„Mosty” 2/24 już są!

Najnowszy numer czasopisma „Mosty” poświęcony został tematyce mostów kolejowych. Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor numeru Krzysztof Żółtowski, prof. PG.

Gdy Thomas Newcomen wynalazł maszynę parową, a James Watt ją udoskonalił na tyle, że stała się ona powszechnym napędem urządzeń i pojazdów, stało się oczywiste, że kolej żelazna zrewolucjonizuje światowy transport. Rewolucja ta objęła też mosty. Wiek XIX okazał się przełomowy dla rozwoju budownictwa mostowego. Dominowały wówczas konstrukcje stalowe, które po opanowaniu nowych technik wytwarzania okazały się dużo bardziej skuteczne od kamienia, cegły i betonu. Można zatem śmiało sformułować tezę, że kolej w XIX w. stała się lokomotywą napędzającą rozwój światowego mostownictwa. Mostownictwo zaś było z pewnością elitarną dziedziną budownictwa wyznaczającą nowe standardy i inspirującą naukę i technikę.


Dzisiaj w Polsce po okresie stagnacji kolej wraca na należne jej miejsce w transporcie. Chociaż większość inwestycji jest w śladzie wcześniej istniejących linii, współczesne uwarunkowania lokalne i funkcjonalne zmusiły projektantów do zupełnie nowego podejścia do konstrukcji mostowych. Obecnie większość małych obiektów projektuje się i buduje z betonu sprężonego. Przyczyną wypierania stali jest nie tylko niska cena konstrukcji, ale również niewątpliwe walory funkcjonalne i utrzymaniowe. Przęsła sprężone są wielokrotnie cięższe od stalowych. Cechują się zatem większą odpornością na dynamiczne działanie taboru. Mają mniejsze
ugięcia, trudniej wpadają w drgania i nie zwielokrotniają hałasu towarzyszącego przejazdom pociągów. Wszystko to jest związane z ciągle zwiększającą się prędkością osobowego taboru kolejowego lub intensywnością transportu towarowego.
Dzisiaj stoimy przed nowym wyzwaniem, którym jest CPK. Środowisko mostowców ma nadzieję na realizację inwestycji kolejowych połączonych z projektem. Planuje się prawie 2000 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Większość po nowym śladzie.


Innym niewątpliwie znacznie trudniejszym technicznie wyzwaniem jest modernizacja zabytkowych linii kolejowych, na których funkcjonują ponad stuletnie obiekty mostowe. Opracowanie ich rewitalizacji przy zachowaniu historycznej materii, często chronionej prawem, to zadanie dla najlepszych.
W tym optymistycznym nastroju polecam czytelnikom bieżący numer czasopisma „Mosty”, poświęcony głównie kolejowym obiektom inżynierskim. Znajdziecie tu Państwo informacje związane z projektowaniem i budową kolejowych obiektów inżynierskich. Obok mostów i wiaduktów są też tunele, których budowa lub przebudowa
to nowe wyzwanie dla projektantów i wykonawców. Obok tematyki głównej związanej z koleją w bieżącym wydaniu tradycyjnie
zamieszczono informacje na temat zakończonych ostatnio inwestycji mostowych w Polsce oraz wywiad z Katarzyną Węgrzyn-Madeją, dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Gorąco zapraszam do lektury.

Przeczytaj również: Most drogowo-kolejowy im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.