Posadowienie nasypów komunikacyjnych na palach
Stateczność wewnętrzna nasypu
Zbrojenie powinno przeciwdziałać sile poziomej dążącej do „spływania” skarpy nasypu. Wypadkowa sił poziomych w nasypie może najwyżej wywoływać dopuszczalne boczne przemieszczenia pala, co eliminuje konieczność stosowania pali ukośnych. Pale należy zaprojektować tak, by były odporne na obciążenie boczne odpowiadające 10% Td pomnożonemu przez podłużny rozstaw pali [1] (rys. 7):
gdzie:
Td — wypadkowa sił poziomych,
Ka — współczynnik parcia czynnego.
ƒγ — częściowy współczynnik ciężaru gruntu,
ƒγ = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒγ = 1,0 — stan graniczny użytkowalności,
ƒq — częściowy współczynnik zewnętrznego obciążenia nasypu,
ƒq = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒq = 1,0 — stan graniczny użytkowalności.
Ogólna stateczność nasypu
Ogólna stateczność nasypu na palach może być analizowana konwencjonalnymi metodami (np. typową metodą minimalnego współczynnika stateczności na obrót po cylindrycznej powierzchni poślizgu), ale należy zmodyfikować metody, uwzględniając obecność pali i zbrojenia podstawy. Analiza może być przeprowadzona przy użyciu parametrów efektywnych, biorąc pod uwagę ciśnienie wody w porach, jednak analiza stateczności krótkoterminowej powinna zakładać warunki bez drenażu.
Aby zapewnić stateczność, musi być spełniona następująca zależność:
gdzie:
Mo — moment obracający,
Muγ — moment utrzymujący pochodzący od oporu na ścinanie gruntu,
Mup — moment utrzymujący uwzględniający wpływ pali,
Mur — moment utrzymujący uwzględniający wpływ zbrojenia.
Nadmierne naprężenia i odkształcenia w zbrojeniu
Maksymalne dopuszczalne odkształcenie zbrojenia powinno być ograniczone, aby na powierzchni nasypu nie doszło do nierównomiernych odkształceń. Maksymalne ugięcie zbrojenia geosyntetycznego powinno być ograniczone do 300 mm, można je określić na podstawie poniższej formuły [1]:
gdzie:
y — ugięcie zbrojenia z geosyntetyków,
ε — odkształcenie zbrojenia.
Długotrwałe naprężenie zbrojenia (wywołane pełzaniem) powinno być ograniczone do minimum, dopuszcza się maksymalne odkształcenie pełzania wynoszące 2% w całym okresie użyteczności zbrojenia [1].
Osiadanie
Posadowienie nasypu na palach powinno być tak zaprojektowane, by nie dochodziło do nadmiernych osiadań. Wzajemny wpływ pali w grupie powoduje, że na skutek przenikania i nakładania się stref naprężeń oraz pól przemieszczeń odkształcenie podłoża gruntowego wokół grupy palowej jest znacznie większe niż pala pojedynczego. Prowadzi to do zwiększenia osiadania grupy pali w porównaniu z palem pojedynczym [2].
Ocena przemieszczeń pali jest trudna i skomplikowana. Tak jak w przypadku nośności można szacować osiadania pali pojedynczych i grupy pali. Do metod oceny przemieszczeń pali pojedynczych należą przede wszystkim [2]:
- metody oparte na zależnościach i korelacjach;
- wykorzystujące rozwiązania teorii sprężystości;
- bazujące na wynikach badań in situ z sondowań, badań presjometrem i dylatometrem;
- implementujące metody numeryczne (MES, MEB).
Obliczając osiadanie grupy pali, można opierać się na metodach [2]:
- empirycznych, gdzie osiadanie pojedynczego pala koryguje się współczynnikiem osiadania wyznaczonym z badań modelowych lub terenowych;
- fundamentu zastępczego – fundament palowy (grunt i pale) zastępuje się fundamentem bezpośrednim, przyjmując poziom jego posadowienia na głębokości 2/3 długości pali lub równy długości pali, jeżeli grunt poniżej jest bardzo odkształcalny;
- implementujące metody numeryczne, podobnie jak przy osiadaniu pala pojedynczego.
Podsumowanie
Stosowanie pod nasypami konstrukcji specjalnych w postaci pali ma długą historię. Aby zapewnić równomierne przekazanie obciążenia, uniemożliwić utratę nośności, nierównomierne osiadania korony skutkujące jej odkształceniami, stosowano wzmocnienie pod nasypem. Kiedyś używano żelbetowej płyty, teraz najczęściej geosyntetyków. Przedstawiony materiał nie wyczerpuje tematyki artykułu. W literaturze [1, 3, 4] czytelnik znajdzie szczegółowe instrukcje sprawdzania warunków nośności i użytkowalności dla geosyntetyku, a w pozycji piśmiennictwa [2], eurokodach i polskich normach wytyczne i wzory dla wyznaczania nośności czy osiadania fundamentu palowego.
Piśmiennictwo
- BS 8006-1:2010 Code of practice for strengthened/reinforced soils and other fills.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. PWN, Warszawa 2011.
- Gangakhedkar R.: Geosynthetic reinforced pile supported embankments. University of Florida, 2004.
- Zhang C., Zhao M., Zhou S., Zeyu X.: A Theoretical Solution for Pile-Supported Embankment with a Conical Pile-Head. „Appl. Sci.”, 2019, 9, 2658.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...