Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean management. W rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada m.in. na pytania, jak połączyć dążenie do zysków z etycznym prowadzeniem firmy? Opowiada o kluczowych momentach swojej kariery, wartościach firmy Volvo, roli lidera w kształtowaniu misji i priorytetach w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Jakie wyzwania niesie ze sobą stanowisko dyrektora tak dużej instytucji?
Kamila Czaja: Wyzwań jest sporo – mniejszych i większych. Mniejsze problemy związane są z życiem wewnętrznym firmy. Ale dzięki dobrej organizacji i „dojrzałości” firmy łatwo da się je okiełznać. Większym wyzwaniem jest to, co się dzieje na zewnątrz organizacji – zmiany, które zachodzą, wyjątkowo niepewne czasy… Ostatnie 4 lata ciężko porównać do czegokolwiek, co znamy z historii, jeśli chodzi o pandemię i o wojnę na wschodniej granicy. Wpływ tych wydarzeń jest ogromny, a ich konsekwencje trudne do przewidzenia. Na przykład wcześniej istniały jasne cykle biznesowe. Teraz zaistniała konieczność bieżącego reagowania na zaistniałe sytuacje. Dlatego coraz częściej obserwujemy zmiany modeli biznesowych, m.in. wynajmowanie maszyn na godzinę zamiast ich kupowanie. Sądzę, że jest jeszcze przed nami wiele zmian technologicznych, a aktualnie jesteśmy w trakcie zmian.
Które momenty lub osiągnięcia z Pani życia zawodowego określiłaby Pani jako kluczowe dla swojej kariery?
Kamila Czaja: Największym momentem zwrotnym była decyzja o wyjeździe za granicę. Oczywiście, wcześniejsze przejście z jednej korporacji do drugiej już było wyzwaniem wymagającym pewnej odwagi. Jednakże decyzja o wyjeździe do Szwecji z Volvo CE stanowiła prawdziwą kulminację zmian. Ten wyjazd był niezwykle istotny dla mojego rozwoju zawodowego. Kolejnym ważnym momentem był powrót do kraju i objęcie obecnego stanowiska. Zawsze należy mieć szacunek do zmian, bo tylko one otwierają drzwi do nowych możliwości.
Jakie jest Pani podejście do budowania kultury organizacyjnej, która sprzyja zarówno innowacjom, jak i etyce? Odnajduje Pani te wartości w firmie Volvo Maszyny Budowlane?
Kamila Czaja: O wartościach mogę mówić bez końca (śmiech)! Jednym z powodów, dla których dobrze mi się tutaj pracuje, jest zbieżność wartości firmy z moimi własnymi przekonaniami. Wartości, z którymi marka jest utożsamiana, to bezpieczeństwo – nie tylko w kontekście produktów, ale także bezpieczeństwa pracowników. Bo produkt jest ważny, a ludzie tworzą kulturę organizacyjną firmy. Tak więc: troska o zdrowie, najwyższa jakość produktów, a także dbałość o środowisko zawsze stawiane są u nas na pierwszym miejscu.
Jakie jest Pani osobiste przekonanie odnośnie do roli lidera w kształtowaniu misji i kierunku, które reprezentuje Volvo?
Kamila Czaja: Lider musi wskazywać kierunek – jeśli lider nie wierzy w fundamentalne wartości, kierunek i strategie rozwoju firmy, to nie będzie w stanie efektywnie pełnić swojej roli. Niech za przykład posłuży historia związana z marką Volvo, które oddało patent na pasy bezpieczeństwa, aby całe społeczeństwo mogło korzystać z tego rozwiązania. Ta akcja pokazuje misję firmy. Jeśli lider w nią nie wierzy i nie reprezentuje tego systemu wartości, to nie będzie do końca pełnił swojej funkcji. Najważniejsze są kompatybilność, zgodność i wiara w wartość produktu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...