infraBIM 2023 V4 Expo & Multi-Conference
W dniach 23-25 maja 2023 roku na kampusie Politechniki Krakowskiej odbyła się piąta edycja infraBIM V4 Expo & Multi-Conference. Od kilku lat jest to najważniejsze wydarzenie dotyczące cyfryzacji branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównym organizatorem była fundacja Europejskie Centrum Cyfryzacji BIM (EccBIM), która współpracuje ze swoim operatorem, czyli zespołem infraTEAM. W tym roku, współorganizacji podjęła się również Politechnika Krakowska (PK).
Z powodu pandemii, dwie ostatnie edycje infraBIM 2020 i 2021 mogły być obserwowane tylko na ekranach monitorów. Choć i tak było to w formie dynamicznej transmisji realizowanej w profesjonalnym studio. W tym roku organizatorzy wrócili nie tylko do wersji na żywo, ale też do Krakowa. Organizatorzy powrócili również do pomysłu sprzed pandemii, aby zmienić formułę całego wydarzenia na wystawę połączoną z obradami, czyli expo i multi-konferencję. Prowadzenie sesji plenarnych i moderowanie paneli dyskusyjnych wzięli na siebie Prezes Dariusz Kasznia (EccBIM) oraz prof. Marek Salamak (Politechnika Śląska).
Podczas infraBIM 2023 wydano prawie 500 biletów uczestnictwa. Na kilku kluczowych sesjach zainteresowanie wśród słuchaczy było tak wielkie, że nawet na największej auli zaczynało brakować wolnych miejsc. W dalszym ciągu utrzymuje się też międzynarodowa ranga tego wydarzenia. Ponad 20 osób reprezentowało 15 krajów świata. Nie tylko z Grupy V4, ale również ze Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i południa Europy, czy nawet Azji i Ameryki.
W sesji otwarcia wystąpili kolejno: prof. Andrzej Szarata (JM Rektor PK), Generalny Dyrektor Tomasz Żuchowski (GDDKiA), Prezes Hubert Nowak (Urząd Zamówień Publicznych) oraz Wiktor Piwkowski, który wypowiadał się w imieniu Kongresu Budownictwa Polskiego. Bezpośrednio po otwarciu rozpoczęła się sesja poświęcona problemom implementacji BIM w Polsce, którą zakończył panel dyskusyjny BIM Hyde Park tradycyjnie realizowany wspólnie z przedstawicielami Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Oprócz wspomnianych już UZP i GDDKiA zaprezentowane były też aktywności członków Komitetu Cyfryzacji Drogownictwa i Mostownictwa, który powołany został przez Ministra Infrastruktury oraz Grupy Roboczej ds. BIM utworzonej z inicjatywy Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Przez trzy dni wysłuchać można było 40 prelekcji w sesjach plenarnych, wziąć udział w prawie 10 warsztatach oraz uczestniczyć w dwóch panelach dyskusyjnych. W skrócie tematyka obejmowała takie zagadnienia jak:
-
Implementacja BIM w Polsce.
-
Mega projekty, czyli kompleksowy BIM w CPK.
-
Projekty pilotażowe i badawcze związane z BIM.
-
Infrastrukturalny proces inwestycyjny z użyciem cyfrowych narzędzi.
-
Platformy wymiany danych CDE.
-
Harmonogramy i kosztorysy, czyli BIM 4D/5D.
-
Cyfrowe bliźniaki, czyli Digital Twins.
-
VDC, czyli wirtualne projektowanie i budowa.
-
GIS i techniki rekonstrukcji 3D.
Równolegle z obradami i wystawą odbywały się gry i konkursy. Podczas tzw. grywalizacji, którą opracował partner Strategiczny Arkance Systems, uczestnicy przemieszczali się między stanowiskami zamkniętej i otwartej strefy expo. W ten sposób mogli zapoznać się z maszynami i narzędziami, jakie wykorzystywane są w infrastrukturalnym procesie inwestycyjnym, który zarządzany jest już w sposób cyfrowy. Do tego pokazywane były skanery laserowe i drony, a wszystko zintegrowane w całość było niemal wstępem do autonomicznego placu budowy przyszłości.
Studenckie Koło Naukowe PYLON z Politechniki Śląskiej zorganizowało swój cykliczny konkurs mostów z makaronu, czyli Food Bridge. Rywalizowało ze sobą osiem trzyosobowych zespołów z uczelni technicznych w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Szczecinie i Warszawie. Pierwszy dzień przeznaczony był na budowanie modeli mostów, do czego studenci wykorzystywali makaron spaghetti i pistolety klejowe.
Lista honorowych patronów i partnerów jest bardzo długa, dlatego tutaj ograniczono ją tylko do instytucji centralnych: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Urząd Zamówień Publicznych, Centralny Port Komunikacyjny. Podziękowania należy też złożyć Panu Prezydentowi Miasta Krakowa.
Partnerzy podzieleni byli wg statusu zaangażowania, a było to prawie 30 podmiotów reprezentujących producentów oprogramowania, dostawców technologii, wykonawców i projektantów I tak, strategicznym byli: Arkance Systems, Sitech, Bergerat Monnoyeur; platynowym: Bentley Systems, Fluor, CADmost; złotymi: Mostostal Warszawa, Cemex, Geotronics, Strabag. Oprócz tego było jeszcze kilkunastu partnerów srebrnych i niższego statusu. Strategicznym partnerem medialnym było NBI Media wydające czasopismo Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, a technicznym StormCode.
Szczegółowe informacje na temat infraBIM 2023 V4 Expo & Multi-Conference, a także materiały archiwalne znaleźć można na stronie internetowej www.infraBIM.info oraz na kanale https://www.youtube.com/c/infraSTUDIO.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...