Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
Powtórne wykorzystanie kruszywa z recyklingu
Kruszywo z recyklingu w mieszance betonowej
Naturalnymi kruszywami mineralnymi nazywamy naturalne kruszywa łamane otrzymywane z urabiania i mechanicznej przeróbki kamieni budowlanych i drogowych oraz kruszywa naturalne żwirowo-piaskowe. Piasek i żwir, glina oraz pokruszone skały były wykorzystywane w budownictwie już przed średniowieczem, a do konstrukcji dróg stosowano naturalne surowce budowlane, w tym kruszywa [21].
Obecnie na świecie odnotowuje się ciągły wzrost zużycia kruszyw naturalnych. Coraz większe zapotrzebowanie na ten materiał powoduje ludzką ingerencję w środowisko naturalne w celu jego pozyskania. Największe zapotrzebowanie jest w budownictwie, gdzie kruszywa mineralne są podstawowym surowcem do produkcji betonu, który jest materiałem konstrukcyjnym naszych czasów [22]. Wierzymy, że możemy korzystać z zasobów naturalnych ziemi bez żadnych konsekwencji. Jednak możemy być w błędzie. Tam, gdzie jest to możliwe, powinniśmy zastąpić kruszywa mineralne kruszywami z surowców alternatywnych.
W krajach Europy Zachodniej, Japonii i USA odzysk materiałów z rozbiórek sięga poziomu 90%, a proces wykorzystania gruzu betonowego jako kruszywa do betonu jest skrupulatnie badany i praktykowany od wielu lat. W Holandii przepisy dopuszczają zastąpienie mineralnego kruszywa grubego kruszywem wtórnym w ilości do 20% bez nanoszenia poprawek w projekcie konstrukcji. Przy stosowaniu większej ilości kruszywa recyklingowego należy wykonać szczegółowe badania właściwości betonu [23].
Norma PN-EN 12620 Kruszywa do betonu [24] wyróżnia trzy kategorie kruszywa stosowanego do betonu, wśród których znajdują się kruszywa pochodzące z recyklingu. Jednak nie podaje, jak stosować te kruszywa. W 2008 r. poprawka do normy wprowadziła kategorie dla kruszywa grubego pochodzącego z recyklingu w oparciu o udział [22]:
- niezwiązanego kamienia (Ru),
- gruzu betonowego (Rc),
- gruzu z elementów murowych (Rb),
- materiałów bitumicznych (Ra),
- szkła (Rg),
- niestabilnego materiału (FL),
- oraz innych składników (X).
RILEM Międzynarodowa unia laboratoriów i ekspertów Materiałów systemów i konstrukcji budowlanych wyróżnia 3 rodzaje kruszyw z recyklingu [25] (tab. 13):
– RCAC I – materiał pochodzący z elementów murowych,
– RCAC II – materiał pochodzący z elementów betonowych,
– RCAC III – materiał stanowiący mieszaninę co najmniej 80% kruszywa naturalnego oraz maksymalnie 20% kruszywa z recyklingu.
Cecha kruszywa | RCAC I | RCAC II | RCAC III |
Minimalna gęstość w stanie suchym [kg/dm3] | 1,500 | 2,000 | 2,400 |
Maksymalna nasiąkliwość wagowa [%] | 20 | 10 | 3 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 2,200 kg/dm3 [%] | -+ | 10 | 10 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 1,800 kg/dm3 [%] | 10 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 1,000 kg/dm3 [%] | 1 | 0,5 | 0,5 |
Maksymalna zawartość materiałów obcych [%] | 5 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość metali [%] | 1 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość zanieczyszczeń organicznych [%] | 1 | 0,5 | 0,5 |
Maksymalna zawartość ziaren < 0,063 mm [%] | 3 | 2 | 2 |
Maksymalna zawartość ziaren < 4 mm [%] | 5 | 5 | 5 |
Maksymalna zawartość siarczanów rozpuszczalnych wyrażona jako SO3 [%] | 1 | 1 | 1 |
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...