W 2021 r. rynek leasingu wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii

Polska gospodarka odporna w kryzysie

Pandemia COVID-19 okazała się destruktywna dla globalnej gospodarki. W kraju zakończył się okres 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Mimo to Polska może pochwalić się odporną gospodarką. Wśród pozytywnych informacji warto podkreślić dodatni wynik całego aktywnego portfela branży leasingowej na koniec 2020 r. (+0,1 % r./r.). W przypadku portfela ograniczonego do finansowania aktywów ruchomych dynamika wzrostu wynosi +0,2% r./r.

Struktura rynku leasingu, odbiorcy usług leasingowych

Firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu koncentrują się na obsłudze transakcji leasingowych. Ich wartość wynosi 60,2 mld zł. Rzadziej zawierane są umowy pożyczki. 9,9 mld zł to łączna wartość pożyczek udzielonych w 2020 r.

Odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro- i małe firmy. Czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy stanowią 73,5% w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (53,6%) grupą klientów są mikrofirmy (klienci o obrotach do 5 mln zł), klienci o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią 19,9%. Natomiast 26-proc. udział w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. Podczas gdy transakcje zawierane z klientami indywidualnymi mają 0,5-proc. udział w rynku.

W 2020 r., przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 47,5% w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 29,1%). Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t, ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (17,8-proc. udział w rynku). Inne aktywa, takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, ta...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Paweł Pach
Przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL
Globalne spowolnienie odbija się w wynikach polskich leasingodawców. Dynamika finansowania udzielonego przez branżę leasingową w pierwszej połowie roku wynosiła -24% r./r., skumulowane dane sektora po trzecim kwartale wskazywały dynamikę na poziomie -15,5% r./r., podczas gdy ostatnie trzy miesiące roku wyróżniły się 4,8-proc. wzrostem branży. Mimo dobrych wyników wypracowanych pod koniec roku skumulowane dane branży leasingowej za 2020 r. pokazują -10,1-proc. dynamikę rynku r./r. Pozytywny sygnał dla przedsiębiorstw jest taki, że z analizy ZPL wynika, że w ciągu 2021 roku branża leasingowa odrobi straty wywołane przez pandemię COVID-19 i wróci do poziomu finansowania sprzed kryzysu, co oznacza odbicie rynku. Jest to dobra wiadomość dla gospodarki, ze względu na spodziewany powrót firm na drogę inwestycji.

Marcin Nieplowicz
Dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL
W 2020 r. weszliśmy z wysokim tempem wzrostu gospodarczego (4,5% w 2019 r.), z bardzo niskim bezrobociem (drugie najniższe w UE), a dług publiczny spadł w poprzednich latach.
Pomogło to w uruchomieniu pomocy publicznej rzędu 11,3% PKB, z czego 6,5% stanowiła bezpośrednia pomoc dla przedsiębiorstw. Jednocześnie udział najbardziej zagrożonych branż (czyli m.in.: transportu osób, HORECA, turystyki i rekreacji, sportu i kultury), stanowi w Polsce tylko ok. 6,0% PKB, czyli istotnie mniej niż w innych krajach europejskich.
Dużo większy udział w tworzeniu PKB mają: przemysł (21,9% PKB w 2019 r.), rolnictwo i sektor budowlany. Dzięki temu pozostajemy zbilansowaną gospodarką, notującą wyraźną nadwyżkę eksportu nad importem. Polsce nie udało się uniknąć recesji, jednak finalna dynamika PKB na poziomie -2,8% za ostatni rok okazała się znacznie lepszym wynikiem w porównaniu do większości państw Unii Europejskiej.

Andrzej Sugajski
Dyrektor Generalny ZPL
Od II połowy 2019 r. do sierpnia 2020 r. obserwowaliśmy serię kilkunastu miesięcy spadków finansowania w ujęciu rocznym. Na wcześniejsze problemy branży transportowej, związane z wdrażanym Pakietem Mobilności, nałożyły się największy po II wojnie światowej kryzys gospodarczy w strefie euro oraz obostrzenia w transporcie towarowym i pasażerskim. W rezultacie doszło do silnych zaburzeń rynku w obszarach związanych z transportem międzynarodowym i transportem zbiorowym.
Największe spadki na poziomie 50-60% odnotowaliśmy w pierwszych miesiącach pandemii. Półrocze zamknęło się ujemną dynamiką na poziomie 39%. Od listopada 2020 r. notujemy już wyraźne odbicie w finansowaniu sektora TRK (średnia dynamika 28,9% r./r.).

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.