Reklama

Oświetlenie tuneli w Warszawie – nowa inwestycja

15 warszawskich tuneli i 3 przejścia podziemne zyskały nowoczesne oświetlenie – zakończyło się jedno z największych przedsięwzięć rozpoczętych jeszcze w 2018 roku.

nowoczesne-oswietlenie-tuneli-w-Warszawie-fot1
Oświetlenie tuneli w Warszawie – nowa inwestycja

W Warszawie jest prawie 80 tuneli i przejść podziemnych. Zdecydowana większość z nich posiada oświetlenie, które uruchomione jest przez całą dobę. Wymiana oświetlenia tuneli i przejść na bardziej ekonomiczne rozpoczęła się jeszcze w 2018 roku. Inwestycja wymagała dobrego przygotowania. W zdecydowanej większości przypadków nie ograniczały się do wymiany starych opraw na nowe. Celem było zmniejszenie ich liczby przy jednoczesnej poprawie jakości (jaśniej i bezpieczniej). Zmodernizowane oświetlenie tuneli i przejść podziemnych wymaga dokumentacji fotometrycznej potwierdzającej spełnienie warunków technicznych opisanych w normie PN-EN 13201:2016 -Oświetlenie dróg. Po wykonaniu modernizacji prowadzone były pomiary podstawowych parametrów oświetlenia, tj. natężenia, luminancji i temperatury barwowej. Nie obyło się bez poprawek, dlatego też proces był czasochłonny.

Oszczędności w zużyciu prądu, a także korzyści dla środowiska są olbrzymie. Sumaryczna oszczędność energii wyniesie 2389 MWh rocznie, co oznacza spadek o 92%. Według szacunków Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie w 2020 r. koszt dostawy i dystrybucji energii elektrycznej dla tych tuneli i przejść podziemnych będzie niższy o 1 193 855 zł brutto, niż byłby bez zrealizowanej modernizacji. Oznacza to, że średni okres zwrotu modernizacji oświetlenia w tych tunelach i przejściach podziemnych wynosi mniej niż 1 rok, biorąc pod uwagę zmniejszenie kosztów zużycia energii elektrycznej przy stawkach za 2020 r. Tak krótki okres zwrotu inwestycji jest możliwy przede wszystkim dzięki montażowi nowych opraw w technologii LED. Zużywają one znacznie mniej energii niż oprawy w technologii sodowej wysokoprężnej. Dodatkowo oświetlenie w tunelach świeci nieprzerwanie całą dobę. Czas świecenia jest zatem, w stosunku do pozostałego oświetlenia, ponad 2-krotnie dłuższy, co również zmniejsza okres zwrotu inwestycji.

Źródło i fot.: ZDM Warszawa

Wywiady

Piotr Wyborski: Geografia, historia i środowisko naturalne

Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w rozmowie z czasopismem „Mosty” opowiada o nowych technologiach i strategiach zarządzania infrastrukturą mostową w Polsce. Wywiad porusza kluczowe kwestie związane z monitorowaniem stanu technicznego konstrukcji, innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo oraz wyzwaniami,...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.