Zastosowanie włókien mineralnych i syntetycznych do zbrojenia rozproszonego mieszanek mineralno-asfaltowych

W materiale opisano kwestie związane z zastosowaniem włókien mineralnych i syntetycznych do zbrojenia rozproszonego mieszanek mineralno-asfaltowych, takie jak rodzaje włókien oraz ich oddziaływanie na właściwości mieszanki. 

Mieszanki mineralno-asfaltowe, a w szczególności beton asfaltowy od ponad stu lat są stosowane do budowy nawierzchni drogowych. Wzrastające natężenie ruchu kołowego i zwiększające się obciążenia osi powodują konieczność ulepszania i modyfikacji jego właściwości. Można wyróżnić różne sposoby modyfikacji właściwości kompozytów asfaltowych, takie jak: zmiana składu mieszanki mineralnej, modyfikacja lepiszcza asfaltowego oraz stosowanie niebitumicznych komponentów i dodatków. Wśród materiałów dodawanych do mieszanek mineralno-asfaltowych wyróżnia się między innymi: dodatki mineralne i innego typu wypełniacze, dodatki pochodzące z recyklingu, między innymi granulaty i miał gumowy, destrukt i granulat asfaltowy, szkło i tworzywa sztuczne. Wszystkie dodatki pochodzące z recyklingu jako przetworzone produkty ubocznej produkcji budowlanej lub przemysłowej stosuje się w myśl zasady zrównoważonego rozwoju w celu ograniczenia zużycia surowców naturalnych.

Stosując materiały wtórne, dąży się do uzyskania porównywalnych lub poprawionych właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych, obniżając zarazem ich ślad węglowy. Ponadto w literaturze krajowej i międzynarodowej można znaleźć informacje o stosowaniu do mieszanek mineralno-asfaltowych kruszyw sztucznych, wapna hydratyzowanego; siarki i jej pochodnych; środków adhezyjnych zapobiegających odmywaniu błonki lepiszcza z powierzchni kruszywa (ang. adhesive and antistripping agents), dodatków pochodzenia roślinnego o działaniu fluksującym lub odświeżającym lepiszcze asfaltowe (ang. rejuvenator), przeciwutleniaczy zapobiegających starzeniu asfaltu i utleniaczy po...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.