Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
W ramach wydatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej cały czas obserwujemy intensywną rozbudowę sieci drogowej w zakresie dróg szybkiego ruchu. Co więcej – również samorządy, bez względu na wsparcie funduszami wspólnotowymi, realizują szereg inwestycji drogowych, czy to w zakresie remontów, czy uzupełnienia istniejącej sieci dróg. To wszystko w połączeniu z określonymi ramami czasowymi wydatkowania środków wspólnotowych sprawia, że na rynku obserwujemy obecnie spiętrzenie realizacji inwestycji. W połączeniu z aktualną sytuacją na rynku pracy oznacza to ograniczony dostęp do podwykonawców, a więc wzrost cen.
W ostatnich tygodniach wielokrotnie pojawiały się doniesienia o żądaniach aneksowania zawartych umów, a nawet przypadki odstąpienia przez inwestorów od kontraktów, dla którego tłem były roszczenia wykonawców. Dodatkowo po latach „oszczędności” GDDKiA względem szacowanej wartości robót budowlanych obecnie coraz powszechniejsza staje się sytuacja, w której najtańsze z ofert składanych w przetargach wycenione są powyżej środków przeznaczonych na realizację zamówienia. W takim wypadku stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako PZP) zamawiający ma do wyboru unieważnienie postępowania lub zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację. Wiadomo, że pula środków, z których można zwiększać budżet na daną inwestycję, jest ograniczona. Z drugiej strony powtórzenie postępowania po jego unieważnieniu, o ile w międzyczasie nie nastąpią istotne zmiany na rynku lub poważne zmiany w projekcie umowy, raczej nie doprowadzi do istotnego obniżenia cen. W konsekwencji możemy się spodziewać, że aktualny program inwestycji drogowych będzie musiał zostać ograniczony.
Budować drogi – ale jak?
Przymierzając się do realizacji inwestycji drogowej, przede wszystkim należy dokonać najbardziej odpowiedniego wyboru modelu prowadzenia inwestycji. W odniesieniu do dróg publicznych mamy bowiem do wyboru kilka scenariuszy.
Klasycznie, ale z ułatwieniem
Przede wszystkim budowa dróg jest realizowana przez rozmaite jednostki publiczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, występujące w roli inwestora – tak w aspekcie ekonomicznym, jak i formalnym (w rozumieniu przepisów prawa budowlanego). Oznacza to, że jednostki publiczne biorą na swoje barki konieczność przygotowania inwestycji od strony formalnej i jej prowadzenia. Względnie można traktować Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako szczególny rodzaj wyspecjalizowanego inwestora zastępczego.
Taki sposób realizacji inwestycji jest najbliższy procesowi inwestycyjnemu, jaki jest znany każdemu prywatnemu inwestorowi – z koniecznością uzyskania szeregu zgód, pozwoleń i uzgodnień, pozwolenia na budowę oraz – co okazało się największym wyzwaniem – uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości.
W wieloletniej praktyce aż nader widoczne było jednak, że stosowanie „regularnych” rozwiązań prawno-administracyjnych w stosunku do inwestycji tak skomplikowanych – i wpływających na sferę praw i obowiązków setek lub tysięcy ludzi – nader często prowadzi do paraliżu inwestycji. W rezultacie ustawodawca przewidział specjalne uprawnienia dla inwestorów drogowych – możliwość realizacji inwestycji w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031; dalej: specustawa drogowa), podobnie jak inne rozwiązania w zakresie rozwoju infrastruktury, powstała na tle przygotowania turnieju Euro 2012.
Zgodnie z przepisami specustawy drogowej podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o wydanie ZRID jest właściwy zarządca drogi. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczy wyłącznie drogi publicznej.
Decyzja ZRID obejmuje swoim zakresem przedmiotowym kwestie, które w „zwykłej” procedurze musiałyby być przedmiotem odrębnych, sekwencyjnie wydawanych rozstrzygnięć: decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi, wywłaszczenie, pozwolenie na budowę, ewentualne ograniczenie korzystania z nieruchomości. Taka kumulacja, której skutkiem jest wydanie jednego rozstrzygnięcia, znacząco przyspiesza formalne rozpoczęcie inwestycji – również z uwagi na zastosowane ułatwienia proceduralne, chociażby w zakresie sposobu zawiadamiania stron.
Co istotne – w zakresie dotyczącym wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi publicznej stają się one z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (w odniesieniu do dróg krajowych) lub jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku wojewódzkich, powiatowych lub gminnych) z dniem, w którym ZRID staje się ostateczne. W całej procedurze nie jest w żaden sposób podnoszona kwestia wysokości odszkodowania – wyłączona do odrębnego postępowania. Jest to celowy zabieg, który ma wyraźnie oddzielić wydanie ZRID od kwestii rekompensaty w związku z pozbawieniem praw do nieruchomości w celu przyspieszenia wykonania objętego nim przedsięwzięcia. Najpierw następuje przesądzenie wywłaszczenia, co do zasady (co jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu do dysponowania nieruchomością na cele budowlane), a dopiero w odrębnym postępowaniu, niekolidującym z budową, jest ustalana wysokość odszkodowania.
Co istotne – praktycznie zasadą stało się nadawanie ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności, co w konsekwencji ogranicza możliwość stwierdzenia jego nieważności, jeżeli rozpoczęto budowę. Teoretycznie zatem, mając na uwadze czas na wydanie decyzji, już w ciągu 90 dni od rozpoczęcia procedury możliwe jest rozpoczęcie prac.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...