Osłony energochłonne i zabezpieczające

Osłony energochłonne (zwane również poduszkami zderzeniowymi) to urządzenia bezpieczeństwa drogowego montowane na drogach wyższych klas technicznych. Zadaniem tych urządzeń jest przejęcie na siebie energii uderzenia pojazdu w przypadku jego wypadnięcia z toru jazdy i możliwie łagodne wyhamowanie go lub skierowanie na właściwy tor jazdy.

Poduszki zderzeniowe są ustawiane bezpośrednio przed osłanianym obiektem, urządzeniem lub przeszkodą, szczególnie w miejscach, gdzie obserwowane są częste przypadki najechania pojazdów na obiekty lub przeszkody znajdujące się obok jezdni albo w pasie dzielącym na drogach dwujezdniowych [1].

Osłony zabezpieczające

Osłony energochłonne U-15a cechują się przede wszystkim pochłanianiem energii pojazdu uderzającego w  osłonę. A tym samym zmniejszeniem skutków wypadków, do  jakich dochodziłoby przy uderzeniu pojazdów bezpośrednio w  przeszkodę bez osłony. Energochłonne osłony można wykonać jako wielosegmentowe (rys. 1). Dopuszcza się stosowanie osłon zabezpieczających w postaci monobloków U-15b (rys. 2). Zabudowanie osłony w pasie drogowym musi zapewnić jej stabilność. Osłony można przytwierdzać bezpośrednio do  nawierzchni lub obiektu znajdującego się w  pasie drogowym. Budowa monobloków U-15b powinna umożliwiać dociążanie ich wnętrza wodą lub piaskiem. Osłony energochłonne i osłony zabezpieczające powinno się oznakować na powierzchni czołowej białymi strzałami na zielonym tle z  folii odblaskowej. Takimi, które będą wskazywały kierunek omijania osłon.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.