategorii jest jednocześnie organem właściwym do pozbawienia drogi dotychczasowej kategorii. Pozbawienia dokonuje się w trybie właściwym do zaliczenia drogi do odpowiedniej kategorii. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 10 ust. 2 u.d.p. pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii, z jednym wyjątkiem, jest możliwe, jeśli jednocześnie zaliczymy drogę do nowej kategorii. Istotne jest, że pozbawienie drogi kategorii nie może nastąpić poprzez uchylenie uchwały o jej zaliczeniu.
Pozbawienie i zaliczenie nie mogą być dokonane później niż do końca trzeciego kwartału danego roku, z mocą od dnia 1 stycznia roku następnego. Terminu tego nie stosuje się do dróg o znaczeniu obronnym.
Trzeba w tym miejscu także wspomnieć, że uchwała rozstrzygająca o kategorii drogi publicznej wywiera między innymi skutek prawny w postaci przejścia prawa własności drogi ex lege na inną jednostkę samorządu terytorialnego. W odniesieniu do rozważań dotyczących konieczności bycia właścicielem drogi przy podejmowaniu uchwały o zaliczeniu drogi do danej kategorii nasuwa się pytanie, czy może zostać podjęta uchwała o zaliczeniu drogi do nowej kategorii, skoro podmiot podejmujący taką uchwałę będzie właścicielem tej drogi dopiero od 1 stycznia następnego roku? Odpowiedzi na takie pytanie udzielił Naczelny Sąd Administracyjny [2], wskazując, że zaliczenie drogi do nowej kategorii dróg publicznych jest legalne, mimo że podmiot dokonujący zaliczenia w chwili wydawania aktu nie jest właścicielem nieruchomości drogowej. Podmiot ten nie może dysponować prawem własności, gdyż droga musi mieć do 31 grudnia kategorię drogi nieodpowiadającej temu podmiotowi. Wydanie aktu o pozbawieniu drogi jej kategorii daje pewność, że moc prawna aktu o zaliczeniu spowoduje pierwszego dnia nowego roku przejście prawa własności drogi na podmiot zaliczający. Oznacza to, że w przypadku zmiany kategorii drogi publicznej legalne jest zaliczanie drogi do nowej kategorii jeszcze przed dniem wystąpienia skutku prawnorzeczowego w postaci nabycia prawa własności.
Wyłączenie drogi z użytkowania
Wyjątkiem od obowiązku jednoczesnego zaliczenia drogi do innej kategorii niż kategoria, której tej drogi pozbawiamy, jest wyłączenie drogi z użytkowania. Dotyczyć winno to przede wszystkim takich sytuacji, w których dana droga staje się zbędna dla użytku publicznego i jest likwidowana, np. z powodu wybudowania nowej drogi ją zastępującej [3]. Podstawy do pozbawienia drogi kategorii nie może stanowić niespełnianie przez drogę parametrów technicznych, określonych w przepisach odrębnych, ani stan techniczny tej drogi i związane z tym koszty jej utrzymania, o ile przedmiotowa droga nadal będzie pełnić funkcję jej przypisaną [4, 5].
Warto pamiętać także, że pozbawienie drogi publicznej kategorii drogi gminnej przy uznaniu jej za drogę wewnętrzną nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach. Przepisy ustawy o drogach publicznych nie przewidują żadnej procedury ustanawiania dróg wewnętrznych i należy to uznać za zamierzone działanie ustawodawcy.
„Kaskadowe” pozbawianie drogi kategorii
Odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony do kategorii drogi wojewódzkiej.
Powyższe może uruchomić „kaskadowy” mechanizm przekazywania „zbędnych” dróg wojewódzkich przez samorząd województwa powiatowi. W świetle art. 10 ust. 5a ustawy o drogach publicznych sejmik województwa może podjąć uchwałę o pozbawieniu nabytego odcinka drogi przysługującej mu kategorii drogi wojewódzkiej, jeżeli odcinek ten nie spełni definicji drogi wojewódzkiej. Następnie, w myśl art. 10 ust. 5c u.d.p., rada powiatu może, w drodze uchwały, pozbawić kategorii drogi powiatowej odcinek drogi powiatowej o proporcjonalnej długości do odcinka drogi wojewódzkiej, o którym mowa w ust. 5a. Ten odcinek drogi powiatowej zostaje zaliczony do kategorii drogi gminnej [6].
Do zmiany kategorii drogi w trybie kaskadowym nie stosuje się zarówno wymogu jednoczesnego zaliczenia tej drogi odpowiednią uchwałą do nowej kategorii, bo następuje to z mocy prawa, jak i wymogu dotyczącego terminu. Ponadto przepisy nie przewidują współdziałania pomiędzy pozbywającymi się drogi i przejmującym drogę organami administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, lecz jedynie jednostronne władcze rozstrzygnięcie podmiotu pozbawiającego drogę określonej kategorii. Jednak nie oznacza to, że organy mają swobodę pozbawiania danych odcinków dróg dotychczasowych kategorii. Przeciwnie – w zakresie swojego władztwa organy ograniczone są, po pierwsze, wymogiem, by odcinek pozbawiany kategorii był proporcjonalny do odcinka drogi nowo wybudowanej względnie uprzednio kaskadowo przekazanej. Jak wskazuje się w orzecznictwie, proporcjonalność nie oznacza ścisłej dokładności i tożsamości odcinków dróg obu kategorii. Proporcjonalność należy powiązać z funkcjonalnością przyjętych rozwiązań komunikacyjnych, a więc w nawiązaniu do funkcji, jaką pełni droga na jego obszarze [7]. Po drugie, organy mają obowiązek wykazać, że droga nie spełnia już definicji danej kategorii drogi. Powyższe wynika z faktu, że właściwe organy są kompetentne podjąć uchwałę nie w sprawie zaliczenia drogi do nowej kategorii, ale w sprawie pozbawienia odcinka drogi jego dotychczasowej kategorii, zaś skutek zaliczenia go do wskazanej w ustawie innej kategorii drogi następować będzie w mocy prawa [8].
Piśmiennictwo
- Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 czerwca 2015 r. II SA/Gl 1528/14 (LEX nr 1790086).
- Wyrok NSA z 24.03.2022 r. Sygn. II GSK 208/22.
- Wyrok WSA w Olsztynie z 13.04.2021 r. II SA/Ol 6/21, LEX nr 3172392.
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 grudnia 2021 r. Sygn. akt. I OSK 3382/19.
- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 13 kwietnia 2021 r. Sygn. akt. II SA/Ol 6/21.
- Wyrok NSA z dnia 21 października 2020 r. Sygn. akt I OSK 1049/20.
- Wyrok WSA w Warszawie z 22 listopada 2017 r. Sygn. akt VII SA/Wa 1981/17.
- Wyrok NSA z dnia 16 września 2021 r. II GSK 990/21 (Legalis 2633084).
Patrycja Jasik
prowadząca Kancelarię radcy prawnego Patrycja Jasik
autorka bloga Po drodze z budową
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...