Oświetlenie drogowe

W materiale poruszono kwestie norm i wymagań dot. oświetlenia dróg. Przedstawiono także istotne elementy, na które należy zwrócić uwagę przy zlecaniu projektu i odbiorze instalacji oraz omówiono wyższość oświetlenia LED nad sodowym.

Zadaniem oświetlenia ulicznego jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników drogi. Oświetlenie w naszym kraju to ponad 2500 GWh energii elektrycznej zużywanej rocznie przez około 3 miliony opraw. Generuje to spory nakład inwestycyjny oraz koszty eksploatacyjne – dlatego konieczne jest, aby osoby decydujące o tak znaczących kosztach poświęciły czas na zapoznanie się z zapisami normy oraz dostępnymi technologiami przy zlecaniu projektu i odbiorze instalacji oświetlenia ulicznego.

Normy i wymagania

Obecnie obowiązującą normą dot. oświetlenia dróg jest PN-EN 13201:2016 Oświetlenie dróg. Norma wprowadza pojęcie klas oświetlenia. Dla dróg, po których poruszają się głównie pojazdy motorowe, jest to klasa od M1 do M6. A dla ciągów pieszo-rowerowych, z ewentualnym dopuszczeniem pojazdów motorowych, jest to klasa od P1 do P7. Dla stref konfliktowych typu skrzyżowania, ronda jest to klasa od C0 do C5. Ogólna reguła jest taka, że im niższy jest numer klasy, tym jaśniej dany obszar jest oświetlony. Najbardziej istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa jest klasa M. W ww. normie opisane są metody i procedury matematyczne, które powinny być stosowane do obliczania charakterystycznych wielkości oświetleniowych. Dla określenia klasy oświetlenia różnym uwzględnianym parametrom można przypisać odpowiednie wagi. Suma (Vws) tych wag umożliwia wyznaczenie klasy.

Dostępne odpowiedzi w tabelach zawartych w normie PN-EN 13201:2016 Oświetlenie dróg są łatwe do wyboru, więc dojście do wartości ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.