OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Z okazji 30-lecia istnienia Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa poznaj bliżej historię organizacji oraz szczegóły jej działalności.
HISTORIA
W dniu 12 maja 1994 roku odbyło się w Krakowie Założycielskie Walne Zgromadzenie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Izba została powołana mocą uchwały 105 założycieli – podmiotów gospodarczych działających w branży drogowej. Dnia 15 lipca 1994 roku Izbę zarejestrowano w Sądzie Rejonowym dla Krakowa -Śródmieścia – Wydział VI Gospodarczy Rejestrowy w rejestrze Izb Gospodarczych pod numerem IG-9. Podstawą prawną powstania i działania Izby jest ustawa z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych.
Inicjatorem powołania Izby i jej pierwszym Prezesem był Pan Grzegorz Stech, który pełnił tę funkcję do 25 stycznia 1996 roku. Kolejnym Prezesem Izby był Pan Zbigniew Nastaj, który piastował tę funkcję od 25 stycznia 1996 roku do końca pierwszej kadencji władz Izby tj. do dnia 21 marca 1997 roku. Z dniem 1 sierpnia 1994 roku zgodnie z uchwałą Rady Izby rozpoczyna pracę Biuro Izby, którego zadaniem statutowym było kierowanie bieżącą działalnością Izby. Na stanowisko Dyrektora Biura zostaje powołana Pani Barbara Dzieciuchowicz. Rada Izby w dniu 1 czerwca 1995 roku stworzyła stałe przedstawicielstwo Izby w Warszawie, którym kierował powołany na stanowisko Wiceprezesa Izby Pana Wojciecha Malusi. We wrześniu 1998 roku dochodzi do formalnego połączenia Sekcji Drogowej Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
W 2000 roku rozdzielono funkcje prezesa i prezydenta Izby. Dotychczasowy prezes Pan Paweł Ludwig został prezydentem Izby, natomiast w skład Zarządu OIGD weszli Pan Wojciech Malusi, który funkcję prezesa Zarządu pełnił dożywotnio, tj. do stycznia 2014 roku i Pani Barbara Dzieciuchowicz jako wiceprezes Zarządu. Obecnie Zarząd Izby jest jednoosobowy, funkcję prezesa Zarządu pełni Pani Barbara Dzieciuchowicz.
Stanowisko prezydenta OIGD po Panu Pawle Ludwigu w roku 2006 objęła Pani Krystyna Łazarz, która pełniła tę funkcję do 2012 r., następnie w latach 2012 – 2018 funkcję tą pełnił Pan Adam Kulikowski, następnie do roku 2021 ponownie Prezydentem Izby została Pani Krystyna Łazarz, obecnie Radzie Izby przewodniczy Pan Przemysław Klonowski.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa zrzesza aktualnie blisko 170 firm z branży drogowo-mostowej z terenu całej Polski i w pełni reprezentuje interesy całej branży.
PODSTAWOWE ZADANIA IZBY
Izba jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy zrzeszonych podmiotów wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz wobec innych instytucji i organizacji.
Do podstawowych zadań Izby należą w szczególności:
- reprezentacja interesów zrzeszonych podmiotów gospodarczych wobec administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji i organizacji,
- współtworzenie i współrealizacja polityki gospodarczej branży drogowej,
- udział w pracach organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego i instytucji doradczo-opiniodawczych, w sprawach dotyczących obszarów działalności członków,
- promowanie członków Izby w kraju i za granicą,
- działania na rzecz rozwoju członków Izby,
- współpraca z mediami.
Izba realizuje swoje działania poprzez :
- współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej w tworzeniu odpowiednich warunków i podstaw prawnych dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych w branży drogowej,
- uczestniczenie z własnej inicjatywy lub na prośbę właściwych organizacji społecznych w opracowywaniu aktów prawnych oraz zasad polityki gospodarczej,
- samodzielne podejmowanie oraz popieranie działań członków dotyczących kształtowania polityki gospodarczej,
- opracowywanie własnych projektów aktów prawnych dotyczących drogownictwa i jego otoczenia oraz współpraca z innymi podmiotami przy tworzeniu takich aktów,
- delegowanie przedstawicieli Izby do utworzonych przez władze organów doradczych w sprawach dotyczących przedmiotu działalności członków Izby,
- wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki w ramach drogownictwa,
- dokonywanie ocen i wyrażanie opinii o funkcjonowaniu i realizacji przepisów prawnych dotyczących drogownictwa,
- organizowanie szkoleń, pokazów, promocji oraz imprez integracyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z układaniem warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) oraz zasady ich wykonywania i wbudowania. Autor przedstawia kroki przygotowania podłoża, a także podkreśla znaczenie monitorowania warunków atmosferycznych podczas prac. Następnie omawia procesy układania poszczególnych warstw MMA, włączając w to połączenia technologiczne, złącza i krawędzie. Wskazane są również zasady dotyczące spoin i połączeń międzywarstwowych, mających kluczowe znaczenie dla ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...