Zarządzanie drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej

W materiale przedstawiono zarys problematyki zarządzania drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej na przykładzie dróg zarządzanych przez GDDKiA Katowice

Cofnijmy się o 320 mln lat. Karbon, era paleozoiczna, znajdujemy się w rozległym obniżeniu zwanym zapadliskiem górnośląskim, w strefie przybrzeżnej, na podmokłych i bagnistych terenach porośniętych wiecznie zieloną puszczą karbońską. Klimat jest gorący i wilgotny, dominuje jedna pora roku – lato. Właśnie w takich warunkach powstawał torf, który pod wpływem temperatury i ciśnienia na przestrzeni milionów lat przeobrażał się w węgiel brunatny. A następnie w węgiel kamienny. Uwarunkowania geologiczno-klimatyczne oraz ekonomiczno-społeczne doprowadziły do rozpoczęcia w połowie XIX wieku intensywnej eksploatacji węgla kamiennego na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.

Ponad 170-letnia historia górnictwa nie pozostała bez wpływu na krajobraz. Świadczą o tym miejsca, w których teren obniżył się o ponad 20 m na przestrzeni ostatnich 100 lat. Wieloletnie deformacje powierzchni z codziennej perspektywy są niezauważalne, jednak, będąc świadomym tego zjawiska, można stwierdzić, że droga jak rzeka – dwa razy nie przejedziesz tej samej, pomimo że na pierwszy rzut oka wydaje się stabilnym obiektem.

Rys. 1. Sieć drogowa województwa śląskiego na tle terenów i obszarów górniczych

Defor...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.