Przebudowa mostu w ciągu DP nr 1567N w miejscowości Prosna, na rzece Guber

Inwestycja polegała na przebudowie istniejącego mostu w celu poprawy stanu technicznego i nośności.

Głównym zamawiającym był Powiat Kętrzyński, który podjął decyzję o przebudowie mostu ze względu na zły stan techniczny i niewystarczającą nośność obiektu mostowego. Generalnym wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów „DROMO”, zaś projektantem – firma Projektowanie i nadzory REMOST. Dostawcą konstrukcji nośnej mostu (belki stalowe dwuprzęsłowe HEB 1000) była firma Mostostal Puławy, natomiast firma Rozenblat dostarczyła prefabrykowane płyty pomostowe z kompozytu FRP ze zintegrowaną nawierzchnią epoksydowo-mineralną.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

mgr inż. Michał Pieczywek – inspektor nadzoru inwestorskiego
Celem inwestycji było wybudowanie nowego obiektu mostowego na rzece Guber, w miejscowości Prosna. W związku ze sporymi utrudnieniami komunikacyjnymi i bardzo kosztownym wykonaniem mostu objazdowego projektant został postawiony przed sporym wyzwaniem, jakim było pozostawienie istniejących przyczółków i filarów mostu w celu skrócenia czasu realizacji inwestycji. Ze względu na ograniczoną nośność przyczółków postanowiono zmniejszyć ciężar konstrukcji przęseł. W tym celu zastosowano dźwigary główne wykonane z profili stalowych, zaś jako płytę pomostową wykorzystano prefabrykowane płyty kompozytowe InfraCore. Łatwość formowania kompozytów pozwoliła na wykonanie płyt wraz z wpustami odwadniającymi oraz kapami chodnikowymi. Nawierzchnia na pomoście również została wykonana w zakładzie prefabrykacyjnym, co pozwoliło na uniknięcie komplikacji związanych z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas wykonywania izolacji nawierzchni w okresie zimowym. W przeciągu miesiąca od montażu obiekt został poddany próbnemu obciążeniu oraz dopuszczony do użytkowania. Całość wykonania zadania trwała 6 miesięcy. W związku z rozwojem technologii oraz metod obliczeniowych coraz częściej spotykamy się z zastosowaniem technologii kompozytów w budownictwie mostowym. Do tej pory były to: pręty kompozytowe, kładki dla ruchu pieszego i rowerowego, teraz także płyty pomostowe dla obiektów poddanych obciążeniu samochodów i autobusów.

Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Dwuprzęsłowy most drogowy w miejscowości Prosna o długości 52 m to dla nas kolejny milowy krok we wdrażaniu kompozytów FRP wykonanych w technologii InfraCore® do zastosowań w infrastrukturze mostowej w naszym kraju.
Do tej pory dostarczyliśmy elementy kompozytowe do ponad 40 obiektów w całej Polsce, jednak most w Prosnej jest dla nas wyjątkowy pod kilkoma względami:
- to nasz trzeci most drogowy (większość dotychczas zrealizowanych to przęsła lub płyty pomostowe na kładkach pieszych lub rowerowych) – do tego o tak wyjątkowej długości;
- to nasz pierwszy most drogowy, w którym zastosowaliśmy preinstalowane wpusty uliczne, mocowania barier drogowych oraz zintegrowany z płytą chodnik;
- prefabrykowane płyty pomostowe stanowiły poligon doświadczalny dla pracowników z otwartej w ubiegłym roku polskiej fabryki mostów kompozytowych.
Dostarczone przez nas prefabrykowane płyty pomostowe przyjechały na budowę gotowe do ułożenia z kół. Wyposażone były w nawierzchnię epoksydowo-mineralną, zabezpieczającą warstwę ochronną z topkotu, liniowe łożyska ślizgowe z PE i wcześniej wspomniane chodnik, wpusty i mocowania barier. Cały most składał się z 14 prefabrykowanych płyt o szerokości 6,25 m.
Zastosowanie trwałych, wytrzymałych, a jednocześnie lekkich płyt kompozytowych pozwoliło osiągnąć zakładaną klasę obiektu bez wzmacniania przyczółków i starego filara. Ponadto znacznie skróciło okres realizacji inwestycji (możliwość prac również w okresie zimowym), co miało istotny wpływ na komfort okolicznych mieszkańców. Co ważne, zastosowanie płyt kompozytowych ogranicza do minimum koszty utrzymania obiektu, co jest istotnym czynnikiem dla gmin, dla których utrzymanie i remonty obiektów mostowych stanowią znaczne obciążenie w budżecie.
Cieszymy się, że możemy wdrażać nowoczesne rozwiązania, które spotykają się z życzliwym przyjęciem nie tylko przez Inwestorów i Wykonawców, ale przede wszystkim przez Użytkowników.

Wywiady

Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek

Wiktor Werfel, Kierownik Ruchu Zakładu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dotyczące dozoru ruchu odkrywkowego zakładu górniczego. Omawia m.in. najważniejsze aspekty pracy KRZG, podpowiada, skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej oraz jak zapewnić bezpieczeństwo załogi zakł...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.