COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu
Trendy leasingu w grupach
Pojazdy lekkie: po niewielkim spadku udzielonego finansowania o 2,6% r/r w pierwszym kwartale br., drugi kwartał przyniósł bardzo wyraźne pogłębienie spadków do -34,7% r/r. Łączna dynamika finansowania pojazdów lekkich za I półrocze (-19,6% r/r) w równej mierze wynikała z finansowania aut osobowych oraz pojazdów użytkowych do 3,5 tony. Kwietniowe załamanie finansowania pojazdów lekkich było następstwem zamknięcia gospodarki, a co za tym idzie, bardzo istotnego ograniczenia działalności sprzedażowej salonów dealerskich. Wraz z odmrażaniem gospodarki przedsiębiorcy realizowali odłożone kontrakty, co pokazują dane dotyczące rejestracji nowych aut: dynamiki (roczne) -67,1%, -55,1% oraz -20,5% dla kolejnych miesięcy drugiego kwartału 2020 r.
Transport ciężki: w dwóch pierwszych kwartałach br. sektor transportu ciężkiego zanotował spadki wynoszące odpowiednio -40,5% r/r za pierwszy i -57,6% r/r za drugi kwartał. Stopniowa poprawa dynamik nastąpiła w trakcie drugiego kwartału: od -70,3% r/r w kwietniu, do -58,4% r/r w maju oraz -43,7% r/r w czerwcu. Pierwsze półrocze zakończyło się spadkami w tym segmencie rynku na poziomie -49,2% r/r. Największe spadki były widoczne w obszarze powiązanym z międzynarodowym transportem drogowym oraz transportem zbiorowym. Kryzys związany z COVID-19 pogłębił spadki w sektorze finansowania pojazdów ciężkich. Jednak one rozpoczęły się już w trzecim kwartale 2019 r. z uwagi na zatwierdzenie Pakietu Mobilności. Za bardzo słabe nastroje wśród firm transportowych odpowiadają pandemia oraz spadające wolumeny przewozowe, jednak to Pakiet Mobilności będzie czynnikiem diametralnie zmieniającym zasady funkcjonowania polskich firm transportowych.
Maszyny i inne urządzenia w tym IT: ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi.
Ewa Łuniewska
Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego LeasinguPandemia COVID-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30. ubiegłego wieku. Ta sytuacja jest destruktywna dla światowej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9%. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019 r. na poziomie +2,9% czy -0,1% za 2009 rok, kiedy świat mierzył się kryzysem finansowym. W 2020 r. zakończy się w Polsce seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Nasza gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Mamy zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z pokaźnym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9% PKB w 2019 r.), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych przez pandemię branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6%.
Marcin Nieplowicz
dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego LeasinguLeasing to tani i wygodny sposób finansowania aktywów w każdej firmie. Jest kojarzony głównie z finansowaniem samochodów osobowych oraz transportu ciężkiego, natomiast wg danych ZPL w zeszłym roku prawie 1/3 wszystkich transakcji dotyczyła finansowania maszyn i urządzeń. Mimo że w całym 2019 roku sprzedaż na rynku polskiego leasingu była niższa niż rok wcześniej, to segment maszyn i urządzeń radził sobie dobrze, odnotowując wzrost na poziomie 4% wobec 5,7% spadku finansowania wszystkich aktywów. Rok 2020 wraz z nadejściem pandemii przyniósł dalsze spadki w całym sektorze. Segment MiU został dotknięty wyraźnie słabiej (-7,7%) niż finansowanie pojazdów lekkich (-19,6%) czy transportu ciężkiego (-49,2%). Widać też w tym segmencie wyraźną poprawę. W ostatnich trzech miesiącach można było zaobserwować poprawę dynamiki: -24,2% r/r w kwietniu, -11,1% r/r w maju oraz +2,4% r/r w czerwcu. Poprawę nastrojów odzwierciedla lipcowy odczyt indeksu PMI dla polskiego sektora wytwórczego, który wzrósł z 47,2% w czerwcu do 52,8% w lipcu. Jest to pozytywny sygnał dla branży, choć nadal jest za wcześnie, żeby mówić o powrocie sytuacji sprzed pandemii. Leasingować możemy praktycznie każde nowe i używane aktywo. Korzystają z niego zarówno duże fabryki, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Firmy leasingowe mogą sfinansować bardzo zaawansowane maszyny, jak np. tarcze TBM do drążenia tuneli metra, aktywa przygotowywane na specjalne zamówienie, jak np. paczkomaty, czy też standardowe obrabiarki, maszyny produkcyjne, budowlane czy też inny sprzęt, który jest przydatny w większości firm, np.: meble, drukarki, komputery i sprzęt IT. Procedury związane z udzieleniem leasingu są z reguły proste i przejrzyste. Polski rynek leasingu jest niezwykle konkurencyjny, co przekłada się na niskie marże i niewielki koszt odsetkowy po stronie przedsiębiorców. Firmy leasingowe stale usprawniają swoje procesy, skracają czas potrzebny na podjęcie decyzji kredytowej oraz realizację transakcji. Dodatkowo faktury dotyczące leasingu (operacyjnego) stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Wybierając leasing zamiast finansowania z własnych środków czy kredytu, taki koszt można osiągnąć zdecydowanie szybciej, co przekłada się na przesunięcie w czasie obowiązków podatkowych. Dodatkowo zakup za gotówkę wymaga angażowania znacznych zasobów gotówki, którą przedsiębiorcy mogą wykorzystać do sfinansowania innych inwestycji. Większość firm leasingowych oferuje finansowanie maszyn i urządzeń z niewielkim wkładem własnym. W ING Lease wystarczy wpłata własna na poziomie 5%, a z oferty mogą skorzystać także firmy na początkowym stadium rozwoju – wystarczy prowadzić działalność od 6 miesięcy. Firmy leasingowe pomagają również ograniczyć pewne ryzyka związane z zakupem poprzez ocenę wartości urządzenia, weryfikację dostawcy czy też precyzyjne uzgodnienie warunków płatności oraz dostawy. Po stronie Klienta leży wskazanie przedmiotu oraz uzgodnienie ceny. Istnieje możliwość finansowania zarówno maszyn nowych, jak i używanych, także od dostawców zagranicznych. Wraz z leasingiem można nabyć w atrakcyjnej cenie ubezpieczenie finansowanego aktywa. Formalności ograniczone są do minimum. Przy wyborze firmy leasingowej zawsze warto porównać wszystkie koszty związane z transakcją. Oprócz kosztu leasingu należy zwrócić uwagę również na wysokość składki ubezpieczeniowej w pierwszym roku oraz ratach kolejnych, a także na tabelę opłat i prowizji danej firmy. W ramach programu ING Maszyny oferujemy leasing maszyn jedynie na podstawie oświadczenia o przychodach i kosztach firmy. Program ten obejmuje finansowanie nowych oraz używanych maszyn i urządzeń. Został przygotowany z myślą o firmach zainteresowanych leasingiem standardowych maszyn produkcyjnych, poligraficznych i spożywczych, sprzętu budowlanego, maszyn do robót ziemnych i drogowych oraz wózków widłowych. Produkt ten opiera się na maksymalnie uproszczonych procedurach – bez dokumentów finansowych firmy, wystarczy złożyć wniosek leasingowy wraz z fakturą proforma zawierającą podstawową specyfikację wybranego urządzenia (dostępny dla firm działających 6 miesięcy). Finansowanie można rozłożyć nawet na 72 miesiące. Dotychczasowi klienci ING mogą złożyć wniosek na kwotę aż do 500 tysięcy zł, a nowi do 300 tysięcy zł. Minimalny udział własny klienta wynosi 5%. Istotnym elementem oferty jest jej kompleksowość, w tym również atrakcyjny koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Dodatkowo szybka decyzja kredytowa, elastyczne warunki i wysokie limity finansowania. Program standardowy, w ramach którego finansujemy wszystkie rodzaje maszyn produkcyjnych i budowlanych, również te nietypowe. Decyzję podejmujemy w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe. Wysokość udzielonego finansowania jest zależna od wielkości i wyników przedsiębiorstwa.
Przemysław Konopka
Senior Product Development Specialist w ING Lease
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...