Tańsze drogi i inne korzyści z zastosowania pianobetonu w drogownictwie

W materiale przedstawiono podstawowe informacje na temat pianobetonu oraz przykłady i korzyści z jego zastosowania w budownictwie drogowym. Odejście od klasycznych schematów konstrukcji nawierzchni znanych z katalogów branżowych daje możliwość poszukiwania technologii i budowy trwałych oraz tanich nawierzchni.

Pianobeton (ang. foam concrete) jest to lekki beton komórkowy (ang. cellular concrete), w którym mechanicznie wprowadzone pęcherzyki powietrza z wykorzystaniem środka pianotwórczego zostają uwięzione w mieszance po zastygnięciu [1]. Jest wytwarzany na miejscu budowy (in-situ), a gęstość objętościowa pianobetonu wynosi od 400 kg/m3 do 1850 kg/m3.

Nie należy mylić pianobetonu z gazobetonem, w przypadku którego pory wypełniające beton komórkowy powstają w wyniku reakcji chemicznej i pozostają otwarte. Należy pamiętać, że w celu uzyskania pianobetonu spełniającego wszystkie parametry techniczne proces technologiczny powinien być wykonywany na miejscu budowy w sposób ciągły, przy zastosowaniu specjalistycznego agregatu pianotwórczego. Spieniony materiał jest podawany w miejsce zabudowy za pomocą specjalnej pompy chroniącej strukturę piany i zapewniającej jednolitą strukturę materiału.

Zawartość środka pianotwórczego względem zawartości cementu mieści się najczęściej w zakresie 2-10%, natomiast wskaźnik wodno-cementowy (W/C) w zakresie 0,38-0,57 [2]. 

Wytrzymałość na ściskanie pianobetonu dla największej gęstości dorównuje wytrzymałości na ściskanie dla betonu klasy C16/20 [3].

Wytrzymałość na rozciąganie wynosi 25-35% wytrzymałości na ściskanie [4] próbek z pianobetonu. Wytrzymałość na zginanie natomiast stanowi 6-10% ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.