XXX Konferencja Awarie Budowlane
23-27 maja odbyła się XXX Konferencja Awarie Budowlane. Organizatorem wydarzenia był Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie oraz Szczeciński Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Współorganizatorami konferencji byli również Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN, Komitet Nauki PZiTB, Instytut Techniki Budowlanej w Warszawie.
Trzydziestą, jubileuszową Konferencję swoim wystąpieniem rozpoczęła prof. dr hab. inż. Maria Kaszyńska, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji. Kolejno do głosu doszli Przedstawiciele grup Współorganizujących oraz Goście Honorowi. Rozległe, aż na cztery dni, wydarzenie podzielono na XI sesji. Pierwsza z nich, zatytułowana „Budownictwo Ogólne” skupiała referaty dotyczące m.in. analizy katastrof budowlanych w Polsce w poszczególnych latach czy przyczyn uszkodzenia ścian działowych w nowo oddanym budynku. Zakończeniem merytorycznej części dnia był segment, podczas którego sponsorzy wydarzenia prezentowali oferty swoich firm.
Kolejny dzień Konferencji rozpoczęły wystąpienia dotyczące geotechnicznych aspektów awarii. Podczas tego panelu uczestnicy usłyszeli referaty dotyczące m.in. awaryjnego stanu budynku wielorodzinnego w warunkach wpływów oddziaływań górniczych oraz wybranych przykładów awarii budowlanych.
25 maja podczas dwóch kolejnych paneli omówiono poszczególne tematy dotyczące tuneli oraz bezpieczeństwa w budownictwie. Tego dnia do głosu doszli m.in. Łukasz Chodakowski przedstawiający, wraz z Piotrem Flisiakiem, referat odnośnie budowy tunelu pod Świną oraz Konrad Pachciarek omawiający tę samą inwestycję w perspektywie Państwowej Inspekcji Pracy. W zakresie tematyki bezpieczeństwa w budownictwie odbyła się dyskusja panelowa, w której udział wzięli Piotr Kledzik, Prezydent Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie, Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy, Tomasz Żuchowski, p/o Dyrektora GDDKiA, oraz inni przedstawiciele grup zaznajomionych z tematem przewodnim obrad. Następnie Organizatorzy zorganizowali możliwość zwiedzenia jednej z omawianych podczas wystąpień inwestycji. Zainteresowani mogli przyjrzeć się z bliska tunelowi pod Świną.
Awarie budowlane, to rozległy temat. Organizatorzy postanowili poruszyć kwestie związane z awariami obiektów mostowych i drogowych, materiałowymi aspektami awarii i napraw, awariami obiektów zabytkowych i sakralnych oraz diagnostyką w ocenie bezpieczeństwa konstrukcji. Ostatniego dnia wydarzenia prelegenci skupili się na tematach powiązanych z awariami konstrukcji żelbetowych oraz metalowych. Podczas tej części wystąpili Jacek Hulimka, opisujący wybrane przypadki typowych wad i uszkodzeń chłodni kominowych po wieloletniej eksploatacji, Piotr Noakowski, przedstawiając relację z czterech tragicznych wypadków budowlanych oraz Zdzisław Pisarek, wraz z Andrzejem Wojnarem, omawiający analizę stanu technicznego baterii silosów na sadzę.
Jubileuszowa edycja Konferencji okazała się niezawodnym źródłem wiedzy dla specjalistów, a także miejscem sprzyjającym nawiązywaniu kontaktów zarówno biznesowych, jak i prywatnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...