Slurry seal/microsurfacing. Cienkie dywaniki emulsyjne układane na zimno

W materiale przedstawiono zagadnienie cienkich dywaników emulsyjnych układanych na zimno. Omówiono, czym są slurry seal/microsurfacing, jakie są ich zastosowania i wynikające z tego korzyści, a także zaprezentowano kilka przykładowych zastosowań.

Zastanawiają się może Państwo, co oznacza angielsko brzmiące określenie „slurry seal”. Można by je przetłumaczyć na język polski jako „błotne uszczelnienie”. Pomysł na takie uszczelnienie i pierwsze eksperymentalne zastosowania sięgają końca lat 20. ubiegłego stulecia, kiedy to w Niemczech rozpoczęto próby z materiałem o nazwie Schlamm. 

Technologia slurry seal/microsurfacing

Po trwających pół wieku pracach nad tą technologią prawdziwego zainteresowania doczekał się slurry w końcówce lat 70. ubiegłego stulecia. Minęło kolejne pół wieku stosowania i udoskonalania cienkich dywaników i obecnie technologia jest w pełni sprawdzona i zaakceptowana. Skład „emulsyjnego błota” przedstawia się następująco: 

  1. Kruszywo łamane.
  2. Emulsja asfaltowa kationowa o charakterze wolnorozpadowym, 60-65-procentowa, co daje zawartość asfaltu w mieszance 5,6-9,5% wagowo w stosunku do suchego kruszywa.
  3. Woda – do zwilżenia kruszywa.
  4. Dodatki (mineralne lub organiczne): barwniki, włókna.
  5. Cement lub wapno (ok 1% do kontroli czasu rozpadu).

W miarę rozwoju technologii skład mieszanki uzupełniono o latex, uzyskując w ten sposób:

  • poprawę: odporności na niską i wysoką temperaturę, 
  • adhezji i kohezji, a co za tym idzie – możliwość zastosowania grubszych frakcji kruszywa,
  • odporności na defo...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.