Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów
W ostatnich latach droga wojewódzka nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów stała się przedmiotem intensywnych prac mających na celu jej rozbudowę i modernizację. Ten strategiczny odcinek pełni kluczową rolę w infrastrukturze drogowej regionu, a poprawa jakości i bezpieczeństwa ruchu na nim była jednym z priorytetów władz lokalnych.
Zamawiającym inwestycję jest Województwo Zachodniopomorskie, natomiast realizatorem umowy Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Wykonawcą realizacji została firma BUDIMEX S.A., projektem zarządza firma R.D.J − Projektowanie − Nadzór − Wykonawstwo Robert Andruszko. Wartość umowy z wykonawcą robót budowlanych wynosi 73 464 330,02 zł (brutto). Zadanie przewidziano do współfinansowania przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Prace związane z inwestycją mają zakończyć się w marcu 2024 r.
Opis inwestycji
Rozbudowa objęła odcinek o długości około 13,4 km, tj. od km 52+197,20 (m. Lędzin) do km 65+606,46 (m. Trzebiatów). Część odcinka drogi wojewódzkiej jest prowadzona po śladzie istniejącej drogi:
- odcinek 1 − od km 52+197,20 (rondo w Lędzinie) do km 55+536,64 (rondo w Konarzewie),
- odcinek 2 − nowy przebieg drogi od km 55+536,64 (rondo w Konarzewie) do km 60+740,00 – obejście m. Konarzewo, Rogozina i Zapolice,
- odcinek 3 − od km 60+740,00 do km 65+606,46 (koniec odcinka w m. Trzebiatów).
Zakres robót
Zakres robót związanych z realizacją obejmuje m.in.: wykonanie robót rozbiórkowych, zdjęcie warstwy humusu, wykonanie wykopów, nasypów, profilowania oraz umocnienia skarp i dna rowów. W ramach zadania wykonawca jest także zobowiązany do przebudowy istniejącej jezdni bitumicznej oraz budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej – obejście miejscowości Konarzewo, Rogozina i Zapolice. Projekt przewiduje także przebudowę istniejących, a budowę nowych elementów drogi, takich jak: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe czy obiekty inżynierskie. W pierwszym kwartale 2023 r. wykonano roboty ziemne na odcinku Lędzin – Konarzewo, między innymi wymieniano tu miejscami słabonośne grunty. Prowadzono też roboty brukarskie. Na nowym odcinku drogi wykonano dolne warstwy konstrukcji i rozpoczęto budowę przepustów. Prace te kontynuowano w drugim kwartale, w którym rozpoczęło się również układanie pierwszych warstw bitumicznych. Droga posadowiona jest na trudnym terenie, aby uzyskać odpowiednią nośność trasy, na odcinku Zapolice − Trzebiatów zostały wybudowane materace z kruszywa.
Korzyści wynikające z realizacji inwestycji
Oddanie do użytku inwestycji zapewni komfortowy i szybki przejazd jej użytkownikom. Realizacja stanowi odcinek popularnej nadmorskiej trasy, która jest szczególnie użytkowana w okresie wakacyjnym. Zrealizowanie zadania wpłynie na przepustowość drogi oraz zwiększy bezpieczeństwo na trasie.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z Zachodniopomorskim Zarządem Dróg Wojewódzkich
Przeczytaj również: S11 Koszalin − Szczecinek, odc. 1 w. Koszalin Zachód (bez węzła) − węzeł Zegrze Pomorskie (z węzłem)
Komentarz firmy
Aleksandra Demko, kierownik projektu, Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich
Droga między istniejącym rondem w Lędzinie i budowanym rondem w Konarzewie zostanie poprowadzona po starym śladzie, ale poszerzona do 7 m. Na tym odcinku przewidziano też korektę geometrii niebezpiecznego łuku drogi. Ponadto na całej trasie zostaną przebudowane lub zbudowane nowe przepusty drogowe. Projekt przewiduje też rozbiórkę i budowę od podstaw dwóch obiektów mostowych na wysokości miejscowości Konarzewo. Ciekawostką jest odsłonięcie w czasie robót ziemnych pod grubą warstwą humusu fragmentu nieczynnego torowiska. Miejsce to zostanie oczyszczone, a torowisko zachowane i wbudowane w nową jezdnię.
Michał Żuber, Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich
Biegnąca wzdłuż Wybrzeża DW102, nazywana potocznie „via turistica”, prowadzi przez bardzo popularne turystyczne miejscowości − Międzyzdroje, Dziwnów, Pobierowo, Trzęsacz, Rewal w kierunku Kołobrzegu. W sezonie letnim staje się jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w zachodniopomorskim. Podobnie jak inne szlaki turystyczne, droga jest modernizowana etapami i systematycznie doprowadzana do standardu drogi wojewódzkiej − zyskuje nową konstrukcję, jest poszerzana i wyposażana w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu, jak np. wyspy spowalniające ruch, azyle dla pieszych czy rozdział ruchu. W 2018 r. zakończyliśmy przebudowę 15-kilometrowego odcinka Łukęcin – Lędzin i 3,9 -kilometrowego odcinka Międzywodzie − Dziwnów. Teraz przebudowujemy kolejny, ponad 13-kilometrowy odcinek na tej trasie między miejscowościami Lędzin i Trzebiatów. Nowością będzie tu częściowo inny przebieg trasy, którą na odcinku 5 kilometrów wyprowadzamy poza trzy miejscowości: Konarzewo, Zapolice i Rogozina. Wybraliśmy takie rozwiązanie, by zmaksymalizować bezpieczeństwo na tej drodze.
Rafał Skowronek, Tensar Polska Sp. z o.o. Regionalny Inżynier
Technologie Tensar są od wielu lat stosowane w realizacjach inwestycji zwiazanych z budową i rozbudową dróg wojewódzkich. Tak było również w przypadku rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów. Jest to bardzo ważna arteria w województwie zachodniopomorskim i stanowi główną oś komunikacyjną łączącą miejscowości: Lędzin, Konarzewo, Rogozina, Zapolice i Trzebiatów. Na tym odcinku odbywa się zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. W okresie letnim natężenie ruchu znacznie wzrasta ze względu na bliskie położenie miejscowości nadmorskich. Ponownie mieliśmy okazję zaproponować nasze rozwiązania w postaci georusztów wielokierunkowych w obszarach, gdzie były obecne grunty organiczne. Dodatkowo w tym przypadku podłoże gruntowe charakteryzowało się niską nośnością E2 = 15 MPa. Poprzez zastosowanie warstwy stabilizowanej mechanicznie (MSL) z wykorzystaniem georusztów możliwe było osiągnięcie wymaganej nośności E2 ≥ 100 MPa bezpośrednio pod podbudową zasadniczą dolną. Zastosowanie ulepszenia słabego podłoża gruntowego w postaci mechanically stabilised layer (MSL) z użyciem mieszanki niezwiązanej, stabilizowanej georusztem wielokierunkowym, to nie tylko doprowadzenie do wymaganej nośności, ale również stworzenie platformy o jednorodnych właściwościach, osiągnięcie wyższego wskaźnika zagęszczenia warstw kruszywa oraz uzyskanie jednorodności i równomierności ewentualnych osiadań całej konstrukcji. Jedyne w swoim rodzaju zastosowanie georusztów w funkcji stabilizacji to znaczna poprawa trwałości dróg oraz możliwa optymalizacja konstrukcji (warstwy kruszywa mogły być zdecydowanie cieńsze). Bardzo się cieszymy, że rozwiązania firmy Tensar mają swój wkład w rozwój infrastruktury drogowej w województwie zachodniopomorskim.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...