Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
W ramach wydatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej cały czas obserwujemy intensywną rozbudowę sieci drogowej w zakresie dróg szybkiego ruchu. Co więcej – również samorządy, bez względu na wsparcie funduszami wspólnotowymi, realizują szereg inwestycji drogowych, czy to w zakresie remontów, czy uzupełnienia istniejącej sieci dróg. To wszystko w połączeniu z określonymi ramami czasowymi wydatkowania środków wspólnotowych sprawia, że na rynku obserwujemy obecnie spiętrzenie realizacji inwestycji. W połączeniu z aktualną sytuacją na rynku pracy oznacza to ograniczony dostęp do podwykonawców, a więc wzrost cen.
W ostatnich tygodniach wielokrotnie pojawiały się doniesienia o żądaniach aneksowania zawartych umów, a nawet przypadki odstąpienia przez inwestorów od kontraktów, dla którego tłem były roszczenia wykonawców. Dodatkowo po latach „oszczędności” GDDKiA względem szacowanej wartości robót budowlanych obecnie coraz powszechniejsza staje się sytuacja, w której najtańsze z ofert składanych w przetargach wycenione są powyżej środków przeznaczonych na realizację zamówienia. W takim wypadku stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako PZP) zamawiający ma do wyboru unieważnienie postępowania lub zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację. Wiadomo, że pula środków, z których można zwiększać budżet na daną inwestycję, jest ograniczona. Z drugiej strony powtórzenie postępowania po jego unieważnieniu, o ile w międzyczasie nie nastąpią istotne zmiany na rynku lub poważne zmiany w projekcie umowy, raczej nie doprowadzi do istotnego obniżenia cen. W konsekwencji możemy się spodziewać, że aktualny program inwestycji drogowych będzie musiał zostać ograniczony.
Budować drogi – ale jak?
Przymierzając się do realizacji inwestycji drogowej, przede wszystkim należy dokonać najbardziej odpowiedniego wyboru modelu prowadzenia inwestycji. W odniesieniu do dróg publicznych mamy bowiem do wyboru kilka scenariuszy.
Klasycznie, ale z ułatwieniem
Przede wszystkim budowa dróg jest realizowana przez rozmaite jednostki publiczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, występujące w roli inwestora – tak w aspekcie ekonomicznym, jak i formalnym (w rozumieniu przepisów prawa budowlanego). Oznacza to, że jednostki publiczne biorą na swoje barki konieczność przygotowania inwestycji od strony formalnej i jej prowadzenia. Względnie można traktować Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako szczególny rodzaj wyspecjalizowanego inwestora zastępczego.
Taki sposób realizacji inwestycji jest najbliższy procesowi inwestycyjnemu, jaki jest znany każdemu prywatnemu inwestorowi – z koniecznością uzyskania szeregu zgód, pozwoleń i uzgodnień, pozwolenia na budowę oraz – co okazało się największym wyzwaniem – uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości.
W wieloletniej praktyce aż nader widoczne było jednak, że stosowanie „regularnych” rozwiązań prawno-administracyjnych w stosunku do inwestycji tak skomplikowanych – i wpływających na sferę praw i obowiązków setek lub tysięcy ludzi – nader często prowadzi do paraliżu inwestycji. W rezultacie ustawodawca przewidział specjalne uprawnienia dla inwestorów drogowych – możliwość realizacji inwestycji w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031; dalej: specustawa drogowa), podobnie jak inne rozwiązania w zakresie rozwoju infrastruktury, powstała na tle przygotowania turnieju Euro 2012.
Zgodnie z przepisami specustawy drogowej podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o wydanie ZRID jest właściwy zarządca drogi. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczy wyłącznie drogi publicznej.
Decyzja ZRID obejmuje swoim zakresem przedmiotowym kwestie, które w „zwykłej” procedurze musiałyby być przedmiotem odrębnych, sekwencyjnie wydawanych rozstrzygnięć: decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi, wywłaszczenie, pozwolenie na budowę, ewentualne ograniczenie korzystania z nieruchomości. Taka kumulacja, której skutkiem jest wydanie jednego rozstrzygnięcia, znacząco przyspiesza formalne rozpoczęcie inwestycji – również z uwagi na zastosowane ułatwienia proceduralne, chociażby w zakresie sposobu zawiadamiania stron.
Co istotne – w zakresie dotyczącym wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi publicznej stają się one z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (w odniesieniu do dróg krajowych) lub jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku wojewódzkich, powiatowych lub gminnych) z dniem, w którym ZRID staje się ostateczne. W całej procedurze nie jest w żaden sposób podnoszona kwestia wysokości odszkodowania – wyłączona do odrębnego postępowania. Jest to celowy zabieg, który ma wyraźnie oddzielić wydanie ZRID od kwestii rekompensaty w związku z pozbawieniem praw do nieruchomości w celu przyspieszenia wykonania objętego nim przedsięwzięcia. Najpierw następuje przesądzenie wywłaszczenia, co do zasady (co jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu do dysponowania nieruchomością na cele budowlane), a dopiero w odrębnym postępowaniu, niekolidującym z budową, jest ustalana wysokość odszkodowania.
Co istotne – praktycznie zasadą stało się nadawanie ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności, co w konsekwencji ogranicza możliwość stwierdzenia jego nieważności, jeżeli rozpoczęto budowę. Teoretycznie zatem, mając na uwadze czas na wydanie decyzji, już w ciągu 90 dni od rozpoczęcia procedury możliwe jest rozpoczęcie prac.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...