Charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego poddanego obciążeniom cyklicznym
Aby właściwie scharakteryzować powyżej przedstawiony problem, należy najpierw wyjaśnić wpływ kruszenia destruktu asfaltowego na jego właściwości. Najczęściej destrukt asfaltowy otrzymywany jest przez frezowanie nawierzchni lub poprzez jej zrywanie. W wyniku frezowania otrzymuje się sypki materiał o ziarnach mniejszych niż 50 mm [4]. W wyniku zrywania otrzymany materiał w postaci bloków należy następnie poddać dodatkowej obróbce, która obejmuje kruszenie. Podstawową różnicą pomiędzy frezowaniem a zrywaniem poza technologicznymi aspektami jest na ogół większa ilość frakcji drobnej powstającej w przypadku frezowania [4-5].


Dodatkowo, w przypadku frezowania, powstałe ziarna mogą być niepokryte asfaltem lub pokryte jedynie w małej części. Przy kruszeniu asfaltowych bloków, najczęściej powstałe kruszywo jest pokryte w całości asfaltem [7].
Niewątpliwym problemem frezowania i kruszenia nawierzchni jest zmiana wielkości ziaren, które ulegają kruszeniu podczas tych procesów. W efekcie destrukt asfaltowy jest równomiernie uziarniony oraz posiada nieco większą zawartość frakcji drobnej.
Dla scharakteryzowania odpowiedzi mieszanek niezwiązanych na obciążenia cykliczne wykorzystuje się parametr zdefiniowany jako cykliczny moduł sprężystości MR.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Instytut prowadzi badania związane ze zrównoważonym rozwojem w budownictwie drogowym? Zrównoważony rozwój stał się od ponad 30 lat wiodącą ideą społeczno-gospodarczą, inspirującą do efektywnego wykorzystania w budownictwie zasobów materiałowych i energetycznych oraz ograniczenia oddziaływania na środowisko. Udział rocznego globalnego zapotrzebow...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Nowa nazwa, ta sama jakość
Już od zarania dziejów wiadomo, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. To uniwersalne prawo natury, które otacza nas każdego dnia. Cała historia ludzkości to opowieść o nieustannych przekształceniach, o dążeniu do postępu i nowych horyzontów. W tej niezmiernie dynamicznej rzeczywistości nieuniknione zmiany stają się symbolem naszego życia. Podobnie jak rzeki płynące ku morzu, tak i organizacje, firmy i marki podążają za nurtem zmian. Przykładem tych zmian może być rebranding marki znanej do tej...
Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym
Stłuczkę i mączkę szklaną pozyskano w wyniku kruszenia i mielenia opakowań szklanych (butelek) ze szkła brązowego jednego pochodzenia. Po rozdrobnieniu szkło odpadowe podzielono w procesie przesiewania na poszczególne frakcje (fot. 1). Za mączkę szklaną (wypełniacz) uznano materiał, którego ziarna były mniejsze niż 0,063 mm. Natomiast ziarna szkła większe od 0,063 mm wykorzystano do przygotowania stosu kruszywa odpowiadającego uziarnieniu kruszywa drobnego wchodzącego w skład projektowanej mi...
Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Wykonawca nie podlega wykluczeniu we wskazanych wyżej przypadkach, jeżeli udowodni zamawiającemu, że spełnił łącznie następujące przesłanki: naprawił lub zobowiązał się do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie pieniężne; wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie współpracując o...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024
W sezonie zimowym kilka tysięcy pracowników będzie pracować przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które jest odpowiedzialna GDDKiA. Wsparcie dla tych działań zapewni ok. 2700 pojazdów, w tym pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe oraz 283 magazyny soli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZU...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Dzień Otwarty KLEEMANN
26 października 2023 roku na terenie Kopalni Wapienia WKG Raciszyn odbył się Dzień Otwart...

XXXII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 8-10 listopada 2023 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się ...

Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. "Nowocze...

Podsumowanie 14. Międzynarodowych Targów SYMAS® i MAINTENANCE
Za nami niesamowicie udana 14. edycja Międzynarodowych Targów Obróbki,...