Rail Baltica – wiadukt w Kobyłce oddany do użytku
Kierowcy w Kobyłce od poniedziałku (tj. 17.07.2023 r.) korzystają z bezkolizyjnego skrzyżowania nad linią Warszawa – Białystok. Wiadukt drogowy zwiększył bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i poprawił komunikację w mieście. To jeden z dwunastu obiektów na trasie Rail Baltica w woj. mazowieckim, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują za ponad 347 mln zł netto. Inwestycja jest dofinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Warszawa – Białystok powstał w pobliżu przystanku Kobyłka – Ossów. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie umożliwia bezpieczny i wygodny przejazd na drugą stronę torów, a kierowcy nie muszą czekać przed zamkniętymi rogatkami. Dzięki temu możliwa jest szybsza komunikacja pomiędzy dzielnicami miasta.
Dwupoziomowa przeprawa nad torami ma 60 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów (po jednym pasie w każdą stronę). Piesi korzystają z chodnika, a dla rowerzystów przygotowano ścieżkę rowerową. Ruch w mieście usprawniła też przebudowa ul. Jasińskiego i ul. Poniatowskiego oraz budowa dwóch rond. Nowy wiadukt zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w ul. Poniatowskiego i ul. Napoleona. Budżet zrealizowanej inwestycji to 31 mln zł.
– Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A w Kobyłce zwiększa bezpieczeństwo w ruchu pociągów i zapewnia wygodne podróże. Jednocześnie poprawia się także komunikacja drogowa w mieście, co przekłada się na jakość życia mieszkańców. Efektywne wykorzystanie środków z instrumentu CEF Łącząc Europę, buduje pozycję kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Przybywa bezkolizyjnych skrzyżowań na linii Rail Baltica, a pozytywne, wymierne rezultaty inwestycji służą bezpieczeństwu oraz wygodzie mieszkańców i podróżnych. Ten projekt nie tylko zwiększa możliwości w międzynarodowym ruchu kolejowym, ale oznacza także korzyści w wymiarze lokalnym. Na mazowieckim odcinku budujemy łącznie dwanaście wiaduktów i przejść podziemnych, w tym dwa obiekty w Kobyłce – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Rail Baltica zwiększa bezpieczeństwo
To nie koniec inwestycji PLK S.A. zwiększających bezpieczeństwo i sprawność ruchu drogowego oraz kolejowego w Kobyłce – zaawansowane są również prace na budowie tunelu pod torami. Bezkolizyjne skrzyżowanie powstaje w pobliżu przystanku Kobyłka, gdzie ul. Orszagha zostanie przedłużona i poprowadzona pod linią kolejową. Postępują roboty przy budowie 800 m nowej drogi, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz chodnika i ścieżki rowerowej. Przebudowane są odcinki sąsiadujących z tunelem ulic oraz dojazdy do posesji. Tunel zastąpi obecny przejazd w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II, a zakończenie tych prac przewidziano na jesień tego roku.
Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” to między innymi budowa 12 obiektów na trasie od Zielonki do Małkini. Wiadukty drogowe nad torami zbudowano w Tłuszczu, Mokrej Wsi, Łochowie (dwa obiekty), Toporze i Małkini. W Zielonce powstał tunel pod torami. W Jasienicy Mazowieckiej, Łochowie i Toporze są przejścia pod torami dla pieszych i rowerzystów.
źródło i fot.: PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Ruszył przetarg na kolejny fragment S19 na północ od Białegostoku
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...