XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 – 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023, zorganizowana przez Instytut Budownictwa Uniwersytetu Zielonogórskiego, poświęcona konstrukcjom zespolonym, które są ważnym elementem budowli, budynków i obiektów inżynierskich.
Podczas otwarcia konferencji uczczono chwilą ciszy pamięć wybitnych profesorów, członków komitetu naukowego Konferencji, którzy odeszli od nas. Byli to profesorowie: Jan Kmita, Jerzy Ziółko, Stanisław Kuś, Józef Głomb, Andrzej Ajdukiewicz, Leonard Runkiewicz, Maciej Szumigała.
Pierwsza sesja miała bardzo uroczysty charakter, była związana z jubileuszem 90-lecia urodzin Prof. Tadeusza Bilińskiego, pomysłodawcy i organizatora Konferencji. Laudację pt. „Profesor Tadeusz Biliński – życie i osiągnięcia naukowe” wygłosiła dr hab. inż. Beata Nowogońska, prof. UZ. Specjalne gratulacje, w formie online, wygłosił Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk. W uroczystości wzięło udział wielu znamienitych gości: władze Uniwersytetu Zielonogórskiego, władze miasta Zielona Góra, politycy, samorządowcy, Przewodniczący KILiW PAN, Przewodniczący ZG i KN PZITB, Przewodniczący LOIIB, przedstawiciele lokalnych stowarzyszeń, firm, pracownicy Instytutu Budownictwa i studenci WBAiIŚ.
Cztery sesje tematyczne dotyczyły teorii konstrukcji zespolonych, badań doświadczalnych, ich projektowania, nowych materiałów i technologii, realizacji, diagnostyki, wzmocnień, normalizacji i perspektyw rozwoju. Na konferencji wygłoszono dwadzieścia trzy referaty, w tym dwa referaty problemowe prof. dr hab. inż. Elżbiety Szmigiery o optymalnych rozwiązaniach słupów zespolonych i prof. dr hab. inż. Adama Wysokowskiego o trwałości eksploatacyjnej mostów zespolonych.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że dwie sesje były poświęcone badaniom doświadczalnym. Wygłoszono, podczas ich trwania, kilkanaście referatów, w których wyniki badań w większości były prezentowane przez młodych pracowników uczelni, będących dopiero na początku kariery naukowej.
W konferencji wzięło udział pięćdziesięciu trzech uczestników reprezentujących dwanaście ośrodków naukowych z Polski. Współautorami niektórych referatów były osoby pochodzące z uczelni zagranicznych, z Portugali, Brazylii i Stanów Zjednoczonych.
Referaty konferencyjne są i będą opublikowane w nr 05 – 06 i 07 – 08 czasopisma Przegląd Budowlany, a ich dwustronicowe streszczenia opublikowano w materiałach konferencyjnych.
Postanowiono, że kolejna konferencja Konstrukcje Zespolone o charakterze naukowo technicznym będzie zorganizowana przez ośrodek zielonogórski w 2026 r., na którą to konferencję już serdecznie zapraszamy.
Tekst:
prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga
Przewodniczący Komitetu Naukowego
dr hab. inż. Jacek Korentz, prof. UZ
Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
Bądź na bieżąco z branżowymi wydarzeniami! Przejdź do KALENDARIUM
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...