S11 Koszalin − Szczecinek, odc. 1 w. Koszalin Zachód (bez węzła) − węzeł Zegrze Pomorskie (z węzłem)
Opisywany odcinek S11 stanowi fragment drogi ekspresowej łączącej środkowe wybrzeże Bałtyku z aglomeracją górnośląską oraz zlokalizowany jest na terenie województwa zachodniopomorskiego, w powiatach: koszalińskim, białogardzkim, na terenie gmin Biesiekierz, Świeszyno i Tychowo.
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku od km 1+593 do km 18+400. Zamawiający inwestycję, GDDKiA Oddział w Szczecinie, podpisał umowę z wykonawcą robót 4 marca 2020 r.
Prace wykonawcze zlecono firmie Budimex S.A. Inżynierem realizacji została firma AECOM Polska Sp. z o.o., natomiast partnerem DIM Pracownia Dróg i Mostów Ryszard Kowalski. Wartość kontraktu opiewa na 579 819 540,00 zł brutto. Inwestycja została dofinansowana w ramach „Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” a także znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1 do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Zakres robót
W ramach inwestycji powstaną: droga ekspresowa S11 o dł. ok. 17 km, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową, pasy technologiczne, obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne). Ponadto zaplanowano wybudowanie urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym. Powstaną również sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci wodociągowe, sieci i urządzenia oczyszczające ścieki sanitarne, sieci gazowe, kanalizacja deszczowa wraz z urządzeniami podczyszczającymi.
Materiały i technologie
Zastosowanie nowoczesnych materiałów i technologii, w tym wysokiej jakości nawierzchni, systemów odwodnienia, systemów BRS oraz efektywnych urządzeń ochrony środowiska przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości drogi ekspresowej dla środowiska, oraz polepszy warunki bezpieczeństwa ruchu samochodowego.
Ważnym punktem jest wykonanie ulepszonego podłoża oraz podbudów z mieszanek związanych cementem wykonywanych w mieszarkach stacjonarnych.
Cel inwestycji
Realizacja przedmiotowej drogi ma znaczenie zarówno lokalne, jak i krajowe. Wyprowadzenie tranzytu z okolicznych miast w znacznym stopniu wpłynie na poprawę jakości życia ich mieszkańców, m.in. zwiększając bezpieczeństwo na okolicznych drogach oraz niwelując uciążliwy hałas. W kwestii ogólnokrajowych korzyści pozostaje stworzenie tranzytowego układu dróg, który wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarki oraz zwiększy przepustowość wciąż rozrastającej się sieci drogowej.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA
Oddział w Szczecinie
Przeczytaj również: Obwodnica Kędzierzyna-Koźla już otwarta
Komentarz firmy
Łukasz Lendner, Dyrektor GDDKiA oddział Szczecin
Droga ekspresowa S11 to bardzo ważna trasa, która w przyszłości połączy Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem. Na Pomorzu Zachodnim jesteśmy ze wszystkich regionów najbardziej zaawansowani w realizacji tej drogi. Od 2019 roku kierowcy mogą już jeździć odcinkiem wspólnego przebiegu S6/S11 od Kołobrzegu do Koszalina i obwodnicą Szczecinka. Łącznie to 47,5 km. W realizacji mamy 48 km od Koszalina do Bobolic, to trzy odcinki realizacyjne, w tym odcinek Koszalin − Zegrze Pomorskie. Całość ma być gotowa w III kwartale tego roku. W styczniu tego roku ogłosiliśmy przetarg na ostatni odcinek w naszym regionie – Bobolice − Szczecinek, o długości 24,4 km. Jeżeli wszystko pójdzie planowo, to już w 2026 roku zostaną zakończone wszystkie odcinki realizacyjne S11 w województwie zachodniopomorskim.
To, co czeka nas w najbliższym czasie, to oddawanie do ruchu odcinków Koszalin − Bobolice. Odcinek od węzła Koszalin Zachód do węzła Zegrze Pomorskie to pierwszy, patrząc od północy, odcinek realizacyjny. Rozpoczyna się od węzła Koszalin Zachód, który jest rozbudowywany. Nowa trasa będzie się łączyła na węźle Bielice, który powstał w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa z drogą ekspresową S6. Zakończeniem odcinka będzie węzeł Zegrze Pomorskie na DW 167. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. Umowę z wykonawcą, firmą Budimex, podpisaliśmy w marcu 2020 roku. Był to sam początek pandemii, pomimo różnych trudności z tym związanych proces projektowania przebiegł sprawnie. Decyzję ZRID dzięki dobremu przygotowaniu i współpracy ze służbami Wojewody Zachodniopomorskiego udało się uzyskać w pół roku. Od lipca 2021 roku trwa budowa drogi. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie sięga już 85%. W procesie realizacyjnym z pewnością znaczącą komplikacją była wojna w Ukrainie. Był również problem z dostawami kruszyw, kwestie tę udało się rozwiązać dzięki współpracy GDDKiA, wykonawcy, PKP i przewoźników. W tym roku do wykonania pozostały przede wszystkim warstwa ścieralna oraz roboty wykończeniowe, większość wiaduktów nad S11 jest już oddanych do ruchu. Jest to przykład inwestycji realizowanej sprawnie i zgodnie z terminami kontraktowymi, pomimo wielu trudności wynikających z przyczyn zewnętrznych. Ten odcinek oraz dwa położone dalej na południe już w tym roku znacznie usprawnią przejazd drogą krajową nr 11 od Koszalina w kierunku Poznania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...