Infrastruktura drogowa przyszłości – bezpieczeństwo ruchu, inwestycji i środowiska

Potencjał inwestycji związanych z budową nowych dróg w Polsce szacowany jest na 20 mld zł.
Łączna wartość drogowych inwestycji – budowanych, jak i znajdujących się w fazie projektowania– to 58 mld zł (1426 km dróg) [1]. Unijne wymagania są wyraźne: nowa infrastruktura ma być bezpieczna dla użytkowników i przyjazna dla środowiska.

Rosnąca w Polsce sieć dróg ekspresowych i autostrad jest jak najbardziej pożądanym zjawiskiem wpływającym na zmniejszanie dystansu do krajów zachodnich w jakości i komforcie komunikacji. Remontowane i modernizowane są także drogi krajowe i samorządowe. Powstaje coraz więcej obwodnic i obiektów inżynierskich wpływających na poprawę płynności ruchu, którego natężenie nieustannie rośnie. Mimo tych działań i efektów, jakie one przynoszą, kluczowym zadaniem całej infrastruktury drogowej jest zapewnienie bezpieczeństwa jej użytkownikom. Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) polskie drogi [2] nadal należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Unii Europejskiej [3], w 2019 r. w Polsce doszło do 30 288 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2909 osób, a rannych zostało 35 477 osób.

Na polskich drogach ginie trzykrotnie więcej osób niż w Wielkiej Brytanii i Szwecji, gdzie w 1997 roku wprowadzono program rządowy, którego celem jest maksymalne ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków komunikacyjnych. Inicjatywa została podjęta przez Unię Europejską.

Wizja Zero w założeniu ma doprowadzić w 2050 roku do całkowitej redukcji ofiar śmiertelnych na szwedzkich drogach poprzez działania prewencyjne, ustawodawcze, projektowe i technologiczne. Z podobnego założenia wyszła Unia Europejska, zobowiązując państwa członkowskie do zmniejszenia liczby zabitych w wypadkach drogowych. Postawiono bliższy i bardziej realny cel – ograniczenie liczby...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.