Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
Badany parametr | Górna warstwa nawierzchni betonowej | Dolna warstwa nawierzchni betonowej | Wartość średnia | ||
Próbka 1 | Próbka 2 | Próbka 1 | Górna warstwa nawierzchni betonowej | Dolna warstwa nawierzchni betonowej | |
Całkowita zawartość powietrza, A [%] | 3,87 | 1,47 | 7,98 | 2,67 | 7,98 |
Powierzchnia właściwa systemu porów, α [mm¯¹] | 26,76 | 35,20 | 20,18 | 30,98 | 20,18 |
Wskaźnik rozmieszczenia porów , [mm] | 0,199 | 0,232 | 0,163 | 0,215 | 0,163 |
Zawartość mikroporów, A300 [%] | 1,25 | 0,33 | 2,16 | 0,79 | 2,16 |
Tab. 5. Wyniki badań odwiertu nr 2 dla charakterystyki porów powietrznych. Nasiąkliwość betonu
Wyniki badania nasiąkliwości próbek betonowych wykonano zgodnie PN-B-06250:1988 [10]. Badanie wykonano na próbkach rdzeniowych pobranych z nawierzchni. Wyniki badań przedstawiono w tab. 6.
Badany materiał | j.m. | Uzyskane wyniki |
Dolna warstwa nawierzchni betonowej | [%] | 3,1 |
Górna warstwa nawierzchni betonowej | [%] | 3,4 |
Mrozoodporność betonu F150
Badanie mrozoodporności betonu (F150) było wykonywane z dolnej oraz górnej warstwy nawierzchni betonowej. Badanie wykonano zgodnie z normą badawczą [10], wyniki badań przedstawiono w tab. 7.
Średni ubytek masy [%] | 0,0 | Dopuszczalny | 5% |
Średni ubytek wytrzymałości [%] | 10,6 | Dopuszczalny | 20% |
Wymagany stopień mrozoodporności | F150 | Liczba cykli zamrażania | 150 |
W tab. 7 przedstawiono tylko wyniki badań z dolnej warstwy nawierzchni betonowej. Spowodowane jest to całkowitym zniszczeniem próbek z górnej warstwy nawierzchni (fot. 14). Należy nadmienić, że próbka z górnej warstwy nawierzchni uległa destrukcji po 57 cyklach badawczych.
Przepuszczalność wody przez beton W8
Badanie przepuszczalności wody przez beton W8 [10] zostało wykonane dla dolnej warstwy nawierzchni betonowej. Wyniki badań przedstawiono w tab. 8.
Głębokość wniknięcia wody [mm] | Średnia głębokość wniknięcia wody[mm] |
52 | 54 |
55 | |
60 | |
51 | |
53 | |
54 |
Wyniki badań kruszywa
Uproszczony opis petrograficzny
W celu wykonania uproszczonego opisu petrograficznego porównano rodzaj kruszywa w próbkach stwardniałego betonu oraz kruszywa odzyskanego z nawierzchni betonowej [7]. Literatura podaje, że do wytwarzania mieszanki betonowej w tamtych czasach stosowano 3-4 frakcje kruszyw, m.in. 0/3 i 3/7 mm [6].
Zarówno w górnej, jak i w dolnej warstwie betonu nawierzchniowego stwierdzono występowanie kruszywa bazaltowego najprawdopodobniej o frakcji 7/22,4 [6] z fenokryształami minerałów ciemnych o barwie brunatnej (pirokseny lub amfibole) (fot. 16). Kruszywa o frakcjach mniejszych niż 7 mm składały się z wyżej opisanego bazaltu, piasku kwarcowego oraz skał okruchowych, gdzie zauważono ziarna z grup osadowych, metamorficznych i magmowych. Stwierdzono również występowanie kruszyw żużlowych (fot. 13).(Fot. 17).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...