Problematyka prawidłowego zaprojektowania systemu odwodnienia dróg

Artykuł porusza zagadnienia powierzchniowego odwodnienia dróg. Opisuje sposoby odprowadzenia wód opadowych z nawierzchni drogowej. Przedstawia problemy związane z niewłaściwym projektowaniem, wykonywaniem oraz utrzymaniem cieków skutkujące niepoprawnym działaniem systemów odwodnienia.

Odwodnienie powierzchniowe zawsze powinno umożliwiać jak najszybsze i względnie całkowite odprowadzenie wód zarówno opadowych, jak i spływających z przyległych obszarów. W systemie odwodnienia powierzchniowego wyróżnia się: rowy przydrożne, muldy, rowy stokowe, ścieki, przepusty. Większość dróg w Polsce odwadniana jest za pomocą tradycyjnych rowów, a błędy w ich projektowaniu, wykonaniu czy utrzymaniu często uniemożliwiają ich prawidłową pracę.

Problemy z projektowaniem

Projektowanie odwodnienia jest skomplikowane, gdyż często zastany sposób ukształtowania czy zagospodarowania terenu uniemożliwia zastosowanie najlepszych rozwiązań. I tak zbyt małe czy zbyt duże pochylenia terenu wymuszają określone spadki podłużne cieków. Rodzaj gruntu zalegający w podłożu wymusza konieczność izolacji, jeżeli woda nie może infiltrować w głąb, lub dodatkowego umocnienia dna cieku, jeżeli przepływ wody spowodowałby rozmycie gruntu. Przyległa zabudowa często wiąże się z brakiem miejsca, wysokimi kosztami wykupu przyległego terenu lub niewielkimi możliwościami prawnymi uzyskania dostępu. Szybkość dopływu wód, trudności z ich odprowadzeniem połączone są także z ukształtowaniem płaskim lub górzystym. W związku z tym prawidłowe zaprojektowanie nowego lub remontowanego systemu odwodnienia napotyka szereg trudności i jest związane z rozwiązaniami kompromisowymi.

Zalecenia projektowania odwodnienia

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.