Remixing (remixing plus) alternatywą dla recyklingu w otaczarce

Celem materiału jest zwrócenie uwagi na niemal zapomnianą technologię remixingu (i remixingu plus) nawierzchni asfaltowych, w szczególności gdy stosowanie granulatu asfaltowego wg [6] w mieszankach mineralno-asfaltowych jest ograniczone w „metodzie na gorąco” do 30%.

Długość dróg szybkiego ruchu w Polsce systematycznie rośnie. W miarę oddawania do eksploatacji kolejnych kilometrów dróg problem ich utrzymania we właściwym stanie będzie nabierał coraz większego znaczenia. Technologie stosowane przy naprawie nawierzchni powinny zapewniać ich długoletnią trwałość. Jednocześnie dąży się do zmniejszenia ograniczeń w ruchu drogowym. Spośród zalecanych wg [1, 2] do stosowania technik napraw powierzchniowych nawierzchni dróg, które charakteryzują się co najmniej pięcioletnią trwałością, najrzadziej wykonuje się remixing. Jest to technologia, która polega na powtórnym zastosowaniu materiałów ze starej, zniszczonej nawierzchni. W wyniku jej przetworzenia na gorąco metodą „na miejscu”. Na większą skalę stosowanie tej technologii rozpoczęto na początku lat siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych [3]. Natomiast w Europie pionierami tej techniki byli drogowcy z Francji i Niemiec. Z kolei w Polsce w większym stopniu technologię recyklingu na gorąco na drodze stosowano do wykonywania remontów na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

Szczegółową ocenę skuteczności zastosowania technologii recyklingu na drodze w naprawie kolein i przebudowie nawierzchni bitumicznych w Polsce przedstawiono w artykule [4, 5]. Na podstawie wyników badań z pięciu odcinków wykonywanych przez różne firmy od 1991 do 1995 roku stwierdzono małą jej skuteczność. Nie najlepsze doświadczenia ze stosowania tej technologii na naprawianych odcinkach wynikają przede wszystkim z braku jednorodnego składu i grubości warstw przeznaczonych do naprawy. W chwili obecnej bieżąca ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.