Jednostki sektora finansów publicznych wspierane przez PZPO
Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego, organizacja non-profit, zrzeszająca polskich producentów sprzętu oświetleniowego podjęła inicjatywę dot. wsparcia dla Jednostek Samorządu Terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych w zakresie spełnienia wymagań Ustawy „O szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej” (Dz. U. z 2022 r. poz. 2127).
Najbardziej efektywnym i szybkim sposobem zaoszczędzenia zużywanej energii elektrycznej w przestrzeni użyteczności publicznej jest wymiana posiadanego oświetlenia na energooszczędne oświetlenie w technologii LED.
W rzeczywistości nie jest to takie proste jak się wydaje. Zagadnienie wymaga wiedzy oraz znajomości LEDowej techniki oświetleniowej.
Przekonał się o tym niejeden zarządca nieruchomości i niejeden urząd gminy, gdy nieprawidłowe modernizacje oświetlenia doprowadziły do wzrostu rachunków za energię elektryczną zamiast ich zmniejszenia.
Z tego powodu Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego, organizacja non-profit, zrzeszająca polskich producentów sprzętu oświetleniowego, proponuje jednostkom sektora finansów publicznych, w tym Jednostkom Samorządu Terytorialnego, współpracę ułatwiającą spełnienie obowiązku wynikającego z Ustawy „O szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej” (Dz. U. z 2022 r. poz. 2127).
Art. 37 ust. 1 i 3 tej Ustawy nakłada na kierowników jednostek sektora finansów publicznych obowiązek 10% zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy. Działania te powinny zostać podjęte w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. (ust. 1.) i od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (ust. 3).
Cel współpracy:
1. Wskazanie sposobów szybkiego i efektywnego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej.
2. Określenie wielkości możliwych do uzyskania oszczędności.
3. Zminimalizowanie kosztów poprzez wybór najbardziej efektywnych rozwiązań oświetle-niowych.
4. Wsparcie procesu kalkulacji kosztów wprowadzenia proponowanych zmian.
5. Umożliwienie bezpośredniego kontaktu z bezpośrednim dostawcą sprzętu oświetleniowego dającego gwarancję uzyskania założonego efektu oszczędności energii elektrycznej przy równoczesnym zapewnieniu spełnienia wymagań oświetleniowych i zapewnieniu bezpiecznej eksploatacji.
Odbiorca: Jednostki Samorządu Terytorialnego i inne jednostki sektora finansów publicznych
OPCJE POMOCY:
OPCJA 1: (najprostsze i najszybsze rozwiązanie)
Pomoc w wymianie istniejących źródeł światła/świetlówek na najnowsze i najbardziej energooszczędne źródła LED.
OPCJA 2:
Pomoc w wymianie istniejących opraw na najnowsze oprawy z wbudowanymi źródłami LED.
OPCJA 3:
Pomoc w znalezieniu odpowiedniego sterowania oświetleniem i w ten sposób uzyskanie jeszcze większej oszczędności (nawet do 80%).
Zainteresowanych współpracą zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego, na której znajdą Państwo bezpośredni kontakt do odpowiednich ekspertów. Osoby te udzielą Państwu niezbędnej, fachowej pomocy.
Aby ułatwić i usprawnić zakres współpracy, eksperci podzieleni zostali na grupy w zależności od problemów, którymi się zajmują.
Na stronie PZPO znajdą też Państwo przykłady, które pozwolą wstępnie oszacować wielkość możliwej do osiągnięcia oszczędności energii w wyniku modernizacji oświetlenia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...