Geokompozyty drenażowe w odwodnieniach drogowych i kolejowych

Drenaż poziomy

Ochrona przed zmiennymi poziomami wód gruntowych, których wzrost może zagrażać konstrukcji podbudowy w nawierzchniach drogowych lub nasypach kolejowych, oraz odprowadzenie wód opadowych infiltrujących w podłoże są możliwe poprzez wykorzystanie drenażu poziomego, który umożliwia ujęcie i odprowadzenie wody z chronionej strefy.

Skuteczność odwodnienia zależy w dużej mierze od właściwego zastosowania geokompozytu drenażowego. Zapewnienie zaprojektowanych wydajności drenażu jest możliwe pod warunkiem prawidłowego montażu w miejscu wbudowania. Właściwy sposób zastosowania drenażu poziomego w konstrukcjach nawierzchni drogowych pokazano na rys. 3.

Geokompozyty drenażowe w odwodnieniach drogowych i kolejowych. Rys. 3. Prawidłowa lokalizacja geokompozyty drenażowego w konstrukcjach nawierzchni drogowych: a) asfaltowych, b) betonowych, c) na gruntach wysadzinowych
Rys. 3. Prawidłowa lokalizacja geokompozyty drenażowego w konstrukcjach nawierzchni drogowych: a) asfaltowych, b) betonowych, c) na gruntach wysadzinowych

W przypadku występowania w podłożu gruntów wysadzinowych, zgodnie z zaleceniami podanymi w Katalogu TKNPiP, konieczne jest wykonanie warstwy mrozochronnej lub warstwy ulepszonego podłoża, które powinny pełnić funkcję warstwy odsączającej, spełniającej podwyższone wymagania dotyczące wodoprzepuszczalności oraz uziarnienia. Rozwiązaniem alternatywnym jest wykorzystanie nowego geokompozytu drenażowego MacDrain Arctic Blanket (fot. 2), działającego jak bariera kapilarna chroniąca przed podciąganiem wody oraz zapewniająca szybki drenaż wody pochodzącej z opadów atmosferycznych i z wiosennych roztopów.

Geokompozyt ten (rys. 4) składa się z trzech warstw:

  • górnej – to geowłóknina filtracyjna umożliwiająca przenikanie wody z gruntu powyżej geokompozytu do rdzenia drenażowego;
  • środkowej – to rdzeń drenażowy w postaci geomaty o profilu W-kształtnym, wysokiej odporności na obciążenia ściskające (w tym na pełzanie w warunkach ściskania) i dużej zdolności przepływu w płaszczyźnie wyrobu;
  • dolnej – to geowłóknina filtracyjna z polimerową powłoką hydrofobową jednostronnie odpychającą wodę i zabezpieczającą przed kapilarnym podciąganiem wody.
Geokompozyty drenażowe w odwodnieniach drogowych i kolejowych. Rys. 4. Schemat działania MacDrain Arctic Blanket
Rys. 4. Schemat działania MacDrain Arctic Blanket

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.