S6 odcinek Bożepole Wielkie – początek Obwodnicy Trójmiasta, zadanie 1: węzeł Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem)

Projekt składa się z trzech zadań:

  • 1 zadanie: Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem),
  • 2 zadanie: węzeł Luzino (bez węzła) – węzeł Szemud (z węzłem),
  • 3 zadanie: węzeł Szemud (bez węzła) – węzeł Gdynia Wielki Kack (z węzłem).

Kontrakt na realizację zadania 1: węzeł Bożepole Wielkie (z węzłem) – węzeł Luzino (z węzłem) został podpisany 11 czerwca 2018 r. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Gdańsku. Wykonawcą odpowiedzialnym za projekt i roboty – firma PORR SA, a nadzór inwestorki sprawuje firma Lafrentz Polska. Wartość całkowita kontraktu wynosi 337 981 735,78 zł. Roboty zakończą się w sierpniu 2022 r.

Opis realizacji

Odcinek o nawierzchni asfaltowej i klasie S ma ok. 10,4 km długości.

Zakres projektowania i budowy w ramach zadania obejmuje też budowę trzech węzłów drogowych: Bożepole Wielkie, Strzebielino oraz Luzino, a także wykonanie infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg. Jak również wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia. Konieczna jest także przebudowa kolidujących urządzeń oraz sieci istniejącej infrastruktury technicznej. W tym linii elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i urządzeń kolejowych. Wykonane zostaną również prace niezbędne do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej, zgodnie z przepisami prawa oraz zarządzeniami GDDKiA.

W zakres tych prac, poza robotami budowlanymi, wpisują się także: wykonanie potrzebnych opracowań projektowych, uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego koniecznych opinii i warunków technicznych, uzyskanie wszelkich pozwoleń oraz szeregu dodatkowych aspektów związanych ze stroną prawną realizowanego projektu.

Ochrona środowiska

W ramach inwestycji powstaną też przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Ponadto zostanie nasadzona zieleń izolacyjna. Zaplanowano także budowę ekranów akustycznych, systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne oraz infiltracyjne.

Przygotowała redakcja
przy współpracy z GDDKiA Oddział w Gdańsku

Przeczytaj również: GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Stargardu w ciągu DK20

Komentarz firmy

Adam Ciołkowski
p.o. Dyrektora Biznesu Asfaltów, LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
LOTOS Asfalt dostarczył produkty asfaltowe do budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk, zadanie węzeł Bożepole Wielkie – węzeł Luzino. Budowa drogi ekspresowej S6 na tym odcinku jest przykładem na wykorzystanie znaczącego udziału asfaltów modyfikowanych w nawierzchni asfaltowej. Dla inwestora największe znaczenie miała trwałość inwestycji, dlatego zdecydowano o zastosowaniu dwóch warstw konstrukcyjnych zbudowanych w większości z asfaltów modyfikowanych MODBIT, przy czym w trzeciej warstwie – podbudowy – użyto klasycznego asfaltu drogowego. Od kilku lat obserwujemy, że stosowanie asfaltów modyfikowanych w kilku warstwach jezdni to istotny trend wynikający z coraz większego znaczenia niezawodności i długowieczności infrastruktury drogowej dla inwestorów. Asfalty modyfikowane polimerami charakteryzują się większą odpornością na deformacje trwałe, zniszczenie i zmęczenie wywołane ruchem pojazdów ciężkich oraz zapewniają drodze lepszą niż klasyczne asfalty niemodyfikowane ochronę przed oddziaływaniem czynników klimatycznych. Teren, na którym prowadzone były prace, znajdował się pod stałym nadzorem archeologicznym. Przebadane były stanowiska wskazane na etapie przygotowania inwestycji, a także znaczna liczba stanowisk odkrytych w trakcie jej prowadzenia. Odkryte zostały m.in. cmentarzysko birytualne (groby ciałopalne i szkieletowe) oraz liczne osady z okresu wpływów rzymskich.
Z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej dróg o konstrukcjach długowiecznych, zarówno na ciągach krajowych, jak i samorządowych. Jest to tym bardziej istotne, im większa jest waga inwestycji dla społeczności lokalnej i rozwoju transportu. Zadaniem drogi ekspresowej S6 Słupsk – Gdańsk jest odciążenie obecnej drogi krajowej nr 6, co pozwoli na szybsze pokonanie trasy z Gdyni (węzeł Chwaszczyno) w kierunku Słupska. Droga krajowa DK6 jest jednym z ważniejszych szlaków komunikacyjnych województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego. Łączy miasta, porty oraz daje dostęp do terenów turystycznych. Zakończenie budowanego odcinka Trasy Kaszubskiej S6 planowane jest już w sierpniu 2022 r. Wykonawcą węzła Bożepole Wielkie – węzeł Luzino jest firma Porr, z którą LOTOS Asfalt współpracuje na bazie dostaw gwarantowanych. Ta formuła kooperacji sprawdza się szczególnie podczas realizacji dużych kontraktów, gdzie planowanie odgrywa istotną rolę z uwagi na ewentualne wysokie koszty w przypadku przestoju na budowie. Realizowana inwestycja otwiera także korytarz logistyczny produktów asfaltowych dla województwa zachodniopomorskiego, zapewniając klientom LOTOS Asfalt z tych rejonów szybkie i sprawne dostawy.

Piotr Żłobiński
Inżynier Kontraktu Lafrentz Polska
Projektowana trasa na odcinku od Gdyni do Bożegopola Wielkiego przebiega przez tereny atrakcyjne krajobrazowo. Została bardzo umiejętnie i ciekawie wkomponowana w istniejący teren. Na zadaniu 1 polega to na maksymalnym ominięciu terenów zabudowanych i tym samym ograniczeniu wykupów i rozbiórek istniejących zabudowań. Taki sposób prowadzenia robót pozwolił na minimalizowanie konfliktów z mieszkańcami i zyskał pozytywny oddźwięk społeczny. Ponadto inwestor narzucił wykonawcy zagospodarowanie 95% materiału pozyskanego w trakcie prowadzenia robót. Trasa na kilku odcinkach prowadzi przez tereny o dużej wartości przyrodniczej. W miejscu, gdzie droga przecina rzekę Łebę, powstał trzyprzęsłowy most, zapewniający swobodny i niezakłócony przepływ wody oraz migrację zwierząt brzegiem po obu stronach rzeki. W lesie nieopodal rzeki wybudowane zostało przejście nad drogą ekspresową dla dużych zwierząt. W rejonie tym zaobserwowano także wilki oraz rysie.
Prace nad budową drogi ekspresowej poprzedzały liczne działania kompensujące ewentualne straty przyrodnicze. Na nowe stanowiska przesadzono, we współpracy z Nadleśnictwem Strzebielino, chronione gatunki roślin: gruszyczkę mniejszą i tajężę jednostronną. Przeprowadzone zostały odłowy herpetofauny – płazów i gadów zasiedlających rejon inwestycji, które następnie przeniesiono w bezpieczne miejsce poza terenem budowy. Projekt obejmuje również liczne nasadzenia drzew i krzewów oraz przejścia dla zwierząt średnich i małych. Po oddaniu trasy do użytkowania, w celu oceny skuteczności zaplanowanych działań ochroniarskich, będzie prowadzony przyrodniczy monitoring porealizacyjny.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.