Charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego poddanego obciążeniom cyklicznym
Długookresowa charakterystyka odkształceniowa
Na rys. 5 przedstawiono wyniki obliczeń degradacji modułu dla destruktu asfaltowego i gruntu naturalnego. Moduł degradacji jest parametrem, który pozwala na określenie wpływu obciążenia cyklicznego na deformację gruntu. Parametr ten jest zdefiniowany jako (1):
Gdzie EN i E1 są odpowiednio siecznymi modułami w cyklu pierwszym i N-tym.
Jak można zauważyć, zarówno grunt naturalny, jak i destrukt asfaltowy mają taki sam przebieg długookresowej charakterystyki odkształceniowej. Jednak sądząc po nachyleniu tej charakterystyki, deformacje zakumulowane w przypadku destruktu asfaltowego będą większe niż w przypadku gruntu naturalnego, szczególnie w przypadkach, gdy naprężenie dewiatorowe jest większe niż 26,3 kPa. Po stu cyklach obciążenia wartość modułu siecznego zmniejszyła się od 80% do 72% wartości przy pierwszym obciążeniu. Należy zauważyć także, jak ważnych jest pierwszych kilka cykli obciążenia, gdzie dochodzi do największego spadku sztywności gruntu.
Wnioski i dyskusja
Destrukt asfaltowy jest potencjalnie bardzo korzystnym źródłem materiału budowlanego, który może zostać wykorzystany w budownictwie drogowym jako element podbudowy. Przydatność tego materiału jako część składowa mieszanek z gruntami naturalnymi została udowodniona i przeszła do praktyki. Zastosowanie destruktu asfaltowego bez dodatków jako materiału wbudowanego w podbudowę drogową rodzi jednak pewne obawy, co do jego przydatności. Na podstawie przedstawionych wyników badań cyklicznego trójosiowego ścinania można wysnuć następujące wnioski:
- Chwilowa charakterystyka odkształceniowa wyraźnie wskazuje na to, że destrukt asfaltowy jest porównywalnym materiałem do gruntu naturalnego o takim samym uziarnieniu. Wartość cyklicznego modułu sprężystości Mr wskazuje na większą sztywność destruktu asfaltowego niż kruszywa dolomitowego w danych warunkach naprężenia dewiatorowego. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wzrost naprężenia dewiatorowego niekorzystnie wpływa na sztywność destruktu asfaltowego.
- Długookresowa charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego również wskazuje na porównywalne właściwości z kruszywem dolomitowym. Także tutaj można zauważyć, że nachylenie charakterystyki modułu degradacji dla wyższego naprężenia dewiatorowego może wskazywać na to, że po kilku milionach cykli obciążenia deformacje zaobserwowane dla destruktu asfaltowego mogą być zauważalnie większe niż w przypadku gruntu naturalnego.
Na podstawie powyższej analizy wyników badań można stwierdzić, że destrukt potencjalnie może być stosowany w podbudowach drogowych, jednak z zastrzeżeniem, że naprężenia wynikające z ruchu drogowego nie mogą być wyższe niż 20 do 25 kPa. Należy też zaznaczyć, że przedstawione wyniki badań dotyczą jednego poziomu naprężenia mniejszego i warunków wilgotności optymalnej przy zmodyfikowanej energii zagęszczania Proctora, co w warunkach in situ nie zawsze jest możliwe do osiągnięcia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...