Wojciech Jankowiak: Każde, nawet najmniejsze zadanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa

W jakim stanie są drogi województwa wielkopolskiego po zimie?

Wojciech Jankowiak: Ich stan ogólnie można określić jako dobry, bo zima była dość łaskawa. Oczywiście, zdarzały się odcinki dróg, na których zimowe warunki (zwłaszcza opady oraz częste cykle zamarzania i rozmrażania) były mocniej odczuwalne i powstawały liczne, nowe ubytki. Staraliśmy się niwelować je na bieżąco, prowadząc przez całą zimę doraźne remonty masą na zimno. Już od marca wykonywaliśmy remonty cząstkowe masą na gorąco, co pozwala skuteczniej naprawiać większe fragmenty nawierzchni.

Z końcem lutego mieliśmy do czynienia z gwałtownymi załamaniami pogodowymi. Jak zarządca dróg radził sobie ze szkodami, które spowodowały silne wiatry?

Wojciech Jankowiak: Najczęstsze szkody, jakie odnotowywaliśmy na drogach wojewódzkich, to wiatrołomy. Zdarzały się również uszkodzenia sygnalizacji i znaków drogowych. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich ma wypracowane procedury w tego rodzaju sytuacjach kryzysowych. Każdorazowo po wichurze pracownicy obwodów drogowych dokonują objazdu i – w miarę możliwości – na bieżąco dokonują napraw lub usuwają szkody. Oczywiście po to, aby możliwie najszybciej zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. W przypadku uszkodzeń sygnalizacji świetlnych w pierwszej kolejności sprawy zgłaszane są do ubezpieczyciela, a naprawy następują w najszybszym możliwym terminie.

Co jest według Pana najistotniejsze we współpracy zarządów dróg z lokalnymi samorządami?

Wojciech Jankowiak: Najistotniejsze w tej kwestii jest zrozumienie przez lokalne samorządy systemu procedowania w zakresie modernizacji dróg wojewódzkich. Nie opiera się on bowiem na decyzjach ad hoc, a na planowaniu wieloletnim, uwzględniającym rzeczywiste potrzeby i problemy w zakresie komunikacji drogowej na terenie całego województwa. Obrazowo można wyjaśnić to tak, że jeżeli wójt jakiejkolwiek gminy zgłosi potrzebę przebudowy drogi wojewódzkiej na swoim terenie, a tego rodzaju inwestycja nie była wcześniej ujmowana w dokumentach planistycznych, to trudno, żeby została wykonana w najbliższym czasie. Dlatego tak ważne jest wzajemne zrozumienie, znajomość potrzeb lokalnych samorządów, ale też możliwości samorządu województwa. Jednym z przejawów takiej dobrej współpracy z lokalnymi samorządami jest przekazywanie im odpowiedzialności za utrzymanie zieleni przy drogach wojewódzkich, dzięki któremu burmistrzowie zyskują wpływ na zagospodarowanie zieleni, a zarządca drogi wie, że zadanie to zrealizowane będzie dobrze.

Infrastruktura Wielkopolski nieustannie się rozwija. Jakie są najważniejsze inwestycje drogowe realizowane aktualnie w Pańskim regionie?

Wojciech Jankowiak: To prawda, infrastruktura się rozwija, rosną potrzeby, więc staramy się również, by rósł budżet na drogi wojewódzkie. W 2021 r. budżet WZDW wyniósł ponad 370 mln zł, a na 2022 r. zaplanowaliśmy 535 mln zł. Z tego ponad 400 mln zł przeznaczamy na wydatki inwestycyjne, w tym głównie unijne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. To właśnie z tych środków finansujemy największe, strategiczne dla regionu inwestycje. Aktualnie wśród nich są robiące wrażenie ze względu na rozmach i liczbę obiektów obwodnice – zmierzająca już ku końcowi obwodnica Wronek za ponad 82 mln zł oraz obwodnica Gostynia za niemal 120 mln zł.

Bardzo istotna jest też realizacja naszych planów inwestycyjnych w gminie Mosina – trwa budowa nowego mostu przez Wartę w Rogalinku za 62 mln zł oraz – w ciągu tej samej drogi nr 431 – rozbudowa na odcinku Świątniki – Mieczewo, a niebawem rozpoczną się roboty na kolejnych odcinkach: Rogalin – Świątniki i Mieczewo – Kórnik. To ważna i bardzo zatłoczona droga dojazdowa do Poznania z podmiejskich „sypialni”, więc rozbudowa jest niezwykle istotna. Podobne kompleksowe, podzielone na etapy i rozłożone na lata inwestycje prowadzimy w całym regionie. W tym roku rozpoczynamy rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 441 na odcinku Miłosław – Borzykowo w powiecie wrzesińskim. Trwają również dwa etapy większej rozbudowy drogi nr 444 w powiecie ostrzeszowskim.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.