System odwodnienia powierzchniowego dróg i ulic

W materiale opisano kwestie problemów technicznych związanych z odwodnieniem powierzchniowym z uwzględnieniem wielkości spływu. Przedstawiono również aspekty, od których uzależniona jest sprawność systemu odwodnienia.

Zadaniem systemu odwodnienia powierzchniowego jest przejęcie i odprowadzenie do odbiornika wód opadowych. A także wód spływających z przyległego terenu (zlewni terenowych) do drogi. W przypadku wód przenikających z gruntu do konstrukcji drogi, sączeń na skarpach, przejęciem tych wód zajmuje się system odwodnienia wgłębnego – drenaż płytki i głęboki.

Elementy odwodnienia powierzchniowego dróg i ulic

Do otwartych urządzeń składowych odwodnienia powierzchniowego zalicza się:

  • muldy przydrożne – stosuje się je jako elementy odwodnienia dróg klas: A, S, GP, przebiegających w wykopie; mają one w przekroju poprzecznym kształt kołowy odcinkowy, szerokość muldy wynosi od 1,0 do 2,5 m, głębokość: minimum 20 cm, ale nie więcej 0,2 szerokości;
  • rowy trójkątne – stosuje się je na drogach klasy: A, S i GP, w szczególności w celu ułatwienia utrzymania drogi, kiedy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza niż 1,0 m; głębokość rowu powinna wynikać ze sposobu odwodnienia korpusu drogi, standardowa głębokość wynosi od 0,30 m do 0,80 m; pochylenie skarpy wewnętrznej nie powinno być większe niż 1:3, a skarpy zewnętrznej – nie większe niż 1:5 wg WT [10];
  • rowy opływowe – są odmianą rowów trójkątnych; ze względu na kształt przekroju poprzecznego lepiej wpisują się w teren w porównaniu z trójkątnymi; należy je stosować na drogach klasy A i S oraz GP (w wykopie); rów opływowy stosuje się w wykopie, przy krawędzi korony drogi, jeżeli korpus drogi ma od...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.