Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
W ramach wydatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej cały czas obserwujemy intensywną rozbudowę sieci drogowej w zakresie dróg szybkiego ruchu. Co więcej – również samorządy, bez względu na wsparcie funduszami wspólnotowymi, realizują szereg inwestycji drogowych, czy to w zakresie remontów, czy uzupełnienia istniejącej sieci dróg. To wszystko w połączeniu z określonymi ramami czasowymi wydatkowania środków wspólnotowych sprawia, że na rynku obserwujemy obecnie spiętrzenie realizacji inwestycji. W połączeniu z aktualną sytuacją na rynku pracy oznacza to ograniczony dostęp do podwykonawców, a więc wzrost cen.
W ostatnich tygodniach wielokrotnie pojawiały się doniesienia o żądaniach aneksowania zawartych umów, a nawet przypadki odstąpienia przez inwestorów od kontraktów, dla którego tłem były roszczenia wykonawców. Dodatkowo po latach „oszczędności” GDDKiA względem szacowanej wartości robót budowlanych obecnie coraz powszechniejsza staje się sytuacja, w której najtańsze z ofert składanych w przetargach wycenione są powyżej środków przeznaczonych na realizację zamówienia. W takim wypadku stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako PZP) zamawiający ma do wyboru unieważnienie postępowania lub zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację. Wiadomo, że pula środków, z których można zwiększać budżet na daną inwestycję, jest ograniczona. Z drugiej strony powtórzenie postępowania po jego unieważnieniu, o ile w międzyczasie nie nastąpią istotne zmiany na rynku lub poważne zmiany w projekcie umowy, raczej nie doprowadzi do istotnego obniżenia cen. W konsekwencji możemy się spodziewać, że aktualny program inwestycji drogowych będzie musiał zostać ograniczony.
Budować drogi – ale jak?
Przymierzając się do realizacji inwestycji drogowej, przede wszystkim należy dokonać najbardziej odpowiedniego wyboru modelu prowadzenia inwestycji. W odniesieniu do dróg publicznych mamy bowiem do wyboru kilka scenariuszy.
Klasycznie, ale z ułatwieniem
Przede wszystkim budowa dróg jest realizowana przez rozmaite jednostki publiczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, występujące w roli inwestora – tak w aspekcie ekonomicznym, jak i formalnym (w rozumieniu przepisów prawa budowlanego). Oznacza to, że jednostki publiczne biorą na swoje barki konieczność przygotowania inwestycji od strony formalnej i jej prowadzenia. Względnie można traktować Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jako szczególny rodzaj wyspecjalizowanego inwestora zastępczego.
Taki sposób realizacji inwestycji jest najbliższy procesowi inwestycyjnemu, jaki jest znany każdemu prywatnemu inwestorowi – z koniecznością uzyskania szeregu zgód, pozwoleń i uzgodnień, pozwolenia na budowę oraz – co okazało się największym wyzwaniem – uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości.
W wieloletniej praktyce aż nader widoczne było jednak, że stosowanie „regularnych” rozwiązań prawno-administracyjnych w stosunku do inwestycji tak skomplikowanych – i wpływających na sferę praw i obowiązków setek lub tysięcy ludzi – nader często prowadzi do paraliżu inwestycji. W rezultacie ustawodawca przewidział specjalne uprawnienia dla inwestorów drogowych – możliwość realizacji inwestycji w oparciu o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 2031; dalej: specustawa drogowa), podobnie jak inne rozwiązania w zakresie rozwoju infrastruktury, powstała na tle przygotowania turnieju Euro 2012.
Zgodnie z przepisami specustawy drogowej podmiotem uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o wydanie ZRID jest właściwy zarządca drogi. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dotyczy wyłącznie drogi publicznej.
Decyzja ZRID obejmuje swoim zakresem przedmiotowym kwestie, które w „zwykłej” procedurze musiałyby być przedmiotem odrębnych, sekwencyjnie wydawanych rozstrzygnięć: decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi, wywłaszczenie, pozwolenie na budowę, ewentualne ograniczenie korzystania z nieruchomości. Taka kumulacja, której skutkiem jest wydanie jednego rozstrzygnięcia, znacząco przyspiesza formalne rozpoczęcie inwestycji – również z uwagi na zastosowane ułatwienia proceduralne, chociażby w zakresie sposobu zawiadamiania stron.
Co istotne – w zakresie dotyczącym wywłaszczenia nieruchomości pod budowę drogi publicznej stają się one z mocy prawa własnością Skarbu Państwa (w odniesieniu do dróg krajowych) lub jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku wojewódzkich, powiatowych lub gminnych) z dniem, w którym ZRID staje się ostateczne. W całej procedurze nie jest w żaden sposób podnoszona kwestia wysokości odszkodowania – wyłączona do odrębnego postępowania. Jest to celowy zabieg, który ma wyraźnie oddzielić wydanie ZRID od kwestii rekompensaty w związku z pozbawieniem praw do nieruchomości w celu przyspieszenia wykonania objętego nim przedsięwzięcia. Najpierw następuje przesądzenie wywłaszczenia, co do zasady (co jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu do dysponowania nieruchomością na cele budowlane), a dopiero w odrębnym postępowaniu, niekolidującym z budową, jest ustalana wysokość odszkodowania.
Co istotne – praktycznie zasadą stało się nadawanie ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności, co w konsekwencji ogranicza możliwość stwierdzenia jego nieważności, jeżeli rozpoczęto budowę. Teoretycznie zatem, mając na uwadze czas na wydanie decyzji, już w ciągu 90 dni od rozpoczęcia procedury możliwe jest rozpoczęcie prac.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...