S6 odcinek Bożepole Wielkie – początek Obwodnicy Trójmiasta, zadanie 1: węzeł Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem)
Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej na odcinku od km 4+600,00 do km 15+003,30, który stanowi fragment drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk na odc. Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) – Obwodnica Trójmiasta. Zlokalizowany jest on na terenie województwa pomorskiego w powiecie wejherowskim na terenie gmin Łęczyce oraz Luzino.
Głównym celem „Budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, odc. Bożepole Wielkie – początek obwodnicy Trójmiasta” jest stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T. Zapewni ono wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Ciołkowski
p.o. Dyrektora Biznesu Asfaltów, LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
LOTOS Asfalt dostarczył produkty asfaltowe do budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, zadanie węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Luzino. Budowa drogi ekspresowej S6 na tym odcinku jest przykładem na wykorzystanie znaczącego udziału asfaltów modyfikowanych w nawierzchni asfaltowej. Dla inwestora największe znaczenie miała trwałość inwestycji, dlatego zdecydowano o zastosowaniu dwóch warstw konstrukcyjnych zbudowanych w większości z asfaltów modyfikowanych MODBIT, przy czym w trzeciej warstwie – podbudowy – użyto klasycznego asfaltu drogowego. Od kilku lat obserwujemy, że stosowanie asfaltów modyfikowanych w kilku warstwach jezdni to istotny trend wynikający z coraz większego znaczenia niezawodności i długowieczności infrastruktury drogowej dla inwestorów. Asfalty modyfikowane polimerami charakteryzują się większą odpornością na deformacje trwałe, zniszczenie i zmęczenie wywołane ruchem pojazdów ciężkich oraz zapewniają drodze lepszą niż klasyczne asfalty niemodyfikowane ochronę przed oddziaływaniem czynników klimatycznych. Teren, na którym prowadzone były prace, znajdował się pod stałym nadzorem archeologicznym. Przebadane były stanowiska wskazane na etapie przygotowania inwestycji, a także znaczna liczba stanowisk odkrytych w trakcie jej prowadzenia. Odkryte zostały m.in. cmentarzysko birytualne (groby ciałopalne i szkieletowe) oraz liczne osady z okresu wpływów rzymskich.
Z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej dróg o konstrukcjach długowiecznych, zarówno na ciągach krajowych, jak i samorządowych. Jest to tym bardziej istotne, im większa jest waga inwestycji dla społeczności lokalnej i rozwoju transportu. Zadaniem drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk jest odciążenie obecnej drogi krajowej nr 6, co pozwoli na szybsze pokonanie trasy z Gdyni (węzeł Chwaszczyno) w kierunku Słupska. Droga krajowa DK6 jest jednym z ważniejszych szlaków komunikacyjnych województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Łączy miasta, porty oraz daje dostęp do terenów turystycznych. Zakończenie budowanego odcinka Trasy Kaszubskiej S6 planowane jest już w sierpniu 2022 r. Wykonawcą węzła Bożepole Wielkie – węzeł Luzino jest firma Porr, z którą LOTOS Asfalt współpracuje na bazie dostaw gwarantowanych. Ta formuła kooperacji sprawdza się szczególnie podczas realizacji dużych kontraktów, gdzie planowanie odgrywa istotną rolę z uwagi na ewentualne wysokie koszty w przypadku przestoju na budowie. Realizowana inwestycja otwiera także korytarz logistyczny produktów asfaltowych dla województwa zachodniopomorskiego, zapewniając klientom LOTOS Asfalt z tych rejonów szybkie i sprawne dostawy.Piotr Żłobiński
Inżynier Kontraktu Lafrentz Polska
Projektowana trasa na odcinku od Gdyni do Bożegopola Wielkiego przebiega przez tereny atrakcyjne krajobrazowo. Została bardzo umiejętnie i ciekawie wkomponowana w istniejący teren. Na zadaniu 1 polega to na maksymalnym ominięciu terenów zabudowanych i tym samym ograniczeniu wykupów i rozbiórek istniejących zabudowań. Taki sposób prowadzenia robót pozwolił na minimalizowanie konfliktów z mieszkańcami i zyskał pozytywny oddźwięk społeczny. Ponadto inwestor narzucił wykonawcy zagospodarowanie 95% materiału pozyskanego w trakcie prowadzenia robót. Trasa na kilku odcinkach prowadzi przez tereny o dużej wartości przyrodniczej. W miejscu, gdzie droga przecina rzekę Łebę, powstał trzyprzęsłowy most, zapewniający swobodny i niezakłócony przepływ wody oraz migrację zwierząt brzegiem po obu stronach rzeki. W lesie nieopodal rzeki wybudowane zostało przejście nad drogą ekspresową dla dużych zwierząt. W rejonie tym zaobserwowano także wilki oraz rysie.
Prace nad budową drogi ekspresowej poprzedzały liczne działania kompensujące ewentualne straty przyrodnicze. Na nowe stanowiska przesadzono, we współpracy z Nadleśnictwem Strzebielino, chronione gatunki roślin: gruszyczkę mniejszą i tajężę jednostronną. Przeprowadzone zostały odłowy herpetofauny – płazów i gadów zasiedlających rejon inwestycji, które następnie przeniesiono w bezpieczne miejsce poza terenem budowy. Projekt obejmuje również liczne nasadzenia drzew i krzewów oraz przejścia dla zwierząt średnich i małych. Po oddaniu trasy do użytkowania, w celu oceny skuteczności zaplanowanych działań ochroniarskich, będzie prowadzony przyrodniczy monitoring porealizacyjny.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...