Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
Partnerstwo publiczno-prywatne
Partnerstwo publiczno-prywatne bywa określane jako specyficzny rodzaj zamówienia publicznego, charakteryzujący się bardziej partnerskimi zasadami współpracy pomiędzy zamawiającym a partnerem z sektora prywatnego oraz szerokim wachlarzem mechanizmów, jakie mogą regulować ich wzajemne rozliczenia. Obecnie kluczowe zagadnienia w tej materii są uregulowane w dwóch aktach prawnych: Ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm.) oraz Ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2016 r., poz. 1920).
W szczególności odmiennie niż na gruncie zamówień publicznych w przypadku nawiązania współpracy z partnerem prywatnym wynagrodzenie nie musi być płatne bezpośrednio przez zamawiającego, lecz również w postaci innych świadczeń i uprawnień. Jednym z nich jest prawo pobierania pożytków z infrastruktury lub prawo wykonywania pewnej usługi w zamian za uprzednie sfinansowanie inwestycji. Dla sektora publicznego to ogromna zaleta – nie ponosi on bowiem od razu kosztów inwestycji, jak również nie jest obciążony ryzykiem finansowym jej powodzenia.
Na gruncie inwestycji drogowych partnerstwo publiczno-prywatne kojarzy się obecnie przede wszystkim z budową autostrad. Jest to tzw. koncesyjny model realizacji inwestycji, w którym w zamian za wybudowanie i utrzymywanie infrastruktury prywatny inwestor uzyskuje prawo do pobierania wynagrodzenia za jej udostępnienie – w określonym okresie.
Wbrew tym skojarzeniom partnerstwo publiczno-prawne może znaleźć zastosowanie w przypadku dróg innej kategorii – również lokalnych. Skorzystanie z takiej możliwości w obszarze dróg publicznych, którymi przejazd odbywa się bezpłatnie, wiąże się z nieco odmiennymi rozwiązaniami finansowymi. Partner prywatny odpowiada za sfinansowanie i przeprowadzenie działań inwestycyjnych, jednakże to podmiot publiczny wciąż pozostaje właścicielem i zarządcą drogi. Inwestor prywatny czerpie przychody z uiszczanej cyklicznie opłaty za dostępność drogi – zgodnie z zasadami określonymi w umowie. Z punktu widzenia samorządów formuła taka jest atrakcyjna z uwagi na rozłożenie w czasie finansowania zadań z zakresu budowy i utrzymania dróg – bez obciążania deficytu.
Z punktu widzenia realizacji inwestycji nie można natomiast mówić o jednym modelu w odniesieniu do partnerstwa publiczno-prywatnego. W zależności od przyjętej koncepcji może ono bowiem ograniczać się do budowy drogi przez prywatnego inwestora z własnych środków finansowych lub do utrzymywania drogi wybudowanej ze środków publicznych. Kluczowe znaczenie mają tutaj ustalenia poczynione pomiędzy stronami.
Biznesowo
Od 2007 roku obowiązuje Ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o spółkach drogowych specjalnego przeznaczenia (Dz.U. Nr 23, poz. 136 ze zm.), na podstawie której możliwe jest tworzenie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia (dalej jako spółki) do przygotowania lub realizacji przedsięwzięć w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi. Choć spółki miały stanowić narzędzie umożliwiające przyspieszenie planowanych inwestycji – zwłaszcza w kontekście turnieju Euro 2012 – żadna z inwestycji prowadzonych w związku z turniejem nie była realizowana w tej formule. W późniejszych latach, przy okazji prowadzenia prac nad projektem ustawy o zmianie wyżej wymienionej ustawy i ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podkreślało, że ich celem poprzez te zmian jest stworzenie sytuacji, w której działalność spółek nie byłaby zaliczana do deficytu i długu publicznego. Expressis verbis wyrażono intencję powołania – po wejściu w życie projektowanych zmian – drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy odcinka autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice. Obecnie jednak droga ta jest realizowana po raz kolejny bez wykorzystania struktury spółki.
Kompetencje do tworzenia drogowych spółek specjalnego przeznaczenia ustawa przyznaje ministrowi właściwemu do spraw transportu. Spółka może być zawiązana i działa w formie spółki akcyjnej w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych. W momencie zawiązania spółki minister właściwy do spraw transportu obejmuje w imieniu Skarbu Państwa wszystkie akcje. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 1 mln zł i jest pokrywany wkładem pieniężnym lub aportem – wkład pieniężny nie może być jednak niższy niż 500 tys. zł. Skarb Państwa jest reprezentowany w spółce przez ministra właściwego do spraw transportu. Ponadto minister ten ustala statut spółki, a także powołuje i odwołuje członków zarządu oraz rady nadzorczej. Do prywatyzacji spółki wymagana jest zgoda Rady Ministrów.
Ustawa jasno stanowi, że celem działalności drogowej spółki specjalnego przeznaczenia jest przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia drogowego (przedsięwzięcia w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi) – przy czym należy przyjąć, że jest to jedno, konkretne przedsięwzięcie, choć może składać się z jednego zadania lub kilku zadań. Spółka może zatem zakończyć swoje istnienie natychmiast po zrealizowaniu i rozliczeniu inwestycji, jak również może przez następne dekady zarządzać wybudowanym „przez siebie” odcinkiem drogi. Zakres i warunki przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego, w tym m.in. sposób finansowania, określa umowa, jaką minister właściwy do spraw transportu zawiera z powołaną przez siebie spółką.
Za wykonanie przedsięwzięcia spółce przysługuje wynagrodzenie prowizyjne do wysokości do 3,5% wartości przedsięwzięcia. Wynagrodzenie nie przysługuje Spółce, gdy zostało jej powierzone pobieranie opłat stanowiących jej przychód. Zysk spółki po opodatkowaniu jest przeznaczany na finansowanie realizacji powierzonego przedsięwzięcia lub jest przekazywany na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie ustawa nie przewiduje żadnej innej możliwości wykorzystania zysku drogowej spółki specjalnego przeznaczenia na inne cele.
Podsumowując, drogowa spółka specjalnego przeznaczenia może być przydatnym narzędziem, pozwalającym na realizację inwestycji, którymi nie były zainteresowane z jednej strony podmioty prywatne (w trybie koncesji lub partnerstwa publiczna-prywatnego) z uwagi na ryzyko gospodarcze, z drugiej strony – inwestor publiczny z uwagi na koszty inwestycji w perspektywie zadłużenia publicznego. Niestety pomimo licznych zapowiedzi instrument ten – zastrzeżony przecież dla inwestycji realizowanych przez administrację rządową (z uwagi na strukturę „właścicielską”) – nie jest wykorzystywany w praktyce.
Tym bardziej warte uwagi są postulaty podnoszone przez jednostki samorządu terytorialnego (władze Krakowa, poparte przez Związek Miast Polskich), aby uprawnienie do powoływania spółek przyznać również jednostkom samorządu terytorialnego. Wydaje się, że na niższym poziomie mechanizm ten może być chętniej wykorzystywany – również z przyczyn pragmatycznych. Należy pamiętać, że dla jednostek samorządu koszty utrzymania i budowy dróg lokalnych, ale również koszty zaniedbań w tym zakresie, nie są jedynie pozycją w sprawozdaniu, ale bezpośrednio odczuwalnym problemem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...