Nasypy komunikacyjne posadowione na palach ze zbrojeniem geosyntetycznym w podstawie

W materiale opisano najczęściej stosowane w Polsce metody wymiarowania geosyntetycznego zbrojenia nadpalowego. Podano przykłady zaprojektowanych i zrealizowanych nasypów dróg i kolei posadowionych na palach przy użyciu geosyntetycznego zbrojenia w podstawie.

W ostatnich latach w Polsce mamy do czynienia z intensywnym rozwojem infrastruktury drogowej i kolejowej. Inwestycje związane z budową dróg są realizowane zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych. Związanej z latami 2014-2023 z perspektywą do 2025 r.. Na ten czas przewidziano dokończenie budowy dróg ekspresowych i autostrad oraz budowę wielu obwodnic w ciągach dróg krajowych. Realizacja tych inwestycji pozwoli na stworzenie w kraju kompletnej sieci autostrad oraz dróg ekspresowych.

Podobna sytuacja ma miejsce na kolei. Krajowy Program Kolejowy obejmuje inwestycje na liniach kolejowych w ramach Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. Modernizacją i rozwojem objęte są magistralne linie kolejowe, jak również linie o znaczeniu lokalnym.

Część z nowo budowanych i modernizowanych odcinków dróg oraz kolei przebiega przez obszary. W podłożu, których występują grunty słabonośne charakteryzujące się niskimi parametrami wytrzymałościowymi i odkształceniowymi. Najczęściej gruntami stanowiącymi wyzwanie dla inżynierów geotechników są grunty organiczne. Takie grunty to: torfy, namuły czy gytie. Problematyczne są również grunty spoiste o wysokiej plastyczności oraz grunty niespoiste o niskim zagęszczeniu. W przypadku nasypów komunikacyjnych pojawiają się problemy z ich degradacją na skutek rosnących oddziaływań dynamicznych zmian. A także stosunków wodnych czy oddziaływań atmosferycznych związanych z opadami lub przemarzaniem. W tych przypadkach dochodzi do pogorszenia nośności podłoża nawierzchni. A nawet utraty state...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.