S6 odcinek Bożepole Wielkie – początek Obwodnicy Trójmiasta, zadanie 1: węzeł Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem)
Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej na odcinku od km 4+600,00 do km 15+003,30, który stanowi fragment drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk na odc. Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) – Obwodnica Trójmiasta. Zlokalizowany jest on na terenie województwa pomorskiego w powiecie wejherowskim na terenie gmin Łęczyce oraz Luzino.
Głównym celem „Budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, odc. Bożepole Wielkie – początek obwodnicy Trójmiasta” jest stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T. Zapewni ono wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych.
Komentarz firmy
Adam Ciołkowski
p.o. Dyrektora Biznesu Asfaltów, LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
LOTOS Asfalt dostarczył produkty asfaltowe do budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, zadanie węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Luzino. Budowa drogi ekspresowej S6 na tym odcinku jest przykładem na wykorzystanie znaczącego udziału asfaltów modyfikowanych w nawierzchni asfaltowej. Dla inwestora największe znaczenie miała trwałość inwestycji, dlatego zdecydowano o zastosowaniu dwóch warstw konstrukcyjnych zbudowanych w większości z asfaltów modyfikowanych MODBIT, przy czym w trzeciej warstwie – podbudowy – użyto klasycznego asfaltu drogowego. Od kilku lat obserwujemy, że stosowanie asfaltów modyfikowanych w kilku warstwach jezdni to istotny trend wynikający z coraz większego znaczenia niezawodności i długowieczności infrastruktury drogowej dla inwestorów. Asfalty modyfikowane polimerami charakteryzują się większą odpornością na deformacje trwałe, zniszczenie i zmęczenie wywołane ruchem pojazdów ciężkich oraz zapewniają drodze lepszą niż klasyczne asfalty niemodyfikowane ochronę przed oddziaływaniem czynników klimatycznych. Teren, na którym prowadzone były prace, znajdował się pod stałym nadzorem archeologicznym. Przebadane były stanowiska wskazane na etapie przygotowania inwestycji, a także znaczna liczba stanowisk odkrytych w trakcie jej prowadzenia. Odkryte zostały m.in. cmentarzysko birytualne (groby ciałopalne i szkieletowe) oraz liczne osady z okresu wpływów rzymskich.
Z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej dróg o konstrukcjach długowiecznych, zarówno na ciągach krajowych, jak i samorządowych. Jest to tym bardziej istotne, im większa jest waga inwestycji dla społeczności lokalnej i rozwoju transportu. Zadaniem drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk jest odciążenie obecnej drogi krajowej nr 6, co pozwoli na szybsze pokonanie trasy z Gdyni (węzeł Chwaszczyno) w kierunku Słupska. Droga krajowa DK6 jest jednym z ważniejszych szlaków komunikacyjnych województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Łączy miasta, porty oraz daje dostęp do terenów turystycznych. Zakończenie budowanego odcinka Trasy Kaszubskiej S6 planowane jest już w sierpniu 2022 r. Wykonawcą węzła Bożepole Wielkie – węzeł Luzino jest firma Porr, z którą LOTOS Asfalt współpracuje na bazie dostaw gwarantowanych. Ta formuła kooperacji sprawdza się szczególnie podczas realizacji dużych kontraktów, gdzie planowanie odgrywa istotną rolę z uwagi na ewentualne wysokie koszty w przypadku przestoju na budowie. Realizowana inwestycja otwiera także korytarz logistyczny produktów asfaltowych dla województwa zachodniopomorskiego, zapewniając klientom LOTOS Asfalt z tych rejonów szybkie i sprawne dostawy.Piotr Żłobiński
Inżynier Kontraktu Lafrentz Polska
Projektowana trasa na odcinku od Gdyni do Bożegopola Wielkiego przebiega przez tereny atrakcyjne krajobrazowo. Została bardzo umiejętnie i ciekawie wkomponowana w istniejący teren. Na zadaniu 1 polega to na maksymalnym ominięciu terenów zabudowanych i tym samym ograniczeniu wykupów i rozbiórek istniejących zabudowań. Taki sposób prowadzenia robót pozwolił na minimalizowanie konfliktów z mieszkańcami i zyskał pozytywny oddźwięk społeczny. Ponadto inwestor narzucił wykonawcy zagospodarowanie 95% materiału pozyskanego w trakcie prowadzenia robót. Trasa na kilku odcinkach prowadzi przez tereny o dużej wartości przyrodniczej. W miejscu, gdzie droga przecina rzekę Łebę, powstał trzyprzęsłowy most, zapewniający swobodny i niezakłócony przepływ wody oraz migrację zwierząt brzegiem po obu stronach rzeki. W lesie nieopodal rzeki wybudowane zostało przejście nad drogą ekspresową dla dużych zwierząt. W rejonie tym zaobserwowano także wilki oraz rysie.
Prace nad budową drogi ekspresowej poprzedzały liczne działania kompensujące ewentualne straty przyrodnicze. Na nowe stanowiska przesadzono, we współpracy z Nadleśnictwem Strzebielino, chronione gatunki roślin: gruszyczkę mniejszą i tajężę jednostronną. Przeprowadzone zostały odłowy herpetofauny – płazów i gadów zasiedlających rejon inwestycji, które następnie przeniesiono w bezpieczne miejsce poza terenem budowy. Projekt obejmuje również liczne nasadzenia drzew i krzewów oraz przejścia dla zwierząt średnich i małych. Po oddaniu trasy do użytkowania, w celu oceny skuteczności zaplanowanych działań ochroniarskich, będzie prowadzony przyrodniczy monitoring porealizacyjny.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...