„Mosty – budowa, wzmacnianie, przebudowa”
6-7 czerwca br. odbyło się Seminarium „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa” zorganizowane przez Oddział Wielkopolski ZMRP przy współpracy firm DWD Service i SMP Projektanci. Wydarzenie to które jest kontynuacją dotychczasowych 30-stu seminariów, których współorganizatorem był Oddział Wlkp. ZMRP.
W seminarium wzięło udział około 200 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe: pracownicy naukowi, projektanci, przedstawiciele firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej zajmujących się budową i utrzymaniem mostów, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów materiałów i sprzętu do budowy i utrzymania mostów. Wygłoszono 24 referaty. W czasie trwania Seminarium wręczono nagrody ZMRP, za wybitne osiągnięcia mostowe.
Podczas seminarium prezentowano różnorodne tematy związane z budową, wzmacnianiem i modernizacją mostów. Pierwszy dzień rozpoczął się od prelekcji Piotra Boruckiego i Grzegorza Byrki na temat drogi ekspresowej S3 Legnica – Lubawka oraz zastosowania nowego systemu PERI VIL przy konstrukcjach nasuwanych podłużnie. Następnie, Piotr Wawrzycki, Agnieszka Mejer, Piotr Śliwa, Jakub Konkiewicz i Patryk Jaworski omówili wiadukt kolejowy M.01 na stacji Warszawa Zachodnia.
W programie znalazły się również prezentacje dotyczące innych interesujących projektów. Krzysztof Żółtowski oraz Przemysław Kalitowski przedstawili doświadczenia z realizacji kładki nad Kanałem Praskim w Warszawie, omawiając analizy teoretyczne i eksperymentalne. Mirosław Ilski poruszył temat hydrofobizacji, ukazując jej wady, zalety oraz metody kontroli efektywności.
Prof. Arkadiusz Madaj omówił błędy popełniane przy naprawach mostowych konstrukcji betonowych, a prof. Adam Wysokowski przedstawił wpływ stanu technicznego i poziomu utrzymania urządzeń dylatacyjnych na trwałość łożysk i elementów podpór mostowych.
Drugi dzień seminarium przyniósł kolejne ciekawe prezentacje. Marek Copija przedstawił wpływ obciążenia parciem gruntu na kształtowanie obiektów zintegrowanych. Błażej Tyburski, Krzysztof Pokorski oraz Łukasz Szuba omówili zastosowanie modelowania BIM dla elementów budownictwa infrastrukturalnego na przykładzie projektu konstrukcji oporowej MO-6 w ciągu drogi ekspresowej S7 Kraków-Rabka Zdrój.
Nie zabrakło również praktycznych przykładów. Sebastian Nowak i Bartłomiej Zarychta przedstawili wykorzystanie metody nasuwania podłużnego w realizacji ustrojów nośnych betonowych i stalowych na przykładzie obiektów w Koluszkach i Lublinie. Paweł Różyło oraz Kamil Karpiała omówili realizację stropów żelbetowych w tunelu pod cieśniną Świna w Świnoujściu z wykorzystaniem systemów PERI VST i HD 200.
Wiele prezentacji skupiało się na tematach związanych z projektowaniem, analizą i naprawami mostów. Łukasz Wieczorek, Piotr Zieliński oraz Jakub Taszarek omówili zagadnienia projektowania geotechnicznego tuneli i tuneli otwartych z zastosowaniem technologii żelbetowych ścian szczelinowych.
W ramach seminarium odbył się także panel dyskusyjny, poświęcony zagadnieniu ustalania tzw. nośności użytkowej drogowych obiektów inżynierskich. Wprowadzenie do dyskusji były referaty wygłoszone przez prof. J. Rymszę oraz prof. T. Siwowskiego. Mediatorami w dyskusji byli m.in. K. Żuchowicz – dyrektor GDDKiA oraz przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury.
Seminarium „Mosty – budowa, wzmacnianie, przebudowa” stanowi ważne wydarzenie dla branży mostowej, prezentując najnowsze osiągnięcia, metody i wyzwania związane z projektowaniem, budową oraz utrzymaniem mostów. Dyskusje i prezentacje dały możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami i praktykami w dziedzinie.
Autor: Arkadiusz Madaj, Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...