Wojciech Jankowiak: Każde, nawet najmniejsze zadanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa
Długo wyczekiwana budowa obwodnicy Gostynia w tym roku doczekała się zezwolenia na realizację. Jej podstawowym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego. Inwestycja pewnie znacząco wpłynie na życie okolicznych mieszkańców?
Wojciech Jankowiak: Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 to jedna z naszych największych i najważniejszych inwestycji ostatnich lat. To zadanie zdecydowanie strategiczne dla transportu w tej prężnie rozwijającej się części Wielkopolski, gdyż w zakresie ruchu lokalnego obwodnica będzie alternatywą dla dróg krajowych, a tym samym przyczyni się do większej płynności ruchu, nie tylko tranzytowego. Mieszkańcom miasta – zarówno tym poruszającym się samochodami, jak i pieszym czy rowerzystom – przyniesie wyraźną ulgę, zapewniając mniej uciążliwy i bezpieczniejszy ruch. Obwodnica powstaje w dwóch systemach: główny odcinek w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie „buduj”.
O ile ten drugi udało nam się zrealizować już w 2019 r., o tyle główny odcinek napotkał po drodze kilka problemów. Przez długi czas czekaliśmy na uzyskanie stosownych pozwoleń i decyzji administracyjnych. Wykonawca, spółka STRABAG, czekał razem z nami w pełnej gotowości, więc gdy tylko Wojewoda Wielkopolski wydał w styczniu decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), rozpoczęły się roboty. Wzbudzają one duże zainteresowanie mieszkańców, samorządowców, a także inżynierów, bo ukształtowanie terenu wokół Gostynia jest dość wymagające, a w zakresie prac mamy do wykonania kilka ciekawych obiektów: nowy most przez rzekę Stara Kania, wiadukt nad linią kolejową PKP, obiekt nad Rowem Bodzewskim, dwupoziomowy czy bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12.
Czy w planach inwestycyjnych na 2022 rok zostali uwzględnieni również piesi oraz rowerzyści?
Wojciech Jankowiak: Są uwzględniani w planach na każdy rok, bo infrastruktura drogowa to nie tylko jezdnia dla samochodów. Każde, nawet najmniejsze zadanie ma na celu poprawę bezpieczeństwa i porządkowanie ruchu, w tym także – jeśli tylko to możliwe i sensowne w danej lokalizacji – oddzielenie pieszych i rowerzystów od samochodów. Od wielu lat realizujemy programy poprawy bezpieczeństwa, w tym program likwidacji zagrożeń na dojściach do szkół.
W ramach tych programów budujemy i remontujemy chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe i rowerowe, przejścia dla pieszych, sygnalizacje świetlne itp. W ubiegłym roku na tego rodzaju zadania wydaliśmy ok. 15 mln zł, a w planie na 2022 r. mamy na razie ponad 10 mln zł. Budujemy np.: kolejny odcinek ścieżki rowerowej wraz z kanalizacją deszczową pomiędzy Tomicami i Gizałkami w powiecie pleszewskim, ścieżkę rowerową w Antoninie w powiecie ostrowskim, chodnik w Mierzynie w powiecie międzychodzkim, chodnik w Lubstowie w powiecie konińskim czy sygnalizację świetlną w Grodzisku Wielkopolskim. Ponadto zdecydowaliśmy się na kontynuację rozpoczętego w 2018 r. programu „Budowa ścieżek rowerowych” wzdłuż dróg wojewódzkich w Wielkopolsce.
W ramach niego lokalne samorządy mogą zgłaszać się do WZDW z projektami ścieżek, ale muszą m.in. zadeklarować udział finansowy w wysokości 50% wartości robót budowlanych. Dzięki temu mamy informacje z pierwszej ręki o największych potrzebach rowerowych mieszkańców danej gminy czy miasta, a poprzez partycypację finansową możemy szybciej i łatwiej rozszerzyć sieć dróg rowerowych. Działania dotyczące tej sieci w regionie zamierzamy oprzeć na nowo opracowanej przez Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu Koncepcji rozwoju regionalnej sieci dróg rowerowych. Dokument ten raportuje aktualny stan sieci dróg rowerowych, istniejące plany oraz potrzeby, których realizacja pozwoli na szersze wykorzystywania roweru jako alternatywy w stosunku do samochodu, czyli np. na trasie dom – praca (szkoła) – dom. Przedstawia możliwości wykorzystania w tym celu dróg każdej kategorii, nie tylko wojewódzkich.
Biuro Planowania Przestrzennego w Poznaniu opracowuje także „Regionalny plan transportowy dla województwa wielkopolskiego w perspektywie do 2030 roku” (RPT 2030). Jak po zrealizowaniu wizji rozwoju regionalnego systemu transportowego będą rysowały się wielkopolskie drogi na arenie europejskiej?
Wojciech Jankowiak: Potrzeby na drogach wojewódzkich są ciągle niemałe i nieustannie ich przybywa. O ile początkowo w „Planie transportowym dla województwa wielkopolskiego w perspektywie 2020 roku” ujęliśmy inwestycje o łącznej wartości 5,4 mld zł, o tyle teraz w projekcie „Regionalnego planu transportowego do 2030 r.” zapisaliśmy inwestycje warte już niemal 8 mld zł. To zidentyfikowane na dziś potrzeby na wielkopolskich drogach wojewódzkich. Termin realizacji wielu z nich nie jest znany, gdyż łączna wartość przewyższa nasze możliwości finansowe. A ogromu z nich nie zrealizowalibyśmy wcale, gdyby nie dofinansowania z Unii Europejskiej. Jest to zatem niezwykle ważny, stały zastrzyk finansowy, który pozwala na rozbudowę sieci drogowej, rozwój nie tylko komunikacyjny, ale i turystyczny oraz gospodarczy regionu.
To oczywiście ma też znaczenie w szerszych kontaktach, pozwalających na wskazanie naszych dokonań na arenie międzynarodowej. W celu pokazania skali unijnej pomocy możemy porównać wartość planowanych na ten rok inwestycji z WRPO – ok. 281 mln zł do wartości planowanej na inwestycje finansowane wyłącznie z budżetu województwa – 60 mln zł.
Przeczytaj również: Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...