Przebudowa mostu w ciągu DP nr 1567N w miejscowości Prosna, na rzece Guber
Inwestycja polegała na przebudowie istniejącego mostu w celu poprawy stanu technicznego i nośności.
Głównym zamawiającym był Powiat Kętrzyński, który podjął decyzję o przebudowie mostu ze względu na zły stan techniczny i niewystarczającą nośność obiektu mostowego. Generalnym wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „DROMO”, zaś projektantem – firma Projektowanie i nadzory REMOST. Dostawcą konstrukcji nośnej mostu (belki stalowe dwuprzęsłowe HEB 1000) była firma Mostostal Puławy, natomiast firma Rozenblat dostarczyła prefabrykowane płyty pomostowe z kompozytu FRP ze zintegrowaną nawierzchnią epoksydowo-mineralną.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Michał Pieczywek – inspektor nadzoru inwestorskiego
Celem inwestycji było wybudowanie nowego obiektu mostowego na rzece Guber, w miejscowości Prosna. W związku ze sporymi utrudnieniami komunikacyjnymi i bardzo kosztownym wykonaniem mostu objazdowego projektant został postawiony przed sporym wyzwaniem, jakim było pozostawienie istniejących przyczółków i filarów mostu w celu skrócenia czasu realizacji inwestycji. Ze względu na ograniczoną nośność przyczółków postanowiono zmniejszyć ciężar konstrukcji przęseł. W tym celu zastosowano dźwigary główne wykonane z profili stalowych, zaś jako płytę pomostową wykorzystano prefabrykowane płyty kompozytowe InfraCore. Łatwość formowania kompozytów pozwoliła na wykonanie płyt wraz z wpustami odwadniającymi oraz kapami chodnikowymi. Nawierzchnia na pomoście również została wykonana w zakładzie prefabrykacyjnym, co pozwoliło na uniknięcie komplikacji związanych z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas wykonywania izolacji nawierzchni w okresie zimowym. W przeciągu miesiąca od montażu obiekt został poddany próbnemu obciążeniu oraz dopuszczony do użytkowania. Całość wykonania zadania trwała 6 miesięcy. W związku z rozwojem technologii oraz metod obliczeniowych coraz częściej spotykamy się z zastosowaniem technologii kompozytów w budownictwie mostowym. Do tej pory były to: pręty kompozytowe, kładki dla ruchu pieszego i rowerowego, teraz także płyty pomostowe dla obiektów poddanych obciążeniu samochodów i autobusów.Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Dwuprzęsłowy most drogowy w miejscowości Prosna o długości 52 m to dla nas kolejny milowy krok we wdrażaniu kompozytów FRP wykonanych w technologii InfraCore® do zastosowań w infrastrukturze mostowej w naszym kraju.
Do tej pory dostarczyliśmy elementy kompozytowe do ponad 40 obiektów w całej Polsce, jednak most w Prosnej jest dla nas wyjątkowy pod kilkoma względami:
- to nasz trzeci most drogowy (większość dotychczas zrealizowanych to przęsła lub płyty pomostowe na kładkach pieszych lub rowerowych) – do tego o tak wyjątkowej długości;
- to nasz pierwszy most drogowy, w którym zastosowaliśmy preinstalowane wpusty uliczne, mocowania barier drogowych oraz zintegrowany z płytą chodnik;
- prefabrykowane płyty pomostowe stanowiły poligon doświadczalny dla pracowników z otwartej w ubiegłym roku polskiej fabryki mostów kompozytowych.
Dostarczone przez nas prefabrykowane płyty pomostowe przyjechały na budowę gotowe do ułożenia z kół. Wyposażone były w nawierzchnię epoksydowo-mineralną, zabezpieczającą warstwę ochronną z topkotu, liniowe łożyska ślizgowe z PE i wcześniej wspomniane chodnik, wpusty i mocowania barier. Cały most składał się z 14 prefabrykowanych płyt o szerokości 6,25 m.
Zastosowanie trwałych, wytrzymałych, a jednocześnie lekkich płyt kompozytowych pozwoliło osiągnąć zakładaną klasę obiektu bez wzmacniania przyczółków i starego filara. Ponadto znacznie skróciło okres realizacji inwestycji (możliwość prac również w okresie zimowym), co miało istotny wpływ na komfort okolicznych mieszkańców. Co ważne, zastosowanie płyt kompozytowych ogranicza do minimum koszty utrzymania obiektu, co jest istotnym czynnikiem dla gmin, dla których utrzymanie i remonty obiektów mostowych stanowią znaczne obciążenie w budżecie.
Cieszymy się, że możemy wdrażać nowoczesne rozwiązania, które spotykają się z życzliwym przyjęciem nie tylko przez Inwestorów i Wykonawców, ale przede wszystkim przez Użytkowników.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Wiktor Werfel, Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dotyczące dozoru ruchu odkrywkowego zakładu górniczego. Omawia m.in. najważniejsze aspekty pracy KRZG, podpowiada, skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej oraz jak zapewnić bezpieczeństwo załogi zakł...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Według prognozy z kwietnia, wzrost niepewności związany z wojną w Ukrainie i rosnące stopy procentowe będą skutkować ograniczeniem inwestycji w polskiej gospodarce w 2022 r., co przełoży się na spadek produkcji cementu do 19 mln t (-1,6% r/r). Przemysł cementowy w Polsce jest kluczową i strategiczną branżą gospodarki, a polską racją stanu powinno być wspieranie branży cementowej. Branża cementowa zmaga się z licznymi problemami. Aby omówić jej obecną sytuację, Stowarzyszenie Producentów Cemen...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Transport samochodowy jest dominującym rodzajem transportu technologicznego w kopalniach surowców skalnych, a jego opłacalność jest ściśle powiązana z kosztami eksploatacji. Racjonalny dobór systemu transportowego z wykorzystaniem wozideł technologicznych powinien wynikać z dokładnej analizy aspektów techniczno-ekonomicznych – inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych. Ponadto wozidła technologiczne powinny być dobierane z uwzględnieniem wszystkich istotnych parametrów do określonych warunków górn...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...