Zalety i wady parkingów park & ride

Obecnie wiele miast dąży do usprawnienia systemu komunikacji miejskiej, dzięki czemu otwiera się na nowe rozwiązania. Jednym z nich jest wprowadzenie parkingów parkuj i jedź (ang. park & ride). Cała idea opiera się na funkcjonowaniu parkingu, który dodatkowo pełni funkcję punktu przesiadkowego. Działanie parkingów P&R powoduje zmniejszenie wykorzystania samochodu jako środka transportu w mieście. Jest to zachęcenie do odbywania podróży za pomocą transportu łączonego, w którym poza samochodem zostaje wykorzystany środek transportu zbiorowego, m.in.: autobus, tramwaj, a także pociąg [9].

Systemy parkingów park & ride są zlokalizowane w pobliżu przystanków znajdujących się na peryferiach miast i są one przeznaczone dla osób korzystających z publicznego transportu zbiorowego. Głównym celem ich stosowania jest umożliwienie kierowcom pozostawienia swojego pojazdu w bezpiecznym miejscu w celu przesiadki do komunikacji miejskiej i kontynuowania podróży do centrum miasta [1, 2]. Parkingi park & ride w całej Europie są już bardzo rozpowszechnione i cenione za swoją innowacyjność. W Polsce nie są jednak tak bardzo znane, czego powodem mogą być problemy z integracją parkingów w sąsiedztwie wielkich miast. Jednak tylko dobrze funkcjonujący system parkingów P&R może mieć wpływ na zmianę nawyków transportowych wśród kierowców [3]. Na rys. 1 przedstawiona została wizualizacja parkingu P&R Kurdwanów w Krakowie, a na fot. 1 pokazano ukończony parking.

Systemy parkingów park & ride

Obecnie parkingi P&R znajdują się w kilkunastu dużych miastach w Polsce. Są to m.in.: Kraków (gdzie znajduje się kilka takich parkingów, w tym 4, które są najbardziej znane. Są to: P&R Czerwone Maki, P&R Kurdwanów, P&R Bieżanów oraz P&R Giełd...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.